ייצוגית נגד סלקום: לא מציינת את המע"מ במחיר חבילות לחו"ל

התובעת טוענת כי החברה "משרבבת" בדיעבד את המע"מ מבלי שהצהירה על כך מראש ובניגוד להוראות החוק, וכי מדובר בדפוס חוזר

בקשה להכרה בתביעה כייצוגית הוגשה נגד סלקום בטענה כי החברה גובה ביתר עבור חבילות חו"ל שהיא מוכרת למנוייה. בבקשה נטען כי לא מדובר בטעות נקודתית, אלא בדפוס שבו החברה משרבבת לכאורה את רכיב המע"מ בלי שציינה אותו מראש במחיר.

עוד טוענת התביעה כי "קיים חשש כי אף אם הייתה החברה מציינת כי המחיר אינו כולל מע"מ, לא היה בכך כדי לסייע לה, משום שאין לגבות מע"מ כלל בגין שירותים שניתנים מחוץ לגבולות ישראל".

התובעת רכשה חבילת גלישה לצורך נסיעתה לחו"ל - שירות שאינו ניתן במסגרת המנוי. במעמד הקנייה נאמר לה כי מחיר החבילה יהיה 199 שקל. בדיעבד היא חויבה בכ-233 שקל - תוספת של 17% עבור המע"מ.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין משה בן-בסט ויזהר לוי מחברת עורכי הדין בן-בסט, פורת ושות', נטען כי לכאורה אין מדובר בטעות חד-פעמית אלא בדפוס התנהגות, וכי החברה "משרבבת" בדיעבד את רכיב המע"מ מבלי שהצהירה על כך מראש ובניגוד להוראות החוק.

באתר מציגה סלקום 3 חבילות לשימוש בחו"ל, בסכומים של 299 שקל, 199 שקל ו-179 שקל. בתביעה נטען כי כל המחירים המוצגים כוללים לכאורה את רכיב המע"מ.

בתביעה מודגש כי הלקוחה לא קיבלה בשום שלב הודעה כי המחיר אינו כולל מע"מ, נהפוך הוא - במסרון אישור לרכישת החבילה אף צוין כי המחיר 199 שקל. תוספת המע"מ התבררה לה רק עם קבלת החשבונית. לפיכך, התביעה טוענת להטעיה עם הסתרת המע"מ בשורת המחיר, על עשיית עושר ולא במשפט.

את היקף הנזק מעריכים במיליוני שקלים, כאשר הנתונים המלאים כולל מספר המנויים שרכשו חבילות כאלה מצויים בידי סלקום, והיא תצטרך לחשוף אותם בדיונים.

בתגובת סלקום לתובעים השיבה החברה כי הלקוחה היא לקוחה עסקית - טענה שלא מתיישבת עם המציאות. כמו כן, החברה השיבה לתובעים שקיימת באתר האינטרנט שלה הערה כי המחיר אינו כולל מע"מ.

אולם לפי בדיקה שערכנו היום (ה'), אין כל הערה כזו באתר. בנוסף, אם אכן מופיעה הערה כזו באתר, הרי שהיא סותרת את הוראות החוק המחייב הצגת מחיר מלא הכולל מע"מ - והיא מתיישבת עם טענת התביעה לאי-הצגת מחיר מלא.

מסלקום לא התקבלה תגובה לידיעה.