משפט אלאור אזריה מתחדש: שורת עדים חדשה מטעם ההגנה

לאחר הפסקה בדיונים, שנקבעה עקב הקושי של סנגורי הנאשם בהריגת מחבל להשיג עדים, יעידו 3 קצינים בכירים במיל' לטובתו, ויוצגו עדויות מומחים וחוות-דעת פסיכיאטרית מטעם ההגנה

משפטו של סמל אלאור אזריה, המואשם בהריגת מחבל בחברון, יתחדש הבוקר (א') לאחר הפסקה של חודש. בסבב הדיונים הקודם עמד אזריה על דוכן העדים וניסה להסביר את גרסתו בפני סנגוריו ובפני התביעה הצבאית ושופטי בית הדין הצבאי. ההפסקה בדיונים בעניינו נקבעה, בין היתר, עקב ניסיונם של סנגוריו להשיג עדי הגנה מומחים - דבר שלטענתם התקשו לעשות בזמן המשפט.

היום יעידו 4 עדים מטעם ההגנה, שעל-פי הנוהל אין צורך לחשוף את זהותם עד לדיון עצמו. על-פי הערכות, מדובר ככל הנראה באזרחי חברון שהיו בזירת הירי, זאת משום שאם היה מדובר בעדים מומחים, בקצינים או בחיילים - מחובתה של ההגנה היה לעדכן מראש את התביעה ואת בית הדין בנוגע לעדותם.

השבוע פורסם בחדשות 10 כי ההגנה הגישה חוות-דעת פסיכיאטרית שקבעה כי אזריה סבל ממחסור בשינה, וכי הוא סובל מהפרעות קשב וריכוז - שני גורמים שהביאו, בין היתר, להתנהלותו ולשינויים בגרסתו במהלך החקירה והמשפט. בתגובה ביקשה התביעה לקבל חוות-דעת מטעמה, אך מאחר שמדובר בחוות-דעת שנערכו זמן רב יחסית לאחר הירי במחבל, חשיבותן להמשך הדיונים מוטלת בספק.

צוות הסנגורים של אזריה, עורכי הדין אייל בסרגליק, אילן כ"ץ וכרמית שחובר, הודיע כי שורת עדים שעליהם ויתרה התביעה יגיעו להעיד מטעם ההגנה. כמו כן, עורכי הדין גייסו 3 קצינים בכירים במילואים כדי שיעידו לטובת אזריה - אלוף (במיל') עוזי דיין, אלוף (במיל') דן ביטן ומפקד אוגדת עזה לשעבר, שמואל זכאי.

"בכתב האישום הופיעו 77 עדים שמתוכם בחרה התביעה להעביר 22, שעה שראתה שעדים מטעמה, פרט למפקד הגדוד, מפקד הפלוגה ומפקד החטיבה שקודמו באורח פלא, סותרים את גרסתה באופן מוחלט", מסרו סנגוריו של אזריה. "שאר העדים יובאו בידי ההגנה, עדים נוספים הם מומחים מכל הפרמטרים הקשורים להגנתו של אזריה וכן קצינים בכירים. אנו משוכנעים כי לאחר שתוצג התמונה המלאה ולא תמונה חלקית ומעוותת, הדברים יתבהרו בבית הדין".

 

בחקירתו הנגדית על-ידי התביעה הצבאית בחודש שעבר עומת אזריה עם הסתירות בעדותו, כמו גם עם חוסר התאמתה לסרטון שתיעד את הירי ב חברון. אזריה המשיך לטעון כי החליט לירות במחבל "כשזיהה סכנה", וציין כי קיבל את ההחלטה "בשבריר שנייה".

כשנאמר לאזריה כי הראיות מצביעות כי ההחלטה לירות התקבלה על-ידיו כשתי דקות לפני הירי עצמו, טען אזריה בפני התובע: "אני לא אחראי לתובנות שלך. הכוונה שלי הייתה שההחלטה התקבלה בשבריר שנייה. מה שאתה אומר זה לא נכון".

כמו כן, אזריה עומת עם הטענה כי חשד שהמחבל נושא מטען משום שלבש מעיל, ועם הטענה כי בחברון שררו באותו היום 30 מעלות. "מח"ט יהודה בעדותו אמר שהלבוש ממש לא חריג, 3 חודשים אחרי האירוע חצי מהחיילים מסתובבים עם מעילים", אמר התובע, ועל כך השיב אזריה: "הלבוש חריג גם עקב זה שהוא מחבל שעשה פיגוע. לי הוא גם היה נראה מנופח".

בצפייה בסרטון המתעד את האירוע, טען אזריה בתוקף כי "ירה כדי להציל חיים". לדבריו, "אם אם זו הייתה נקמה, הייתי נוקם במחבל והייתי מתקרב אליו בזווית אפס ויורה לו כדור אחד בראש".

בדיונים הוטחה בפני אזריה הסתירה בין טענתו כי דיבר עם מפקד הגדוד על החשש ממטען בזירה לבין עדות המג"ד. החייל טען בעדותו בימים שלפני כן כי המג"ד התעלם מדבריו וקטע אותם. "שאלתי אותך אם סגן-אלוף שפירא (מפקד הגדוד - ש"ב) שיקר, והיה לך קצת קשה, אבל בסוף אמרת. מה האינטרס שלו לשקר?", שאל התובע, ועל כך השיב אזריה: "לא יודע, אולי הוא מפחד מהתקשורת, ממה יאמרו בעולם".