הבורסה של הסניקרס: StockX עוסק במסחר בנעלי ספורט נדירות

בבורסה המקוונת StockX יש מאגר נתונים של הדגמים שנמצאים בשוק הרותח הזה, ואפשר לסגור בה עסקאות ב-10% מעלות המכירה ■ המייסד ג'וש לובר כבר חולם על השלב הבא: בורסה שתמכור מחדש גם בגדים, שעונים ומכוניות קלאסיות

נעלי ריצה נייקי / צלם: רויטרס
נעלי ריצה נייקי / צלם: רויטרס

לג'וש לובר יש שתי אהבות גדולות: שקיפות נתונים ונעלי ספורט. לפני 4 שנים הוא עבד כיועץ עבור IBM ובילה את זמנו החופשי במלחמות מחיר על נעליים נדירות במכירות פומביות ב-eBay ובקיטורים על כך שאין דרך טובה לדעת כמה צריך כל זוג נעליים לעלות. מכיוון שכך, הוא אסף נתוני תמחור ב-eBay וחיבר מחירון נעלי ספורט שדומה למחירון הרכב של קלי בלו בוק (Kelley Blue Book). מדריך זה הפך לעמוד השדרה של בלוג הנתונים שלו, Campless.

העיתוי של לובר היה טוב. הודות למכירות שמתבצעות באינסטגרם ובשירותי מדיה חברתית אחרים, תפח השוק השנתי של מכירה מחודשת של נעלי ספורט ל-200-250 מיליון דולר, להערכת מאט פאוול, אנליסט בחברת המחקר NPD, הבלוג Campless זכה לתמיכה מהמיליארדר דן ג'ילברט, שעוסק בתחום המשכנתאות לדיור, והפך ל-StockX, שוק מקוון שמטרתו להפוך את מחירי הנעליים הנדירות לשקוף - כמו מחירן של מניות בבורסה.

לובר טוען כי באתרים אחרים רשימות המחירים הן פשוט רשימות מחירים. "אתה לא יודע כמה באמת אנשים משלמים עבור הנעליים האלה", הוא אומר.

אתר האינטרנט StockX מציע מאגר נתונים שבו ניתן לבצע חיפושים ושכולל 5,000 דגמים של נעלי ספורט, שלכל אחד מהם מצורף צילום שניתן לסובב 360 מעלות. כמו כן, לכל זוג יש תרשימי תמחור ונתונים מהתאריך שבו הוצעו לראשונה בשוק - כולל מחירי רכישה אחרונים באתר ובמקומות אחרים, שיאים שנרשמו ב-52 השבועות האחרונים, ותשובות לשאלות כמו האם מחירים של מידות מסוימות גבוהים יותר.

בורסת הנעליים מאפשרת לקונים ולמוכרים לבצע עסקאות באופן אנונימי. כשחובב סניקרס מקליק על כפתור "קנייה", המוכר שולח את הנעליים למשרדיה הראשיים של StockX בדטרויט. מומחים של StockX מאמתים שהנעליים אינן מזויפות ואינן משומשות, ואז החברה מוסרת את הנעליים וגובה מהמוכר 10% מגובה העסקה.

המוכרים מצדם מציגים את המחיר בלי קורות-חיים ובלי צילומים בפרופיל משתמש. "זה הקטע המהפכני", אומר לובר. "זה לא קיים בשום סוג של מסחר חוץ מאשר בבורסת המניות עצמה".

מארק וולברג משוויץ

השחקן מארק וולברג הזמין את StockX לקטלג את האוסף שלו והצטרף לרשימת המשתמשים שמעלים בפומבי רשימת מלאי של נעלי הספורט שלהם ומאפשרים לשירות לדרג את שווי התיקים שלהם (התיק של וולברג שווה 100 אלף דולר). זוהי אחת ממספר רב של דרכים שבהן מנסים לובר ו-21 עובדיו לבדוק נתונים חדשים בשוק המכירה המחודשת של נעלי הספורט, ושבהם הם משתמשים גם כשהם מתייעצים עם קרנות גידור ובנקים שמעוניינים להשקיע בחברות נעליים.

לובר אומר כי לאחר שתעשיית הנעליים הבחינה בקיומו של Campless בשנת 2014, הוא החל להיפגש עם משקיעים פוטנציאליים כדי לדון בהפיכת האתר לשוק. ג'ילברט, מייסד ויו"ר Quicken Loans והבעלים של קבוצת הכדורסל קליבלנד קאבלירס, היה הראשון שהציג בפניו רעיון שאפתני יותר - בורסה שבה ניתן יהיה גם למכור מחדש בגדים, שעונים, יין ומכוניות קלאסיות.

"דן רוצה להיות מאור ורטיקלי, בכל מדינה, ולעשות את זה בן-לילה", אומר לובר. "אנחנו מנסים למצוא את הדרך ההגיונית הטובה ביותר להגיע לזה". ג'ילברט לא ענה לפניות שבהן התבקש להגיב לדברים.

השניים הסכימו כי הגאות בשוק נעלי הספורט הופכת את בורסת הנעליים לאבן-בוחן טובה, לדברי לובר. בפברואר החלה StockX להסליק עסקאות בבורסה שלה. את הפרטים על ההכנסות או היקף ההשקעות לובר מסרב למסור.

לפני ש-StockX תתחיל לסחור במכוניות פרארי, יהיה עליה להוכיח כי הצרכנים אכן יבצעו החלטות קנייה על בסיס הנתונים שהיא מוכרת. צ'ן גרזוטיס, אנליסט בבלומברג אינטליג'נס, אומר כי הצדדים המעוניינים ביותר בפרופילי המחיר ההוליסטיים של לובר עשויים להיות יצרנים שרוצים לבדוק את הפופולריות של דגמים חדשים בשוק המכירה המחודשת הרותח.

ב-16 באוגוסט עשתה StockX את הצעד הראשון שלה אל מעבר לשוק הנעליים, באמצעות מה שהיא כינתה הנפקה ראשונית לציבור - הרצה ראשונה של חולצות טי-שירט במהדורה מוגבלת ופוסטרים שתקליטיRoc-A-Fella מוכרת לציון יום השנה ה-10 של אלבום הסטודיו הראשון של ג'יי זי, "Reasonable Doubt". לאחר 48 שעות של טרום-מכירה פומבית, הצליחו המוכרים לבצע מכירה מחודשת של הפריטים באופן מיידי.

"זה בהחלט מודל עסקי טוב יותר מאשר ללכת לחנויות", אומרת קרין "ביגס" בורק, ממייסדי Roc-A-Fella. "יש יותר פוטנציאל גדילה, ויש גם בסיס צרכנים מובנה". אנשים נהגו לקנות נעלי ספורט שיתאימו לבגדי הרחוב שלהם, מוסיפה בורק, אבל כיום הנעליים נמצאות במקום הראשון.

בורסת StockX / צילום מסך
 בורסת StockX / צילום מסך