שיכון ובינוי מארגנת מחדש את החוב - תבצע החלפת אג"ח

החברה תנסה להמיר חוב של כ-900 מיליון שקל ■ פעיל מרכזי בשוק ההון: בפרמיה מתאימה, החלפת החוב הקצר בחוב ארוך היא טובה, אבל בעיות עם לקוח מרכזי וחוסר בהירות בדוחות ישפיעו לרעה על המניה

חברת שיכון ובינוי, שבשליטת אשת העסקים שרי אריסון, תארגן מחדש את חובותיה. החברה, שסובלת מהמצב הגיאו-פוליטי ההולך ומתערער בניגריה, תנסה להחליף חוב קצר טווח בחוב שייפרע בעוד כ-14 שנים. יתרת החוב הכוללת של החברה (נכון לתום הרבעון הראשון) עומדת על 5.4 מיליארד שקל.

לפני כשבועיים הורידה מעלות את דירוג שיכון ובינוי  בעיקר בשל החשש מהמשך ההרעה בניגריה, שכאמור אחראית על חלק ניכר מהכנסות החברה. מהדוחות הכספיים של שיכון ובינוי קשה להבין באמת עד כמה אחראית ניגריה על הכנסות החברה ועל רווחיה וכיצד מנוהלים יתרות המזומנים של החברה, אולם בשוק ההון אומרים היום כי די בפעילות החברה בישראל כדי לשרת את החוב, וכי הארגון מחדש שלו הוא צעד מתבקש וחיובי, ככל שתשולם פרמיה מתאימה על הארכת המח"מ של החברה.

כאמור, שיכון ובינוי פעילה עד מאוד בניגריה, כשאת העבודה היא מבצעת שם לאחר תיאומים עם הממשלה, שהיא גם הלקוח המרכזי שלה. ניגריה החליפה לא מכבר ממשל שפתוח יותר למערב ומנסה לבער את השחיתות מהמדינה האפריקאית. ביעור השחיתות כולל מלחמה בשבטים מקומיים, שמצידם עושים כל שלאל ידם כדי להפריע להפקת הנפט במדינה, הפקת נפט שאחראית על הרוב המכריע של הכנסות המדינה, כך שבסיכומו של דבר ניגריה סובלת הן מירידת מחירי הנפט והן משיבושים באספקה.

באשר לשיכון ובינוי, החברה תנסה להחליף כ-884 מיליון ע"נ אג"ח מסדרה 5 שנסחר לפי שווי של מיליארד שקל ומשקף תשואה ברוטו של 1.86% (סדרה 5 נסחרת במח"מ של 3.1), באג"ח מסדרה 8, סדרה שנסחרת בתשואה של 3.8% עם מח"מ 7.

"הסיפור של שיכון ובינוי הוא לא בחוב אלא במניה", אמר הבוקר (ב') פעיל מרכזי בשוק ההון ל"גלובס", והוסיף כי "נראה שבפרמיה מתאימה, החלפת החוב הקצר בחוב ארוך היא פעולה טובה, אבל בעיות עם הלקוח המרכזי של החברה וחוסר בהירות בדוחות הכספיים של החברה ישפיעו לרעה בטווח הקצר והבינוני על המניה".