חסכנות רדיקלית והשקעות נבונות: שרת בחנות צבר 8 מיליון ד'

לאחר שנפטר בגיל 92, הוכו השכנים ובני המשפחה בתדהמה למשמע היקף נכסיו של העובד הזוטר ■ סוד התעשרותו: חסכנות רדיקלית והשקעות נבונות ■ הוריש את מרבית הונו למטרות פילנטרופיות

רונלד ריד. צילום מסך מתוך אתר CNBC
רונלד ריד. צילום מסך מתוך אתר CNBC

הדעה הרווחת היא שכדי להפוך למיליונר אדם צריך לעשות אקזיט, להרוויח משכורת שמנה, או לקבל ירושה מכובדת. אולם ב-ורמונט, ארה"ב, נדהמו בני משפחתו של רונלד ריד, שרת בחנות כלבו ועובד בתחנת דלק, לגלות שצבר הון בסך 8 מיליון דולר - ללא ידיעת איש מהסובבים אותו.

ריד, שהיה הראשון ממשפחתו לרכוש השכלה תיכונית ולחם בשורות הצבא האמריקני במלחמת העולם השנייה, החל לעבוד לאחר שחרורו כשרת בחנות JCPenny ובתחנת דלק. חבריו העידו עליו כי ניהל אורח חיים סגפני, במסגרתו תיקן לעצמו את הבגדים וחטב בעצמו עצים להסקת הבית.

את סכומי הכסף הצנועים שחסך השקיע ריד בשיטה הידועה בשם "השקעת ערך", שאותה שכלל לכדי שלמות המשקיע האמריקני הנודע וורן באפט. לפי הוול סטריט ג'ורנל, 95% מהמניות שהיו ברשות ריד בעת שנפטר נרכשו שנים ועשורים קודם לכן. בלטו באחזקותיו מניות בלו-צ'יפ כדוגמת חברת מוצרי הצריכה פרוקטר&גמבל ותאגיד הענק ג'נרל אלקטריק.

ריד הוריש נתח משמעותי מהונו, כ-6 מיליון דולר, לספרייה ובית החולים המקומיים בעיר מגוריו. עובדי בית החולים, שישתמש בכסף לשיפוץ תשתיות המבנה ויישום תהליכי מודרניזציה, העידו כי היה מגיע לשם באופן קבוע, אך לא לשם טיפול אלא על מנת לאכול ארוחת בוקר בבית הקפה במקום.

נראה כי מנהלת הספרייה שומרת אמונים למורשתו של ריד, והצהירה שתשלב את כספי התרומה בפורטפוליו השקעות שמזרים דיבידנדים למימון פעילותה השוטפת של הספרייה.