חשש: רוב תחנות ניטור האוויר ברחבי הארץ ישותקו

חברת אין.פי.סי, שמפעילה עבור המדינה את רוב התחנות לניטור איכות האוויר, נקלעה לקשיים בעקבות התאבדות הבעלים ■ עובדיה לא קיבלו שכר, ועכשיו הם מבקשים את פירוקה ■ במשרד להגנת הסביבה מחפשים פתרונות

משרדי אין.פי.סי בת"א./ צילום: איל יצהר
משרדי אין.פי.סי בת"א./ צילום: איל יצהר

חברת אין.פי.סי מספקת זה כ-3 שנים שירותים לניטור איכות האוויר למשרד להגנת הסביבה, ומחזיקה ביותר ממחצית ממערך הניטור הארצי: 25 תחנות קבועות ועוד 5 ניידות; אלה מספקות לאורך כל שעות היממה נתונים על הימצאות של מזהמים באוויר שכולנו נושמים.

בנוסף, החברה מפעילה באמצעות 33 עובדיה, שרובם טכנאים ומהנדסים ותיקים, 16 תחנות ניטור באיגוד הערים לאיכות סביבה בחיפה; 10 תחנות ניטור באיגוד הערים לאיכות הסביבה אשדוד; ו-12 תחנות באיגוד הערים אשקלון.

הגורמים המקצועיים במשרד להגנת הסביבה מספרים שהיו מרוצים מפעילות החברה הקטנה שפועלת מתל-אביב, בבעלות ובניהול איש העסקים זאב רבינוביץ'. ההתקשרות עם החברה נעשתה במסגרת מכרז לתקופה מרבית של 9 שנים.

בתחילת החודש שיגר המשרד למשרדי אין.פי.סי טפסים לחידוש ההתקשרות, הכוללים גם הסכם ערבות חדש, שהטיפול בו היה אמור להיות שגרתי. ואולם הימים עברו והטפסים החתומים לא הגיעו. בירור שעשה המשרד להגנת הסביבה בחברה העלה כי המנכ"ל ובעל השליטה רבינוביץ' מצא את מותו בפתאומיות באמצע יולי.

בשבוע שעבר הגיש עו"ד אלון הורנשטיין, בשמם של עובדי אין.פי.סי, בקשה דחופה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב למנות מפרק זמני לחברה, שעשרות עובדיה לא קיבלו את משכורות חודש יולי, וגם לא ברור עדיין מי ישלם להם את משכורות חודש אוגוסט בעוד כשבוע וחצי.

בפנייתם לבית המשפט המחוזי מבקשים העובדים למנות את עו"ד רועי נירון ממשרד עמית פולק מטלון כמפרק זמני שיתפוס את נכסי החברה; יפטר את העובדים וישחרר להם את קופות הגמל ואת קרנות ההשתלמות; יתפוס את חשבונות החברה המתנהלים בבנק הפועלים ובבנק דיסקונט; יגבה כספים המגיעים לחברה מכל מקור שהוא; ועוד.

מבקשת הפירוק עולה כי סימנים מעידים לתסבוכת כספית שאליה נקלעה אין.פי.סי, ופשרה לא הובהר בבקשה, היו כבר מתחילת השנה: החברה לא העבירה ניכויים ממשכורות העובדים, כמו גם הפרשות מעביד, ולאחר מותו הפתאומי של רבינוביץ', שגם היה בעל זכות החתימה היחיד בחברה, התברר כי הוא חייב לחברה כ-9 מיליון שקל.

בבקשת הפירוק נכתב עוד כי למיטב הבנתם של העובדים, מצבה הכספי של החברה לא מאפשר את הפירעון המלא של חובותיה לעובדים ולנושים שלה. סך החובות שלה לעובדים הוערך ביותר מ-4 מיליון שקל, לבנקים היא חייבת כ-2.5 מיליון שקל , ולספקים כ-3.5 מיליון שקל; עוד כחצי מיליון שקל היא חייבת לרשויות המס וכן נטלה הלוואות חוץ-בנקאיות בגובה כ-400 אלף שקל.

על רקע התסבוכת, בנק דיסקונט ביטל את מסגרת האשראי של החברה, ולא כיבד המחאה על 45.5 אלף שקל לתשלומי מע"מ; למשרדי החברה שברחוב דרויאנוב שבתל-אביב הגיעו התראות בדבר ניתוק קווי הטלפון של בזק, ופוליסות הביטוח של העובדים המכסות בין השאר את פעילותם אצל לקוחות החברה לא חודשו.

המשרד להגנת הסביבה הוא לא הלקוח היחיד של אין.פי.סי: מבקשת הפירוק שהוגשה לבית המשפט עולה כי רשימת הלקוחות שלה כוללת את משרד הביטחון וחברות ענק במשק ובהן כימיקלים לישראל (כיל); אינטל; בתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד וחברת החשמל.

לפי בקשת הפירוק, בין יורשיו של רבינוביץ' לבין עוגניה סרטנה, שמחזיקה ב-49% ממניות החברה, פרץ סכסוך ש"מונע את המשך פעילות החברה והביא לשיתוק מוחלט שלה, כשהפתרון, אם בכלל, אינו נראה באופק. החברה משותקת, אין בנמצא בעל סמכות מטעמה שיכול לחתום על מסמכים או לתת הוראות או תשובות והנחיות לעובדים, לספקים וללקוחות החברה".

עוד נכתב בבקשה כי "העובדים מבינים ממצב הדברים כי שכרם לא ישולם והם ייאלצו להפסיד את עבודתם ולנטוש את משרדי החברות כדי לדאוג לעתידם הכלכלי. זאת, כשאף אחד מהם לא לוקח על עצמו ולא ייקח על עצמו את האחריות לשמירת ציוד החברה, מחשביה והנהלת החשבונות שלה".

המשרד להגנת הסביבה: מחפשים פתרונות

במשרד להגנת הסביבה מתבוננים מן הצד על התסבוכת של אין.פי.סי, מצרים על הטרגדיה וחוששים מההשלכות של מצב החברה, שאמונה על הפעלה של עשרות תחנות לניטור איכות האוויר ברחבי הארץ. בינתיים, מספרים שם גורמים מקצועיים, עובדי החברה פועלים במתכונת מצומצמת ולא מפסיקים את שירותי הניטור ואת שירותי התחזוקה של התחנות המספקות נתונים על איכות האוויר.

"עד לפני כשבועיים היינו מרוצים מאד מהפעילות של אין.פי.סי בתחום הניטור", אמרה ד"ר לבנה קורדובה, המנהלת המדעית של המרכז הארצי לניטור אוויר במשרד להגנת הסביבה: "בינינו לבין עובדי החברה מתקיים קשר הדוק ואנו עושים את הכל כדי שפעילות מערך ניטור איכות האוויר לא תשובש. זה מסוג השירותים שאנחנו מחויבים להם מתוקף חוק אוויר נקי. אנו מחפשים פתרונות יצירתיים לבעיה הזאת - כדי שפעילות ניטור איכות האוויר לא תיפגע".

יצוין כי התקשרות של המשרד להגנת הסביבה עם חברה אחרת שתספק את שירותי ניטור איכות האוויר עלולה להימשך תקופה ארוכה, בשל הצורך בפרסום מכרז חדש. עם זאת, גורמים במשרד העריכו כי במקרה שהחברה לא תוכל להמשיך לספק את שירותיה כבר בטווח הזמן הקרוב, ייתכן שיתקשרו בהליך חריג ומהיר עם ספק שירות אחר.

בינתיים, מנהלת העיזבון הזמנית של רבינוביץ', עו"ד נילי מכנס, שיגרה לבית המשפט את תגובתה לבקשת הפירוק שהגישו העובדים: היא מבקשת מבית המשפט לדחות את הבקשה ולא למנות לחברה בעל תפקיד הקשור אל העובדים או למי מטעמם, וסבורה שיש למנות לחברה גורם אובייקטיבי המתמחה בשיקום חברות.

מתגובת עו"ד מכנס עולה כי בימים אלה גם מתקיימים מגעים עם משקיע קונקרטי המתעניין בחברה בין אם לרכוש אותה או להשקיע בה.