מסך עשן: מתרחבת פרשת הברחות הסיגריות מנמל קצא"א

עוד 4 עובדים בנמל קצא"א נעצרו ושוחררו בחשד למעורבות ברשת להברחת סיגריות ממכליות בנמל תוך התחמקות מתשלום מס

סיגריות מוברחות שנתפסו ע"י רשות המסים / צילומים: רשות המסים
סיגריות מוברחות שנתפסו ע"י רשות המסים / צילומים: רשות המסים

חקירת פרשת הברחות הסיגריות מנמל קצא"א מתרחבת. 4 עובדים בחברת נמל קצא"א - תומר לחיאני, א', אנטולי רבינוביץ' ויגאל גרצנשטיין - נעצרו ושוחררו בתנאים מגבילים בבית משפט השלום באשדוד, בחשד למעורבות ברשת להברחת סיגריות ממכליות העוגנות בנמל קצא"א לישראל, הכול לכאורה תוך התחמקות מתשלום מסים.

הארבעה מצטרפים ל-3 חשודים נוספים שנחקרו ושוחררו, בהם שני עובדים נוספים של החברה וכן אדם בשם איסק טטרואשווילי, שנחשד בהפצת הסחורה שמכרו לו לכאורה עובדי החברה.

קצא"א (קו צינור אילת אשקלון) היא חברה ממשלתית העוסקת בשינוע נפט בין נמלי הים באשקלון ובאילת ומאפשרת העברת הנפט מן הים התיכון לים האדום, בדרך היבשה.

שמה של החברה עלה לכותרות במסגרת מספר פרשיות עבר, בהן הבוררות הסודית והמסקרנת מול חברת הנפט הממשלתית האיראנית, ששותפותה העסקית עם קצא"א נגדעה בעקבות המהפכה האיסלמית במדינה ב-1979, וניתוק הקשרים בין איראן וישראל.

עוד מוכרת קצא"א לציבור בשל האסון הסביבתי שנגרם כתוצאה מדליפת הנפט הגולמי מהצינור של החברה בשמורת עברונה שליד אילת בדצמבר 2014. החברה מוכרת גם בזכות כללי הצנזורה החלים על פעילותה, שנדמה שרבים סבורים כי הרציונל להחלתם איננו עוד בתוקף.

הרחק מאור השמש

סוד שנוגע לחברה היה עד לא מזמן הרגלם לכאורה של עובדים בחברה לחזור מלב ים עם כמויות נאות של מוצרי טבק, שלא שולם המכס בגינם.

לקצא"א יש נמל משלה באשקלון. מדובר במתחם מאובטח בסטנדרטים גבוהים ביותר, המאפשר פריקה של מכליות נפט המגיעות לישראל ממדינות שונות בעולם. מסתבר כי האבטחה והבידוד מן הסביבה היוו הזדמנות להכניס סחורות לישראל ללא פיקוח לכאורה.

לצורך חיבור המכליות הזרות לקו הנפט של קצא"א, נהגו העובדים להפליג אל המכליות ולעתים אף לשהות עליהן. עם שובם, כך מעלה החקירה, נהגו העובדים לכאורה להחזיר עמם תיקים עמוסים במאות חפיסות סיגריות בכל תיק. הסיגריות הפטורות ממסים נרכשו על-ידי צוותי המכליות כדי לסחור בהן עם עובדי קצא"א - כך לפי החשד.

"מהראיות שנאספו עולה כי החשודים מבריחים סיגריות וסוחרים בהן, וכי מדובר באירועים חוזרים ונשנים שנמשכו מעל שנה", מסרה היום (ג') רשות המסים. "החשודים לחיאני וא' הודו בחקירתם בהברחת הסיגריות ובסיוע להברחתן, והחשודים רבינוביץ וגרצנשטיין הכחישו את העבירות המיוחסות להם, אולם בידי בית מכס אשדוד ראיות לכאורה הקושרות את השניים להברחת הסיגריות" - כך לפי הרשות.

העצורים עצמם, יש לציין, אינם נחשדים בחמורות שבעבירות עלי ספר החוקים, וגם היקפי המסחר שנתגלו אינם עצומים לפי שעה - בסך-הכול נתפסו כמה עשרות אלפי קופסאות סיגריות. העובדים כולם שוחררו בערבויות נמוכות יחסית של עד 15 אלף שקל, ונאסר על חלקם זמנית לעזוב את הארץ. למרות זאת, יש בה בפרשה כדי ללמד אותנו שוב על הפוטנציאל השלילי של גוף המתנהל בבידוד, הרחק מביקורת ציבורית.