מושב ניר צבי עתר לבג"ץ נגד הרחבת העיר לוד על חשבונו

לטענת ניר צבי, "גריעת שטחים חקלאיים נוספים מתחום המושב תשמוט את הקרקע מתחת לקיום החקלאות במושב ואף תהפוך את ניר צבי לשכונת מגורים פרברית ללא כל פעילות חקלאית"

מושב ניר צבי / צילום: איל יצהר
מושב ניר צבי / צילום: איל יצהר

לא רוצים שהעיר לוד תגדל על חשבונם: המועצה האזורית עמק לוד, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עמק לוד והמושב החקלאי ניר צבי עתרו בימים האחרונים לבג"ץ נגד המועצה הארצית לתכנון ולבנייה וועדת משנה שלה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע), נגד ממשלת ישראל ונגד עיריית לוד, בדרישה להורות להן לבטל שורה של החלטות שקיבלו למטרת הרחבת "המרקם העירוני רמלוד" והוספת יחידות דיור מסיבית בעיר לוד, וזאת על חשבונם של המועצה האזורית ושל מושב ניר צבי השכן ללוד.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין יובל גלאון, דן אור ומרדכי גדנסקי ממשרד שביט בר-און גלאון צין ויתקון ושות', נטען כי בעוד ועדת הגבולות שמינה שר הפנים יושבת על המדוכה ונמצאת בהליך של בחינה והסדרה של הגבולות בין הרשויות, באה המועצה הארצית ותחת הכסות של "הרחבת גבולות המרקם" מכוח תמ"א 35 - ממליצה לממשלה על גריעת מאות דונמים משטח המועצה האזורית לטובת המרקם העירוני של לוד.

בעתירה נטען כלפי המועצה הארצית כי אין לה "הסמכות לבחון את כל האספקטים הנוגעים להרחבת לוד. לעומת זאת, במסגרת הליך לקביעת גבולות, המתקיים בימים אלה, יש לוועדת הגבולות הצוותים המקצועיים לכך".

עוד נטען בעתירה כי ההחלטות שהתקבלו בנוגע למרקם העירוני רמלוד לוקות בחוסר סבירות קיצוני, משום שבימים אלה ממש שוקדים מתכננים שמונו על-ידי המועצה הארצית ועיריית לוד על הכנתה של "תוכנית מתאר כוללנית" חדשה לעיר לוד, ובה בוצעה בחינה תכנונית שבה נקבע כי אין הצדקה להרחיב את שטחי לוד מעבר לתחום השיפוט הנוכחי, וכי יש להתמקד בחיזוק העיר פנימה - להוסיף 15,000 יחידות דיור במרקמים הקיימים.

המועצה האזורית אף תוקפת בעתירה את עיריית לוד וטוענת כי היא לא השכילה לנהל את תחום השיפוט שלה כראוי ונקלעה למשבר כספי עמוק. בשל כך הופקעו מהמועצה האזורית במרוצת השנים שטחים עצומים לטובת שיקומה של לוד, ונגרם למועצה נזק חמור.

בנוסף, מושב ניר צבי טוען בעתירה כי תחום ההרחבה של המרקם העירוני רמלוד (לפי תמ"א 35 נחשב המקום למרקם עירוני אחד), הוא מתחם הכולל שני שלישים משטחי חלקות ב' של המושב, שהן חלקות חקלאיות מעובדות, הנחשבות לפי תמ"א 35 כשטחים עם רגישות נופית סביבתית גבוהה.

לטענת ניר צבי, "גריעת שטחים חקלאיים נוספים מתחום מושב ניר צבי תשמוט לחלוטין את הקרקע מתחת לקיום החקלאות במושב ואף תהפוך את ניר צבי לשכונת מגורים פרברית ללא כל פעילות חקלאית".

ממינהל התכנון נמסר: "ההליך שהתקיים במוסדות התכנון בעדכון מסמכי תמ"א 35 היה הליך תקין כנדרש על-פי דין, ובמסגרתו הוחלט, בין היתר, על הרחבת המרקם העירוני של העיר לוד. מענה מפורט לטענות העולות בעתירה יינתן במסגרת תגובת המדינה לבית המשפט".