TASC: שווי תנובה צנח ביותר מ-40% תוך שנה וחצי

ברייטפוד נמצאת במו"מ עם הבנקים למיחזור ההלוואה שנטלה לרכישת השליטה בתנובה, אך בשל ההרעה במצב החברה התנאים בהלוואה החדשה יוקשחו

אייל מליס / צילום: תמר מצפי
אייל מליס / צילום: תמר מצפי

הבעיות בתנובה מחלחלות להלוואה שנטלו בעלי השליטה, חברת ברייטפוד הסינית, לצורך רכישת השליטה בה. בימים אלה מקיימים נציגי ברייטפוד ממשא-ומתן עם הקונסורציום שהעניק את המימון. מדובר בהלוואה של כ-2 מיליארד שקל, שאת עיקרה נתן בנק הפועלים.

במגעים למיחזור ההלוואה, נראה כי התנאים בהלוואה החדשה יהיו נוקשים יותר מאשר בנוכחית. במערכת הבנקאות מתכוונים לדרוש מברייטפוד הגדלה של ההון העצמי וביטחונות נוספים וככל הנראה גם יעלו את הריבית.

כדי לקבוע את התנאים בהלוואה, הבנקים הזמינו הערכת שווי מחברת הייעוץ TASC, ממנה עולה כי שווייה של תנובה נחתך בשיעור חד של יותר מ-40% מאז הושלמה רכישת השליטה בה לפני כשנה וחצי. הערכת השווי נוקבת לתנובה שווי של 4.5-5 מיליארד שקל בלבד - בעוד החברה נרכשה אשתקד לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל.

מאז עברה תנובה לשליטת ברייטפוד, היא עברה לא מעט טלטלות, חלקן קשורות להחלפת הבעלות, וחלקן לשינויים בשוק. הירידה בשווי החברה נובעת מירידה ברווחיות החברה, שצפויה ככל הנראה להימשך.

הירידה ברווחיות נובעת הן מהתגברות התחרות בקטגוריות שבהן שלטה תנובה ללא עוררין, כמו החלב הניגר והגבינות הרכות, והן מצעדי רגולציה כגון הכנסת מחיר השמנת לפיקוח. בתנובה גם מנסים לקדם תוכנית התייעלות שאמורה לכלול קיצוץ בכוח-האדם, אך היא עדיין לא יצאה לדרך. במהלך השנה האחרונה גם הוחלף המנכ"ל - המנכ"ל הוותיק אריק שור עזב על רקע חילוקי דעות עם הבעלים, ובמקומו מונה אייל מליס.

בתוך כך, ועל רקע המצב המורכב בחברה, נודע כי יוסי שחר יסיים את תפקידו כראש הנציגות של ברייטפוד בישראל. עם זאת, ככל הידוע שחר אמור להישאר כסגן יו"ר תנובה ולמקד את עיסוקיו בתנובה עצמה ולא בעניינים הקשורים לברייטפוד, ובראשם סוגיית המימון.

במקביל למצב הלא פשוט שבו נמצאת תנובה, הגיע מועד פירעון ההלוואה שנטלה ברייטפוד למימון הרכישה. בעת בניית חבילת המימון לעסקה, הוחלט כי ההלוואה תילקח לזמן קצר מאוד של שנה, ולאחר מכן בהתאם למצב העסקי, היא תמוחזר להלוואה ארוכה יותר של 6-7 שנים. במערכת הבנקאות מציינים כי הסינים ביקשו מבנה הלוואה שכזה, כדי שתינתן להם שנה להכיר טוב יותר את השוק, ולבנות הלוואה חדשה בהתאם.

אלא שבסופו של דבר, המיחזור מגיע במצב הנוכחי אינו משרת את הסינים, שכן בשל ההרעה במצבה של תנובה, התנאים בהלוואה החדשה יהיו נוקשים יותר מאשר בהלוואה הקודמת, שכן שווי הבטוחה המרכזי ירד דרמטית.

הפרסומים היום בתקשורת בדבר הערכת השווי עוררו את זעמם של גורמים בברייטפוד, שאף איימו בתביעה כלפי הבנקים בעקבות ההדלפה.

מימון עסקת תנובה נחשב לעסקה יוקרתית בעבור הבנקים. במכרז שהתקיים ניצח בנק הפועלים וקיבל לידיו את ההלוואה לאחר שהציע את ההצעה הטובה ביותר. בהמשך הוכנסו כשותפים במימון בנק דיסקונט, הבנק הבינלאומי וכלל ביטוח.

בבנק הפועלים ראו בעסקה זו עסקה אסטרטגית להרחבת שיתופי-הפעולה בסין והפעילו את מלוא כוחם כדי לזכות במימון. מי שהוביל את העסקה הוא יעקב אורבך, ראש החטיבה העסקית בבנק, וזו הייתה אחת העסקאות הגדולות הראשונות שהוביל בתפקיד.

"עסקת רכישת תנובה על-ידי ברייטפוד מהווה בעיניי סנונית ראשונה לקראת עסקות חדשות שיבוצעו בישראל על-ידי חברות סיניות. מדובר בעסקה מהותית עבורנו, מכיוון שאנחנו נמצאים בעיצומו של פיתוח קשרים עסקיים בין ישראל לסין, כשהנציגות בשנחאי צפויה לקדם עסקות נוספות", אמר אז יו"ר בנק הפועלים, יאיר סרוסי.

אלא שכאמור מאז התגלו חריקות בתנובה, והעסקה נראית כיום פחות אטרקטיבית. עם זאת, חשוב להדגיש כי תנובה היא עדיין מכונה לייצור מזומנים, והאיתנות הפיננסית של הבעלים שלה נחשבת לטובה, כך שסביר שהצדדים יצליחו לגבש תנאים חדשים להלוואה.