הרשויות המקומיות יאשרו בעצמן תוכניות לשכירות ארוכת-טווח

כחלון חתם על צו שייכנס לתוקף עוד מספר ימים ■ רשויות בהן הוועדות המקומיות הוכרזו כעצמאיות, יוכלו לאשר פרויקטים ללא צורך בוועדה המחוזית ■ התוכניות יידרשו להיות במחירים נמוכים ב-20% ממחירי השוק

נדלן, משה כחלון / צילום: שלומי יוסף, שאטרסטוק
נדלן, משה כחלון / צילום: שלומי יוסף, שאטרסטוק

ועדות מקומיות לתכנון ובנייה, שהוסמכו כוועדות עצמאיות על ידי מינהל התכנון באוצר, יוכלו לאשר בעצמן תוכניות לשכירות ארוכת-טווח במחירים שיפחתו ב-20% או יותר ממחיר השוק, מעונות סטודנטים ודיור מוגן על קרקעות ציבוריות, וזאת ללא צורך באישור הוועדה המחוזית. כך עולה מצו עליו חתם היום (ד') שר האוצר, משה כחלון, שייכנס לתוקף בימים הקרובים לאחר שיירשם ברשומות.

נציין שמדובר במהלך המבוסס על צו שחתם שר הפנים לשעבר, גדעון סער, בשנת 2014, שהוסיף את האפשרויות האמורות לחוק התכנון והבנייה. הצו האמור איפשר לרשויות לקדם בנייה להשכרה, מעונות סטודנטים ודיור מוגן על קרקע חומה (ציבורית) אך יישום המהלך דרש אישור של ועדה מחוזית. כעת, הצו עליו חתם שר האוצר מאפשר למעשה "לקצר הליכים" ונותן סמכות לוועדות המקומיות לאשר את הפרויקטים ללא צורך בוועדה המחוזית.

נכון להיום הרשויות שיוכלו לאשר בעצמן את התכניות האמורות הן, כאמור, רק כאלה בהן הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה הוכרזו כעצמאיות. עד כה, הוסמכו ברחבי הארץ 23 ועדות כעצמאיות: הרצליה, חולון, קריית אונו, תל אביב-יפו, גבעת שמואל, דרום השרון, הוד השרון, יבנה, מודיעין, נס ציונה, נתניה, ראשון לציון, רעננה, שוהם, אשדוד, באר שבע, להבים, נתיבות, ערבה תיכונה, יקנעם עילית, קצרין, חיפה וקריית טבעון.

במסגרת הצו עליו חתם שר האוצר הורחבה ההגדרה של המונח צרכי ציבור כך שיכלול גם בתי אבות, מעונות למגורי אנשים עם מוגבלויות, בתי משפט ומשרדים של רשויות מקומיות. בנוסף, החלטת השר מעניקה את הסמכות לכלל הוועדות המקומיות להגדיל שטחים המאושרים למטרות אלה מעבר למה שהוגדר בתכנית.

נציין כי בעוד הצו האמור עשוי לקצר תהליכים בכל מקום שרשות מקומית תרצה לקדם פרויקטים לדיור להשכרה, מעונות סטודנטים או שימושים אחרים, נשאלת השאלה כמה רשויות אכן יעשו בו שימוש. הסיבה לכך היא שחלק ניכר מהרשויות המקומית, בעיקר במרכז הארץ, סובלות ממחסור בקרקעות חומות ולכן ראשי הערים לא ששים לנצל אותן לייעודים נוספים מעבר לייעודים המקוריים של מבני ציבור, חינוך ועוד.

"ההחלטה תעודד הקמת פרויקטים להשכרה על ידי רשויות מקומיות, תאפשר להגדיל את היצע הדירות המיועדות לשכירות ארוכת-טווח עבור הזוגות הצעירים ותהווה נדבך נוסף במאמץ הלאומי לפתרון משבר הדיור", כך שר האוצר כחלון.