פריים-טיים בתאגיד השידור: סאטירה, שעשועון ידע ואקטואליה

התאגיד יצא היום בקול קורא לחברות ההפקה, שבו הוא מבקש לקבל מהן הצעות לתוכניות מז'אנרים שונים, בהתאם להגדרות מפורטות מבעבר

תאגיד השידור הישראלי ("כאן בהקמה") פרסם היום (ד') קול קורא הפונה לחברות ההפקה ומגדיר את תוכניות הטלוויזיה שהוא מעוניין לקבל מהן. מדובר בקול קורא שני בנושא שמוציא הארגון, אך הפעם מדובר בנוסח מפורט בהרבה.

המסמך כולל הגדרת ז'אנרים, עלויות, זמני שידור (פרה-פריים, פריים-טיים, לייט-נייט) ומשך התוכניות, וניתן גם להתחיל ללמוד ממנו - באופן ראשוני מאוד - על השידורים הצפויים בתאגיד החדש, שאמור לעלות לאוויר בשליש הראשון של 2017.

על-פי המסמך, הפריים-טיים של הערוץ אמור לכלול, בין היתר, תוכנית אירוח בידורית, תוכנית סאטירה, שעשועון ידע, תוכנית טיולים, תוכנית דוקו-ריאליטי ותוכנית אקטואליה פוליטית.

בחלק מהמקרים מוגדרת גם עלות ההפקה לתוכנית. כך, במסמך מבוקשת הצעה ל"תוכנית אירוח בידורית", המוגדרת כ"תוכנית שבועית המיועדת לפתוח את רצועת הפריים-טיים". התקציב המיועד לפרק בה נע בין 150 אלף שקל ל-250 אלף שקל.

לעומת זאת, תוכנית הסאטירה המיועדת לפריים-טיים ("פותחת פריים או פריים שני") מוגדרת ככזאת שצריכה להיות "בעלת קונספט מקורי רלוונטי לכלל רובדי החברה הישראלית, על גווניה השונים". התקציב שלה מוגדר כ"תלוי פורמט וייעוד של שעת השידור". כלומר, התקציב יהיה תלוי בשאלה באיזו שעה תשודר התוכנית ובמהות הקונספט שיוצע.

באופן טבעי, קונספט שיהיה דומה יותר במהותו ל"ארץ נהדרת" - הכוללת קאסט יקר של טאלנטים וצילומי חוץ, ושעלות הפקתה מוערכת בשוק בכ-600-700 אלף שקל לפרק - יתומחר בסדרי גדול שונים מקונספט הדומה יותר ל"גב האומה", הנחשבת לתוכנית זולה מאוד לסוגה ובשוק מעריכים את עלות הפקתה ב-200-220 אלף שקל לפרק.

הפריים-טיים של הערוץ החדש אמור לכלול גם תוכנית טיולים ("קונספט מקורי לתוכנית שתצטלם בארץ ו/או בחו"ל"), בעלות של 200-300 אלף שקל לפרק; תוכנית דוקו-ריאליטי ("פותחת פריים או פריים שני"), ה"נשענת בעיקרה על אלמנטים תיעודיים", שעלותה תהיה תלוית פורמט; שעשועון ידע ("לשים דגש על עולמות הטריוויה והידע ולהתאים לאופיו של השידור הציבורי") בעלות של 180 אלף שקל לפרק; ותוכנית אקטואליה פוליטית שבועית בשידור חי או מוקלט ("קונספט או פורמט חדשני לדיון בעניינים העומדים על סדר היום הציבורי באופן מעמיק ומעניין") בעלות של 70 אלף שקל לפרק.

בהקשר זה צריך לציין כי החוק מאפשר לתאגיד להוציא בשנתיים הראשונות לפעילותו את תוכניות האקטואליה להפקה חיצונית, ולאחר מכן יהיה עליו להפיקן בעצמו. פירוט התוכניות שפורסם היום לא כולל תוכנית תחקירים, אך בתאגיד אומרים כי הצעות לתוכניות מן הסוג הזה התקבלו בתגובה לקול הקורא הראשון, שהיה כאמור כללי יותר.

תוכניות נוספות שאמורות להופיע בלוח המשדרים של התאגיד על-פי הפרסום מהיום הן תוכנת אולפן יומית המיועדת לרצועת הלייט-נייט, שתעסוק "בנושאים אקטואליים מזווית מקורית קומית שאיננה חדשותית", ועלותה תעמוד על סכום לא גבוה של 50 אלף שקל לתוכנית; ו"תוכנית תרבות ישראלית", שתשודר לפני הפריים-טיים או אחריו, שתסקר את "תחום התרבות בישראל ובעולם", באמצעות "קונספט חדשני ומקורי". גם כאן העלות המבוקשת לפרק היא 50 אלף שקל.

תוכנית חד-פעמית מעניינת שמוזכרת במסמך היא "ספיישל לציון 50 שנה למלחמת ששת הימים ולשחרור ירושלים", שתקציבה ייקבע בהתאם לפורמט. בשוק מציינים כי תוכניות מן הסוג הזה, הכוללות קטעי ארכיון ושחזורים, הן בדרך כלל יקרות להפקה.

תאגיד השידור הציבורי היה אמור לעלות לאוויר באוקטובר השנה, אך לאחר התערבות של ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, נדחה עלייתו לאוויר. כעת, על-פי החוק החדש שאושר לאחרונה בכנסת, הוא יעלה לשידור לא יאוחר מ-30 באפריל 2017, ואם יצהיר כי הוא ערוך לכך, יהיה באפשרותו להתחיל לשדר כבר ב-1 בינואר 2017, בכפוף לאישור שר האוצר ושר התקשורת.

התוכניות שמתכננים לשדר בתאגיד
 התוכניות שמתכננים לשדר בתאגיד