המלצה חמה: משקיעים במניות טכנולוגיה? התרחקו מנאסד"ק

בורסת נאסד"ק היא המקום המזוהה ביותר בעולם עם חברות הטכנולוגיה, אולם מדד הדגל שלה הוא לא באמת כזה ■ בחינה מעמיקה של מדד נאסד"ק 100 מגלה תמונה שונה לחלוטין ממה שרובנו מכירים

נאסד"ק / צילום: רויטרס
נאסד"ק / צילום: רויטרס

לרוב, השקעה במדדי מניות מבוססת על התמקדות באזור גיאוגרפי או סקטור מסוים. מכאן, לא מפתיע כי משקיעים שמעוניינים להיחשף למגוון רחב של חברות טכנולוגיה, בוחרים לא אחת במדד המוביל של הבורסה המזוהה ביותר בעולם עם התחום - נאסד"ק 100.

מדד זה נחשב כיום לאחד משלושת המדדים החשובים בשוק ההון בארה"ב, יחד עם S&P 500 וממוצע התעשייה של דאו ג'ונס. בניגוד לשני מתחריו, הרכב נאסד"ק 100 אינו נקבע על ידי ועדה, אלא על בסיס מתודולוגיה שקופה והמדד כולל גם חברות לא אמריקאיות. בידול נוסף הוא העובדה כי המדד מבוסס על בורסה.

בשלב זה חשוב לחזור אחורה בזמן לשנת 1971. בשנה זו הוצגה לראשונה בעולם מערכת מסחר אלקטרונית לניירות ערך בשם NASDAQ, קיצור של "האיגוד האמריקאי של חברי הבורסה האלקטרונית". הבורסה החדשה החלה להתחרות בבורסת ניו יורק הוותיקה ואחת הפעולות שנעשו לצורך כך הייתה השקת מדד הדגל של הבורסה - נאסד"ק 100.

האומנם אין כניסה לחברות פיננסים?

חשוב להדגיש כי בדומה למדדי בורסה אחרים בעולם, כמו ת"א 25 למשל, אוכלוסיית המדד מוגבלת רק למניות שנסחרות בבורסת נאסד"ק. מכאן שחברות מובילות בארה"ב כמו אקסון מובייל או ג'נרל אלקטריק, שבחרו לרשום עצמן למסחר בבורסה בניו יורק, לא יהיו חלק מהמדד. מסיבה זו המדד תמיד יציג תמונה פחות מדויקת של הכלכלה האמריקאית ביחס לזו הנשקפת ב-S&P 500.

עוד נקודה חשובה לגבי הרכב המדד, היא איסור הכניסה של חברות פיננסים אליו. הסיבה לכך היא שבזמנו בורסת נאסד"ק יצרה את המדד לצד מדד נוסף בשם נאסד"ק פיננסים 100, אשר בו נכללות מניות של בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות. בשל כך, הוחלט שלא לכלול חברות פיננסים בנאסד"ק 100.

למרות ההפרדה בין חברות עם פעילות "ריאלית" ו"פיננסית", אפשר להצביע על מניה אחת במדד שכן מפרה את האיסור. PayPal, שנוצרה לפני שנה כתוצאה מספין-אוף של איביי, היא חברת פיננסים לכל דבר. אף על פי העובדה שהיא מסווגת ברמת הסקטור כטכנולוגיה, החברה מתחרה בחברות כרטיסי אשראי "מסורתיות" כמו ויזה ומאסטרקארד.

לא באמת מדד טכנולוגיה

באופן כללי, הנושא של סיווג מניות הנכללות במדד נאסד"ק 100 כחברות טכנולוגיה חוטא למציאות ולטעמי, מייצר תמונה מסולפת למשקיעים. על פניו, פילוח המדד על בסיס הסיווג הסקטוריאלי הרשמי של כל מניה הנכללת בו, מראה כי 57% ממנו מורכב מחברות טכנולוגיה. אין ספק כי תמונה זו משדרת את המסר הידוע שמדד הנאסד"ק הוא מדד הטכנולוגיה של ארה"ב.

ברצוני לחלוק על קביעה זו משני טעמים. ראשית, 57% זה שיעור גבוה אבל עדיין רחוק מאוד מ-100%. לכן, מי שמבקש ליצור לעצמו חשיפה למניות טכנולוגיה, ימצא פתרון הולם יותר במדד כמו S&P Technology Select Sector שמורכב במלואו ממניות טכנולוגיה.

שנית וחשוב יותר, חלק לא מבוטל מהחברות במדד שסיווגן "טכנולוגיה", לא שייכות לשם בכלל. הרעיון שעומד מאחורי סיווג סקטוריאלי, הוא לבחון את הפעילות העיקרית של החברה ולסווגה בקבוצה המתאימה יחד עם המתחרים הרלוונטיים.

לקבץ באותו סל חברות כמו גוגל ופייסבוק יחד עם יצרניות מוליכים למחצה כמו אינטל וסיסקו, זה פשוט לא נכון. העובדה כי חברה עושה שימוש מסיבי בטכנולוגיה כדי להשיג את מטרותיה העסקיות, לא הופכת אותה לחברת טכנולוגיה. כיום, כמעט שאין בעולם עסק שאינו מבוסס על תהליכים ממוחשבים, מכיוון שטכנולוגיה הפכה להיות משאב אינטגרלי בכל תאגיד.

נחזור לגוגל ופייסבוק, שיחד מהוות יותר מ-14% ממדד הנאסד"ק. שתי החברות שייכות בפועל לסקטור הצריכה המחזורית, שכן כמעט כל ההכנסות שלהן מגיעות מפעילות של מדיה ופרסום (שהוא תת-סקטור של הצריכה המחזורית). ניתן לציין עוד כמה מקרים "בעייתיים" דוגמת איביי. החברה המתמחה בסחר מקוון מסווגת כחברת טכנולוגיה, וזאת אף על פי שמתחרתה הגדולה אמזון כבר מסווגת זה זמן במקומה ה"טבעי" - סקטור הצריכה המחזורית. גם אקטיויז'יון ו-EA, שמפתחות ומשווקות משחקי מחשב וקונסולות, הן חברות צריכה לכל דבר ועניין.

לאיזה סקטור שייכת אפל?

אחרונה חביבה שלדעתי יש לסווג כהלכה את פעילותה היא אפל. כשקוראים את הגדרות ה-GICS לסיווג של חברות מוצרי אלקטרוניקה בידורית, אין ספק ששם מקומה. עבור חברה שהרוב המוחלט של מכירותיה הינו לצרכן הקצה, צריכה מחזורית הוא מקומה הטבעי של אפל כיום.

כשמסווגים מחדש את כל החברות שנכללות בנאסד"ק על פי פעילותן העסקית העיקרית, מגלים תמונה מפתיעה ושונה לחלוטין מזו שרובנו מכירים. כ-56% ממדד נאסד"ק 100 הן חברות בתחום הצריכה (מחזורית ובסיסית) ולעומת זאת, חברות טכנולוגיה "אמיתיות", מהוות רק קצת יותר מרבע ממשקל המדד.

על כן, אם ברצונכם להשקיע במניות טכנולוגיה, חשוב שתדעו כי נאסד"ק 100 אינו הפתרון עבורכם. אמנם בורסת נאסד"ק היא המקום המזוהה ביותר בעולם עם חברות הטכנולוגיה, אולם מדד הדגל שלה הוא לא באמת כזה. המדד מבוסס בעיקר על חברות הנמנות על ה"כלכלה החדשה", כלומר, אלו שהמשאב העיקרי שלהן לצורך קידום פעילותן העסקית הוא טכנולוגיה.

5 עובדות שכדאי לדעת על מדד נאסד"ק 100

- המדד הושק ב-31 בינואר 1985 ומורכב ממניות הנכללות בבורסת נאסד"ק בלבד

- חברות "מסורתיות" מסקטור הפיננסים אינן רשאיות להיכלל במדד

- במדד נכללות גם חברות לא-אמריקאיות, למשל, צ'ק פוינט מישראל

- עדכון המדד מבוצע אחת לשנה, במהלך חודש דצמבר

- תקרת המשקל המרבית למניה במדד עומדת על 24%!

הפילוח הסקטוריאלי
 הפילוח הסקטוריאלי

לאילו חברות בנאסדק צריך לעדכן
 לאילו חברות בנאסדק צריך לעדכן

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו