דרקון יורק אש: צפו במערכת הנשק החדשה שבשימוש צה"ל

מערכת האש "דרקונית" מאפשרת לפגוע במטרות מרוחקות מבלי לסכן את הלוחמים

דרקונית/ צילום: דובר צהל
דרקונית/ צילום: דובר צהל

מערכת האש החדשה "דרקונית" מתגייסת לצה"ל: בימים האחרונים החלה החטיבה הטכנולוגית שבזרוע היבשה של צה"ל בהתקנה של מערכת הירי המתקדמת על נגמ"שים מסוג אכזרית המשמשים חלק מכוחות החי"ר והפומ"ה (פורץ מכשולים הנדסי) המשמשים כוחות ההנדסה.

המערכת פותחה בחטיבת מערכות היבשה של אלביט מערכות, בהתאם לצרכים שהגדירו אנשי זרוע היבשה של צה"ל ובהתבסס על לקחים שהופקו מסבבי הלחימה האחרונים, בהם צוק איתן.

אחד המאפיינים המרכזיים של ה"דרקונית" הוא היכולת שלה לזהות מטרות במהירות, בתנאי יום ולילה ובכל מזג אוויר באמצעות מצלמות שמותקנות על הנגמ"שים. לאחר זיהוי המטרות, במתארי קרב שונים, יש בכוחה של המערכת לתת מכת אש קצרה, מדויקת וקטלנית בטווח יעיל של עד כ-1,500 מטר. כל זה, בזמן שצוות הנגמ"ש ספון בתוכו, ובלי שהלוחמים מסתכנים בכך שהם חושפים עצמם מחוץ לכלי בשדה הקרב.

בנוסף למצלמות המספקות תמונות ברזולוציה גבוהה ביום ובלילה, המערכת כוללת גם מכ"ם קטן שמאפשר לה לזהות חשודים באזורי הפעילות השונים, בשטחים פתוחים ובאזורים אורבניים. עם זיהוי הדמויות החשודות ה"דרקונית" מאפשרת לנעול עליהן ולפתוח לעברן באש מדויקת - תוך הפעלתה באמצעות עמדת מחשב שנמצאת בתוך הנגמ"ש:

"היא מאפשרת ביצועים טובים מאוד מבחינת הדיוק", אומר ל"גלובס" סמנכ"ל מערכות היבשה באלביט מערכות יבשה ותקשוב, בועז כהן: "הבאנו אל מלאכת הפיתוח של ה'דרקונית' עשרות שנים של ניסיון במערכות לחימה לרכב קרבי משוריין ובטנקים. נוסף על כך שהיא מאפשרת לצוות הנגמ"ש להפעיל אותה בלי להסתכן - המערכת מתממשקת עם מערכות אחרות שנמצאות בנגמ"ש, וביחס למערכות אחרות היא משיגה את האפקט הנדרש בפחות כדורים, וזאת בזכות יכולות הדיוק הגבוהות שלה".

לדברי ראש מחלקת מערכות מתמרנות בחטיבה הטכנולוגית שבזרוע היבשה, אל"מ טל אהרון, הדרקונית מבוססת על תחמושת 0.5 מ"מ "וקיים פוטנציאל בהתאמתה לסוגי תחמושת נוספים". היא מתממשקת עם מערכת אחרת של אלביט מערכות, המתעדכנת כל הזמן ומשמשת זה יותר מעשור את כוחות צה"ל - צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי).

בשלב זה ההתקנה של הדרקונית נעשית רק בנגמ"שים אכזרית ופומ"ה, אך לפי אל"מ אהרון עם מציאת מקורות תקציביים מתאימים - ניתן יהיה להתקין אותה גם על כלי רכב קרביים משוריינים נוספים המשמשים את כוחות היבשה של צה"ל. תהליך ההתקנה של מערכת הירי החדשה על כלים אלה יימשך על פי התוכניות של זרוע היבשה כשנתיים, ולפי אל"מ אהרון הוא ייעשה בקצב משמעותי ו"באופן שישפר את יכולות התמרון באמצעות האכזריות והפומ"ות", כדבריו.

המערכת החדשה מוטמעת בנגמ"שים של צה"ל לצד מערכת אש אחרת וותיקה יותר של חברת רפאל מערכות לחימה, "קטלנית" שפועלת על אותו עיקרון - תוך היכולת להנחית מכות אש מדויקות על מטרות מבלי שהכוחות חושפים עצמם מחוץ לכלים: "אבסולוטית, הדרקונית נמצאת בטופ של הטופ מבין האמצעים שעומדים היום לרשות צה"ל: במקרה הזה הצבא העמיד דרישות מאוד גבוהות מבחינת יכולות הדיוק של המערכות, ולא ויתר עד שקיבל בדיוק את מה שהוא רצה", אומר כהן מאלביט מערכות.

קצינים בזרוע היבשה של צה"ל אומרים כי אחד השיקולים המרכזיים שהנחו אותם בתהליך קבלת ההחלטות על הפיתוח ועל ההצטיידות בדרקונית היה כלכלי - כך שניתן יהיה להצטייד במה שיותר מערכות כאלה, בפחות כסף תוך הרחבת יכולות הדיוק שיאפשרו גם חיסכון בתחמושת. כך, במסגרת ניסויים שנעשו למערכת במתארי קרב שונים, היא הוכיחה יכולות פגיעה במטרות באמצעות ירי של צרור קצר של 3-4 כדורים: "היכולת הזאת מאפשרת לכוחות בשטח לקצר משמעותית את זמן סגירת מעגל האש, בלי הצורך לגשש יותר מדי: מגיעים אל האזור שצריך לטפל בו והמענה ניתן במהירות", אומר אל"מ אהרון.

ניסויים בנגמ"ש חדש

הקליטה של מערכת האש דרקונית נעשית במקביל למהלכים נוספים לחיזוק מערך היבשה של צה"ל - תוך התאמת היכולות שלו לזירות הקרב העדכניות. בד בבד, מינהלת הטנקים של משרד הביטחון פתחה בחודשים האחרונים בסדרת ניסויים בנגמ"ש חדש שעתיד לשמש את כוחות הרגלים של צה"ל ויחליף בתהליך מדורג את הנגמ"שים המיושנים M-113.

הנגמ"ש החדש נקרא בשם איתן ועם קליטתו, הוא יהיה הנגמ"ש הראשון בצה"ל שלא מבוסס על זחל אלא על שמונה גלגלים: מהירות הנסיעה המרבית של הנגמ"ש החדש על כביש היא כ-90 קמ"ש, הוא מונע במנוע בהספק של 750 כוחות סוס, מסוגל לשאת 12 לוחמים והוא מוגן באמצעות אמצעי מיגון פסיבי ומיועד לשאת גם מערכת הגנה אקטיבית, מעיל רוח של רפאל או חץ דורבן של תעש מערכות.

בשל הפגיעות של גלגליו במתארי קרב שונים, באיתן יותקן מנגנון אוטומטי המאפשר את ניפוח הצמיגים במקרה שהם נפגעים מירי מנשק קל.

המחיר של הנגמ"ש איתן נמוך משמעותית מזה של הנמ"ר, נגמ"ש המבוסס על שלדה של טנקי המרכבה שגם הוא פותח במינהלת טנק המרכבה במשרד הביטחון. מחירו של האיתן לא נחשף, אך גורמים ביטחוניים סיפרו עם חשיפת הפיתוח שלו כי הוא נמוך משמעותית מזה של נגמ"שים אחרים, כך שמערכת הביטחון תוכל להצטייד בשנים הבאות ברבים ממנו - ובאופן שיאפשר לה לצמצם את מספר הנגמ"שים המיושנים והפגיעים, M-113 שבהם צה"ל עשה שימוש גם בקרבות בשכונת שג'אעיה בעזה במהלך צוק איתן.

השימוש הנרחב בנגמ"שים אלה, שאינם מוגנים מפני טילים מתקדמים נגד טנקים, הוביל בעבר לביקורת נרחבת כלפי מערכת הביטחון על כך שצה"ל ממשיך להשתמש בהם. זאת, לאחר שבקרבות בש'גאעיה שוגר לעבר נגמ"ש כזה טיל נגד טנקים וגרם למותם של 7 לוחמי גולני.