משה אשר: מיסוי אפל יגרום לחברות היי-טק בינ"ל לבוא לישראל

מנהל רשות המסים: "אנו צפויים להעברות קניין רוחני ממדינה למדינה בהיקף של מאות מיליארדי דולרים, ולישראל יש יתרון, כי יש לנו מפעלים, מהנדסים, הנהלה ומס סביר"

משה אשר / צילום : אוריה תדמור
משה אשר / צילום : אוריה תדמור

"נציבות האיחוד האירופי עושה בפעם הראשונה מהלך מאוד דרמטי, נכנסת למאבק הכלל-עולמי בתכנוני המס הלא לגיטימיים, בהסטת הרווחים ממדינה למדינה. ההחלטה של האיחוד האירופי תואמת גם את העמדה של רשות המסים בישראל וגם את הרוח הבינלאומית שקיימת, שהיום צריך לחבר את ההכנסות לפעילות אמיתית - למפעלים שבהם מפתחים את הקניין הרוחני (IP) - מחד; ומצד שני, נפתח רשמית המאבק בתכנוני מס רב-לאומיים והסטת רווחים לא לגיטימית, שהיו מאוד שגורים בעולם, ולמעשה מנעו מהמדינות היסודיות, ארה"ב למשל, את המסים המגיעים להן".

כך אומר היום (ד') ל"גלובס" מנהל רשות המסים, עו"ד ורו"ח משה אשר, על רקע החלטת רשות ההגבלים העסקיים האירופית לחייב את חברת אפל בקנס בסך כ-13 מיליארד אירו (14.5 מיליארד דולר) בתוספת ריבית, בעקבות אי-תשלום מסים כדין. לטענת רשות ההגבלים האירופית, חברת הטכנולוגיה האמריקאית זכתה לסיוע לא חוקי מצד ממשלת אירלנד לאורך שנים, דבר שפגע בתחרות באירופה.

בעוד העולם הכלכלי-מיסויי סוער סביב ההשלכות שיש להחלטה זו על כלל ההסכמים שנכרתו בין חברות בינלאומיות למדינות שונות ברחבי העולם, שעיקרם הטבות מס - מנהל רשות המסים בישראל דווקא רואה בכך המשך למגמה הבינלאומית הקיימת זה מכבר, וכן לגישת רשות המסים בישראל, לחשוף את מס האמת שעל חברות זרות לשלם.

 

לדברי אשר, "יש מגמה עולמית שבמסגרתה הארגונים הבינלאומיים אומרים למדינות השונות 'תפסיקו למשוך בצורה לא לגיטימית את ההכנסות אליכם'. למעשה האיחוד האירופי מעביר מסר חד-משמעי למדינות האיחוד, שהטבות מס צריכות להינתן בצורה ראויה ולגיטימית, עם תוכן כלכלי ולא בצורה של הסטת רווחיות למקום שאין בו מספיק תוכן כלכלי. זו המשמעות של הדברים".

"זה עולה בקנה אחד עם פרויקט ה BEPS של ארגון ה-OECD ופורום 20-G, הנוגע לטיפול בשחיקת בסיס מס והסטת רווחים. גם שם מונעים הסטה וזליגה של רווחים ממדינה למדינה, רק בגלל שהמדינה השנייה נתנה הטבות מס מופלגות להכנסות מתמלוגים, בלי שהקניין הרוחני פותח באותה מדינה, ומבלי שיש במדינה השנייה פעילות ממשית ואמיתית".

יתרון יחסי לישראל

אשר רואה בהחלטת האיחוד האירופי הזדמנות עבור ישראל למשוך אליה חברות רב-לאומיות ולהכניס כסף - הרבה כסף - אל קופת המדינה. לדבריו, "היום בכל העולם עושים הכול כדי שבסופו של יום החברות יביאו את הרווחים למדינת המקור, ששם באמת הבסיס של החברה יושב. אנחנו רואים בזה סוג של הזדמנות, כי זה מתחבר לנו לחקיקה שהמלצנו עליה לאחרונה, אשר תובא בקרוב לכנסת במסגרת חוק ההסדרים בנושא הקניין הרוחני וחברות היי-טק.

"בישראל בחנו את הדברים האלה במסגרת וועדת אנדורן, ובמסגרת ועדה שעמד בראשה מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, לגבי חברות ההיי-טק והקניין הרוחני, והבאנו חקיקה לכנסת בהתאם לכך. כך שלישראל יש יתרון יחסי מול מדינות אחרות, ואנחנו מקווים שהוא יתממש. אני מאמין שאחרי שנחוקק את התיקון לחוק, חברות רב-לאומיות יעדיפו לבוא לישראל".

אשר מתייחס לכללי המיסוי החדשים לחברות היי-טק, הנכללים במסגרת חוק ההסדרים ומבטיחים לחברות טכנולוגיה מס חברות מופחת בשיעור 6% ו-12% ומס על דיבידנד בשיעור 4%. החקיקה - ביוזמת שר האוצר, משה כחלון, ורשות המסים - מבקשת למצב את ישראל כיעד אטרקטיבי למרכזי פעילות לחברות היי-טק בינלאומיות ומכוונת למשיכת השקעות במיליארדי דולרים.

אשר בטוח כי חקיקה זו, בצירוף הרוח הבינלאומית שמבוטאת בהחלטת האיחוד האירופי, תוביל את ישראל למרכז הבמה כיעד השקעות אטרקטיבי. "לישראל יש יתרון בנושא הזה, כי יש לנו מפעלים, יש לנו מהנדסים, הנהלה, פיקוח על ייצור וכו', יש לנו 'ביזנס', ואז באמת כשאתה מביא לפה את ה-IP, אז זה בפירוש אמור לעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים - ואז זה לגיטימי שכל ההכנסות של ה'ביזנס' הזה, כולל ההכנסות מתמלוגים, יהיו בישראל".

"לכן", מבהיר אשר, "אני חושב שההחלטה של האיחוד האירופי בנושא הזה מחזקת את המדיניות הקיימת של האוצר ורשות המסים בישראל, שמעודדת את העברת הקניין הרוחני (IP) של החברות הבינלאומיות לישראל במסגרת חקיקת היי-טק שאנחנו נביא עכשיו לכנסת בהקשר הזה. זאת, לעומת אותן מדינות שבהן אין כמעט פיתוח של מהנדסים, אך הן לוקחות לעצמן את כל ההכנסות מתמלוגים - את הרווחיות של החברות מעבירים לשם".

אשר שבו ומדגיש כי "אנחנו נמצאים עכשיו בשלב של הזדמנות. השנים הקרובות הן שנים של הזדמנות, שבהן החברות הגדולות לומדות את המלצות פרויקט ה-BEPS ורואות מה קרה לאפל, ואנו צפויים לשינויים גדולים בעולם, בהיקפים של מאות מיליארדי דולר של העברות קניין רוחני ממדינה למדינה, למקום שבו יש תוכן כלכלי אמיתי וממשי - וישראל היא מדינה שיכולה להציע תוכן כלכלי שכזה, בצירוף עם שיעור מס סביר, לא אפס.

"כך, למשל, אם חברה בינלאומית, כמו אפל, תבוא לישראל - היא תוכל להקים פה מפעלים, ולפי החוק שאנחנו מנסים להעביר כעת בכנסת בנוגע לחברות היי-טק, החברה תוכל לקבל שיעור מס חברות של 6% בלבד, כי היא מגה-חברה. לחברות היי-טק בינלאומיות אחרות נציע שיעור מס חברות של 12%.

- זה לא יוצר חוסר ודאות בתחום המיסוי בכל העולם, כולל בישראל, וחשש מפני פתיחת הסכמים שנערכו עם חברות בינלאומיות?

"העולם בשנים אלה עובר שינויים ואפילו טלטלה היוצרים בשלב זה חוסר ודאות. עם זאת, אנו סבורים כי אנו עומדים בסטנדרטים הבינלאומיים, וגם את החקיקה הקרובה שנביא לכנסת, נכפיף לכללי ה-BEPS. כמו כן, אנחנו כל השנים טיפחנו את החברות דרך חוק עידוד השקעות הון שהבסיס שלו הוא שקודם כל יהיה לך מפעל בישראל. ברגע שיש לך מפעל, ולא איזו חברת תיבת דואר שאין בה מהות כלכלית ממשי - אז יש לך פעילות במדינה, והיא לא למראית-עין בלבד.

"פה אתה צריך מפעל אמיתי שאפשר לייחס לו את ההכנסות. מכיוון שבישראל יש כוח עבודה משמעותי בתחום הפיתוח, מהנדסים מהשורה הראשונה, טכנולוגיה גבוהה, וסביבה עסקית תומכת בתחום הזה, אז התפתחו הרבה מאוד מפעלים וחברות בתחום ההיי-טק - חברות אמיתיות".