עמוס 6: כספי אג"ח יג' ו-יד' מובטחים, חשש לכספי המשקיעים במניות

עמוס 6, שהושמד בעת שיגור בארה"ב, רשום בספרי חלל ב-244 מיליון דולר ■ הלוויין מבוטח ב- 330 מיליון דולר ■ לחברה חוב של כ-2 מיליארד שקל למחזיקי אג"ח ■ מור בית השקעות: "קשה לראות איך החברה מתאוששת"

שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן
שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן

הלוויין עמוס 6 שהתפוצץ אחר הצהריים במתקן השיגור שלו בארה"ב היה מבוטח בסכום כולל של 330 מיליון דולר מהם 30 מיליון דולר לכשל מוחלט. הלוויין היה רשום בספרי חלל בעלות של כ-244 מיליון דולר שיגרעו ממצבת הנכסים של החברה.

לחלל תקשורת  יש כיום 3 לוויינים פעילים: עמוס 2 שמתקרב לסוף חייו, עמוס 3 ועמוס 4. עמוס 6 היה אמור להיות הדור החדש של הלוויינים של החברה ובין היתר היה אמור לרשת את לקוחות עמוס 2. שתי עסקאות בולטות שהיו אמורות לצאת לפועל בלוויין עמוס 6 הן ההסכם עם פייסבוק שהיה אמור להכניס לקופת החברה 100 מיליון דולר וההסכם עם ממשלת ישראל שאמור היה להכניס לחברה לאורך זמן 164 מיליון דולר.

חלל הנפיקה כמיליארד שקל אג"ח (שמהווים כמחצית החובה הכולל) מסדרות חלל תקש אגח יג  ו-חלל תקש אגח יד  שהביטוח של עמוס 6 שועבד לטובתם ולכן נראה שיקבלו את כספי הביטוח וכספם מובטח. אולם לאחר התשלומים מהביטוח, היתרה שתיוותר תלך לקופת החברה ותשמש אותה לתשלומים של סדרות אג"ח נוספות כמו גם להמשך פעילותה ולכן גורמים בשוק ההון מעריכים הערב כי מצבם של בעלי המניות בחלל לא טוב עד כדי חשש שאיבדו את כספם.

לוויין התקשורת עמוס 6 הוא הגדול והמתקדם שנבנה אי-פעם במדינת ישראל, ע"י התעשייה האווירית עבור חברת חלל. בניית הלוויין הסתיימה זה מכבר והוא הועבר לאתר השיגור לטובת שילוב עם המשגר של חברת ספייס X עימה התקשרה חברת חלל. צר לנו על אובדנו של הלוויין ואנו עומדים לשירותה של חברת חלל בכל עניין. תחום לוויינות התקשורת הינו אסטרטגי עבור התעשייה האווירית ועבור מדינת ישראל ואנו מקווים כי המדינה תמשיך לפעול לטובת שימור הידע בתחום והמשך ייצורם של לווייני תקשורת ישראלים .

יוטב קוסטיקה, הכלכלן הראשי במור בית השקעות: "מדובר באירוע משמעותי מאוד מבחינת החברה ובעיקר מבחינת משקיעי האקוויטי ובעלת השליטה יורוקום, שכן בהסכם מכירת החברה שנחתם רק לפני מספר ימים מול חברת Xinwei הסינית היה תנאי מתלה להצלחת השיגור של עמוס 6, מה שאומר שהעסקה מבוטלת. בנוסף לכך עמוס 6 היה חוד החנית מבחינת אסטרטגית לשנים הקרובות בעיקר משום שהלוויין היה אמור "לרשת" את צבר ההזמנות של עמוס 2 שקרב לסיום פעילות יחד עם החוזה שנחתם מול פייסבוק בהיקף שקרוב ל-100 מיליון דולר.

"אם היה נראה שהחברה איכשהו מתאוששת לאחר הכשל בעמוס 5 בשנה שעברה, שגובה בכספי הביטוח אך פגע משמעותית בתזרים של החברה, קשה לראות כיצד החברה מתאוששת הפעם. היבט נוסף לאירוע צפוי להיות למחזיקי אגרות החוב של החברה, בעיקר סדרות יג' ו-יד' אשר להם היה שעבוד על הלוויין, וכעת יאלצו להמתין לכספי הביטוח".