מה הקשר בין היהודים בסן דייגו ליישובי עוטף עזה?

לארי אצ'יטל, העומד בראש קבוצת תורמים מהקהילה היהודית בסן דייגו: "אנו רואים בתרומה לחממה בנגב השקעת אימפקט, הדור החדש של הפילנתרופיה, כשעל הדרך גם מקבלים גישה לסטארט-אפים מצוינים"

"אנו מרגישים מחויבים לתמוך ולטפח לאורך זמן את אזור שער הנגב ועוטף עזה, יותר מכל אזור אחר בישראל", כך אומר ל"גלובס" לארי אצ'יטל (Larry Acheatel), העומד בראש קבוצת תורמים מהקהילה היהודית בסן דייגו, קליפורניה, שהקימו בשיתוף עם המועצה האזורית שער הנגב, מכללת ספיר וקבוצה של אנשי חינוך ואנשי עסקים את החממה הטכנולוגית SouthUp.

המטרה: לפתח ולקדם את אווירת החדשנות והיזמות של האזור, לייצר בקרב בני הנוער תשוקה ליזמות וטכנולוגיה ולייצר מקומות עבודה בעולמות ההיי-טק, דווקא במקום אליו נורו מעזה ב-15 השנים האחרונות יותר מ-13 אלף טילים שהשאירו את חותמם על תושבי האזור ועל חיי הכלכלה שבו. אף על פי כן, נכון להיום, האזור צומח, הן מבחינה דמוגרפית והן מבחינה תרבותית.

לדברי אצ'יטל, "לצערנו, פתרון הסכסוך בין ישראל לעזה לא בידינו, אבל ברצוננו לעזור לשפר את איכות החיים של תושבי האזור על ידי יצירת הזדמנויות כלכליות חדשות. מהכרות קרובה שנמשכת כבר 20 שנה בין הקהילה היהודית בסן דייגו לבין תושבי האזור, למדנו שתושבי שער הנגב הם אנשים חזקים, נאמנים ומחויבים לקהילותיהם ושיש באזור זה כוח אדם איכותי מאוד, לרבות מרצים וסטודנטים של מכללת ספיר. אנו בטוחים שהחממה הטכנולוגית שעובדת כמלכ"ר, תספק לחברות הסטארט-אפ שיצטרפו אליה את סל השירותים הדרוש לצמיחתן, הן בעזרת התרומות שלנו ושל שותפינו והן בעזרת התמיכה המוגברת שמציעה הרשות לחדשנות (לשעבר לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה) לסטרטאפים שיעבירו את פעילותם לאזור עוטף עזה".

המשימה של החממה הטכנולוגית, SouthUp, היא לעזור בפיתוח הכלכלי של עוטף עזה על ידי תמיכה, עידוד ומתן תמריצים לחברות סטארט-אפ שיתקבלו אליה ואף יבחרו להישאר באזור לאחר שיסיימו את המסלול בחממה. ליזמים ולחברות, החממה מציעה מעטפת שלמה שנועדה להפוך את החלום שלהם למציאות - מנטורים מובילים, תמיכה אדמיניסטרטיבית, הזדמנויות נטוורקינג, חיבורים עסקיים בשוק האמריקני ושירותים נוספים שיעזרו להם לגדול מחברת הזנק לחברה בת-קיימא שתעסיק עשרות עובדים.

כעת, אצ'יטל מבקש להרחיב את מעגל הידידים של החממה וקורא גם למשקיעים, יזמים, קרנות הון סיכון, וחברות מקומיות או רב לאומיות שפועלות בישראל, לקחת חלק בפעילות שהחלה קבוצת התורמים מסן דייגו. 

לדבריו, "התורמים יכולים להחליט, בנוסף על התרומה הפילנטרופית שלהם לחממה, גם להשקיע בחלק או בכל הסטארט-אפים של החממה בזמן המתאים. אין להם התחייבות מוקדמת לעשות זאת, אבל בהחלט תהיה להם הזדמנות לבחון מקרוב את הצמיחה והמוכנות של הסטארט-אפים. אנו חושבים שיש כאן הזדמנות גם עבור האקוסיסטם הישראלי לקחת חלק במיזם שהוא טכנולוגי ויזמי מחד, ופילנתרופי מהצד השני. אנו רואים בזה השקעת אימפקט, הדור החדש של הפילנתרופיה, כשעל הדרך גם מקבלים גישה לסטארט-אפים מצוינים".

החממה אומנם פועלת כמלכ"ר, אבל לא צפויה להישען רק על תרומות. מה המודל?

"נכון מאוד. הרצון שלנו הוא ש-SouthUp תשגשג, על ידי קבלה של 15-30 סטארט-אפים לחממה במשך הזמן, שישלמו דמי חברות לא יקרים לכיסוי חלק מהעלויות. לפי התכנית שלנו, בתוך כשלוש שנים החממה תחזיק את עצמה ולא תזדקק עוד לתרומות על מנת להתקיים, אלא רק כדי להרחיב את הפעילות. 

"אנו גם מאמינים ששיעור ניכר מהסטארט-אפים שיתקבלו יצליחו לעבור את כל התהליך בחממה בהצלחה ולגייס השקעות ממשקיעים. בנוסף אנו רוצים לראות את הסטארט-אפים נשארים בעוטף עזה ומייצרים מקומות עבודה נוספים לתושבי האזור. היינו שמחים לראות את SouthUp כמודל ליוזמות כלכליות נוספות אשר יובילו לצמיחה ושגשוג של האזור". 

"אנשי סן דייגו ישמחו לעזור לסטארט-אפים הצעירים, כאשר תהיה הזדמנות מתאימה לכך, ליצור קשרים חשובים עם גורמי מפתח מהתחומים הרלבנטיים בשווקים של צפון אמריקה. יש לנו גם כוונה להביא את אנשי הסטארט-אפים מהחממה לסן דייגו פעם בשנה, כדי שיוכלו להציג את עצמם בפני קהילת המשקיעים של סן דייגו".

להדביק את צעירי האזור בחיידק היזמות

ערך נוסף וייחודי של החממה הוא הקשר עם בית הספר האזורי ומכללת ספיר - כחלק ממסלול החממה, יעבירו היזמים לתלמידי התיכון האזורי ולסטודנטים מהמכללה חניכה והתלמדות מעשית בחממה. זאת במטרה להדביק את הצעירים באזור בחיידק היזמות, כבר מגילאי בית הספר, ולאפשר להם להתנסות בעשייה עצמה ואף להקים מיזמים משלהם, בסיוע של החברות.

 "הקשר ההדוק בין הקהילה היהודית בסן דייגו לבין שער הנגב הוביל עד היום לכך שבעזרת תרומות חברי הקהילה המצליחה והעשירה מאמריקה, נבנה בית הספר התיכון שער הנגב, הוקם מרכז קליטה, ממומנו תכניות לבריאות התושבים הוותיקים ותכניות לקידום צעירים וכן התקיימו משלחות רבות של חילופי סטודנטים, מחנכים ואנשי קהילה", מסביר אצ'יטל. לדבריו, "אנו מאמינים בעשייה הוליסטית למען האזור. אם רוצים להפוך את עוטף עזה למוקד יזמות, אנחנו צריכים לשלב את כל הכוחות- בית הספר האזורי, משקיעים ויזמים מהאזור ומהמרכז, אקדמיה ועוד. רק ככה נצליח לייצר אקוסיסטם אמיתי".

 בשלב זה, החממה פונה למיזמים אחרי שלב הוכחת היתכנות ראשונית, מתחומי האגרוטק, קיימות וקלינטק, ביטחון לאומי, תוכנה ועוד, אשר קיבלו או צפויים לקבל מענק מהרשות לחדשנות (המדען הראשי) במשרד הכלכלה.