CSI וולמארט: כך הפכה הקמעונאית הגדולה בעולם למוקד פשע

לפחות מעשה פשע אלים אחד מתרחש מדי יום בסניף של וולמארט - ניסיונות חטיפה, דקירות, ירי ואפילו רצח ■ חלק מבעיית הפשיעה ברשת נעוץ בכך שסניפיה פתוחים 24 שעות ביממה ומאפשרים לאנשים לישון במגרשי החניה שלהם

סניף של וולמארט / צילום: בלומברג
סניף של וולמארט / צילום: בלומברג

דארל רוס, הידוע כ"קצין וולמארט" בקרב הקולגות שלו במשטרת טולסה, עובד עד עשר שעות ביום ממשרד האבטחה בוולמארט סופרסנטר. מדובר במרחב קטן ונטול חלונות שבו שישה צגי מעקב שטוחים שמותקנים על קיר בלוקים בצבע תכלת, המלא אנשים. ארבעה עובדי וולמארט צופים בצגים, שמדלגים בין עשרות המצלמות שמכסות את החנות ואת מגרש החניה. במקביל מטפלים העובדים בניירת בעודם אוכלים קרקרים. באחת מפינות החדר מפטפט שריף שאינו נמצא בתפקיד ונשכר בידי וולמארט, עם העובדים.

ברגע שרוס נכנס לחדר בסביבות שתיים אחר הצהריים, מביאים אליו נער בן 18 שניסה לצאת מהחנות עם מיקרוגל. רוס נועץ מבט ומדבר בקול נמוך עם הצעיר, שזה עתה סיים את התיכון ומתכנן להתגייס לצבא. הוא גם מנסה להרגיע את אמו של הנער שחשה לחנות וכעת היא מודאגת שבנה לא יוכל להתגייס לצבא אם יהיה לו רישום פלילי. "אתה צריך לקחת אחריות על מעשיך", אומר רוס לבן-העשרה. "אתה גבר עכשיו". הוא אומר לאם כי מכיוון שהייתה זו העבירה הראשונה של הנער, הוא לא ייעצר - אבל אם הוא ייעצר עוד פעמיים, יוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה חמורה. רוס שולף זוג משקפי קריאה מהשכפ"צ שלו ורושם לצעיר זימון לבית המשפט.

לפני שהוא מסיים לטפל בניירת, כבר לוכדים מאבטחי וולמארט גנב נוסף. הפעם הם מכניסים לחדר אישה בגיל העמידה, עיניה שקועות ולחייה חיוורות, ושיערה אסוף במרושל. העובדים תפסו אותה משתמשת בשוברי מתנה מזויפים. היא פולטת שרשרת תירוצים: את הכרטיסים היא קיבלה מהחבר שלה. היא רק יצאה מבית החולים. היא סובלת מהתייבשות. בשלב מסוים היא מעמידה פנים שהיא מקיאה לפח האשפה. רוס, שמזהה ריח של חשיש, בודק את התיק שלה ומוצא בדלי ג'וינטים, מאזניים ובקבוק כדורים מלא שקיקי סמים. בדיקה במחשב מגלה כי כבר הוצאו נגדה צווי מעצר בעבר.

קרב יריות במגרש החניה

אין זה יוצא דופן שהמשטרה שולחת משאית להסיע את כל הפושעים שעוצר רוס בסניף זה של וולמארט. יומן ביקורי השוטרים בסניף משתרע על 126 דפים, ומתעד 5,000 נסיעות בחמש השנים האחרונות. אשתקד הוזעקו השוטרים קרוב ל-2,000 פעמים לחנות זו ולשלושה סניפי וולמארט אחרים בטולסה. לצורך ההשוואה, הם הוזעקו לארבע חנויות טרגט בעיר כ-300 פעמים בלבד.

רוב הביקורים לסניף סופרסנטר בצפון-מזרח טולסה היו בגין גניבות מהחנות, אך היו גם פשעים חמורים יותר, כולל חמישה מקרי שוד מזוין מתחילת השנה, חשוד ברצח שהתאבד אשתקד בירייה בראשו במגרש החניה של החנות, וב-2014 התנהל קרב יריות בין כמה גברים באותו מגרש חניה. אחד מהם נהרג ושניים נפצעו קשה.

מדיווחי משטרה על עשרות חנויות עולה כי מספר העבירות הקלות בסניפי וולמארט ברחבי ארה"ב יגיע השנה למאות אלפים. אנשים שנמלטים מהחנות עם מוצרים גנובים הם הבעיה הכי קלה. יותר מ-200 מעשי פשע אלימים, כולל ניסיונות חטיפה, דקירות, ירי ומעשי רצח, התרחשו מתחילת השנה ב-4,500 סניפי וולמארט בארה"ב - כפשע אחד ביום.

לעתים מדובר בפשעים כל כך ראוותניים שהם זוכים לתשומת לב ארצית. ביוני הרג צוות של יחידת משטרה מיוחדת ללוחמה בטרור אדם שלקח בני ערובה בסניף וולמארט בטקסס. ביולי הוגש כתב אישום בגין רצח נגד שלושה עובדי וולמארט בפלורידה, לאחר שגנב שעליו השתלטו במהלך מרדף מת מחנק. יש גם פשעים מוזרים. ב-8 באוגוסט גילתה המשטרה מעבדת מתאמפטמין בתוך צינור ביוב בקוטר 1.8 מטרים מתחת למגרש החניה של סניף וולמארט בניו-יורק.

מעשי הפשע האלה ממשיכים לקרות לאחר שלפני יותר משנה נפתח קמפיין תאגידי שמטרתו לצמצם את הפשיעה. וולמארט טוענת כי הקמפיין נוחל הצלחה. דאג מקמילון, מנכ"ל הקמעונאית הענקית, שנכנס לתפקיד בפברואר 2014, נתן לצמצום הפשיעה לקדימות עליונה. האסטרטגיה החדשה של החברה כוללת העברת עובדים בתוך הסניף - מהמחסנים ומאזור מדפי המוצרים לפתחי היציאה מהסניף, שם חלקם בודקים את החשבוניות. כמו כן מציבה החברה עובדים במקומות שבם פועלות קופות בשירות עצמי, מתקינה מצלמות אבטחה בגובה העיניים באזורים שבהם מתבצעות גניבות רבות (בייחוד במחלקות האלקטרוניקה והקוסמטיקה), ומשתמשת בניתוח נתונים כדי לזהות אנשים שמנסים לזכות בהחזר כספי עבור מוצרים שאותם לא רכשו בעצמם (גנבים אוהבים ללקט חשבוניות שהושלכו בחוץ, ואז להיכנס לחנות, לאסוף את המוצרים שמופיעים בחשבונית ו"להחזיר" אותם תמורת מזומן).

במטרה לצמצם את מספר הפניות למשטרה, השיקה וולמארט תוכנית שבמסגרתה היא מאפשרת לעבריינים שנתפסו בפעם הראשונה להימנע ממעצר בתמורה להסכמתם להשתתף בתוכנית למניעת גניבות. בחנויות בעלות רמת פשיעה גבוהה שוכרת החברה שוטרים שאינם בתפקיד ואנשי אבטחה פרטיים. לדברי מנהלים בוולמארט, התוכנית מתחילה להניב תוצאות.

אך מפקדי משטרה ושוטרים בשטח טוענים שזה לא נכון. רוס מתלוצץ כי ריכוז הפשיעה בוולמארט מקל עליו לבצע את תפקידו. "כל הרעים מרוכזים במקום אחד", הוא אומר בחיוך רחב. סמל רוברט רולוף מהצוות של רוס, איש משטרה בעל ותק של 34 שנים, שממונה על כוח האדם, התקציב והסיורים באזור המסחרי ההומה ביותר בטולסה, אומר כי אין דבר מצחיק בהשפעה של וולמארט על ביטחון הציבור. קשה לו להאמין שתאגיד של מיליארדי דולרים אינו עושה יותר לבלימת הפשיעה. במקום זאת, לטענת רולוף, מעבירה וולמארט את המאבק בפשיעה למשטרה על חשבון משלמי המסים. "זה מגוחך - אנחנו מדברים על הקמעונאית הגדולה ביותר בעולם", אומר רולוף. "לעתים חצי מאנשי הצוות שלי נמצאים שם שעות על גבי שעות".

עלות השינוי: 3 מיליארד דולר בשנה

רמת הפשיעה בוולמארט אינה גזירת גורל, אלא התוצאה הישירה - אם כי בלתי מכוונת - של מדיניות התאגיד. בשנת 2000 כשהמנכ"ל הקודם, לי סקוט, נכנס לתפקיד, קיצוץ העלויות האגרסיבי שלו דרדר את המצב בסניפים רבים. העובדים המוכרים שתפקידם היה לקדם את פני הלקוחות פוטרו, וכך נעלם גורם מרתיע שתרם למניעת גניבות בכניסות וביציאות של החנות, שבהן קיימת רמת אבטחה רופפת. רבות מהקופאיות הוחלפו בקופות לשירות עצמי. וולמארט הגדילה את מספר הסניפים החדשים במהירות רבה יותר מקצב שכירת העובדים. לחברה יש עובד אחד על כל 50 מ"ר - גידול של 19% בשטח לעובד לעומת לפני עשור.

במונחי רווח, זה עובד. המכירות למוכר בארה"ב זינקו ב-23% בעשור האחרון. אך מבחינת העבריינים היו הקיצוצים בבחינת מסר שלאף אחד בוולמארט לא אכפת, שאף אחד לא בודק מה קורה בשטח, ושקרוב לוודאי אף אחד לא יתפוס אותם.

באופן מתבקש, כוחות המשטרה משווים את הנעשה בסניפי וולמארט לנעשה בסניפי טרגט, יריבתה הגדולה ביותר. עסקיה של טרגט שונים משל וולמארט, והיא מפעילה בעיקר חנויות קטנות יותר בשכונות אמידות יותר. אך יש סיבות נוספות לרמת הפשיעה הנמוכה יותר בסניפי טרגט.

בניגוד לרוב סניפי וולמארט, סניפי טרגט אינם פתוחים 24 שעות ביממה. כמו כן טרגט אינה מתירה לאנשים לשהות במשך הלילה במגרשי החניה שלה, כפי שעושה וולמארט. בדומה לוולמארט משתמשת טרגט בעיקר במצלמות וידיאו, אך היא בחרה בתוכנה מתוחכמת שמסוגלת להזעיק את צוות האבטחה של החנות כשהקונים שוהים זמן רב מול מוצרים מסוימים, או שוהים מחוץ לחנות זמן ממושך לאחר סגירתה. אבל ההבדל הגדול ביותר, לדברי המשטרה, הוא פשוט שלטרגט יש מספר גדול יותר של עובדים נראים לעין בחנויות.

איש אינו מכחיש זאת. השאלה היא אם וולמארט פועלת בצורה המיטבית. מנהלי הסניפים "היו יכולים לפתור את זה תוך שנה אם הם היו מקבלים את התמיכה הכספית המתאימה ממועצת המנהלים", אומר ברט פליקינגר, מנהל חברת הייעוץ Strategic Resources Group. שמונה מתשעת חברי מועצת המנהלים, שאינם שייכים למשפחת וולטון, מגיעים מהאקדמיה או מחברות שאינן קמעונאיות, בהם מנכ"ל פפסיקו לשעבר סטיבן ריימונד, ומנכ"לית יאהו מריסה מאייר. שלושה חברי מועצה הם בני משפחת וולטון, בהם יו"ר מועצת המנהלים, גרגורי פנר, איש הון סיכון שהפך לחתנו של מייסד וולמארט, סאם וולטון. "מועצת המנהלים אינה רוצה שהרווח יירד", אומר פליקינגר. "אין להם הרקע הנדרש בקמעונאות כדי להבין עד כמה חשובה האבטחה".

פליקינגר אומר כי לא מסובך להשיג שינוי דרמטי, אך העלות גבוהה. בדומה לרבים מאנשי המקצוע העוקבים אחר וולמארט, לדעתו מקמילון נע בכיוון הנכון בשינויים שהוא מבצע, כולל השקעת 2.7 מיליארד דולר בהעלאות שכר ובהכשרה כדי להעלות את המוטיבציה של העובדים ולמשוך עובדים טובים יותר. ואולם לדבריו, זה רחוק מלהיות מספיק.

להערכתו, ניתן לצמצם ב-50% את מספר העבירות בסניפי וולמארט בארה"ב באמצעות שכירת 250 אלף עובדים במשרה חלקית - בנוסף לעובדי הקמעונאות במשרה מלאה וחלקית שמספרם עולה כעת על מיליון. אפילו שכירת עובדים חדשים בקנה מידה רחב זה לא תספק לחברה את מספר העובדים ביחס לשטח שהיה לה ב-2006. עלות צעד כזה היא כ-3.25 מיליארד דולר בשנה, או כרבע מהרווח בסך 14 מיליארד דולר של וולמארט אשתקד.

מומחי אבטחה אומרים כי קיימת דרך נוספת לצמצם את הפשיעה: לשכור יותר אנשי אבטחה, כולל שוטרים במדים שמבקשים להשלים הכנסה מחוץ לשעות העבודה הרגילות שלהם. בשכר של 35 דולר לשעה - התעריף הממוצע בערים רבות - יעלו 12 שעות של כיסוי משטרתי ביום לסניף 150 אלף דולר בשנה. אם נכפיל זאת ב-3,500 החנויות הגדולות שמשמשות כזירות הפשיעה החמורה ביותר - נגיע לעלות של מיליארד דולר בשנה.

הסרטון ששבר את גב הגמל

דניס בקלי מצא דרך להאיץ את המהלכים שנוקטת וולמארט למיגור הפשיעה: שיימינג ואיומים. בקלי, לשעבר מפקד כבאות, מכהן כעת כראש עיריית ביץ' גרוב, פרבר באינדיאנפוליס, המונה 14 אלף איש. לאחר שהוצף בתלונות ממפקד המשטרה שלו על הזעקת שוטרים באופן יומיומי לוולמארט, הוא דרש מעורך הדין המקומי של הרשת לנקוט פעולה, ומועצת העירייה יצאה בדרישה דומה. דבר לא קרה, וביוני 2015 הגיע בקלי לקצה גבול היכולת: אישה נהרגה ובנה נפצע קשה בתאונת דרכים שגרם גנב מוולמארט שנמלט מהמשטרה.

בהמשך אותו יום גילה בקלי שעירו הפכה ללעג ולקלס. סרטון שתיעד קטטה בסניף וולמארט בביץ' גרוב הפך לוויראלי. נראו בו שתי נשים, אחת נוסעת בקורקינט ממונע והשנייה בלוויית ילד בן שש, מנהלות מלחמת אגרופים סוערת בליווי קללות ליד מדפי השמפו. בסרטון נראים אנשים שצפו בלגלוג במתרחש והנציחו אותו בסמארטפונים שלהם. כשבקלי ראה את הסרטון, הוא כבר נצפה מיליוני פעמים.

בקלי רתח על הקרקס שנוצר סביב הסרטון, ויצא בגינוי חריף של וולמארט בפייסבוק ובכלי התקשורת המקומיים. "סניף ביץ' גרוב של וולמארט אינו שותף טוב", כתב בקלי. הסרטון ביוטיוב "הוא מקור של מבוכה לביץ' גרוב ולאנשים שחיים בעיר היפה שלנו. וולמארט צריכה להתבייש על ששוב לא הצליחה לפקח על האנשים שנכנסים לחנות שלה ולרסן אותם".

המנהלים האזוריים של וולמארט ביקשו להיפגש עם בקלי ועם קרייג וויילי, עורך הדין של העירייה. וולמארט הבטיחה לשכור אנשי אבטחה ולהאריך את הגדר בצד העורפי של המגרש שלה, כדי לחסום את פתח המילוט הקל לגנבים. כמו כן הודיעה וולמארט כי תימנע מפנייה למשטרה בגין עבריינים שזו להם הפעם הראשונה ושגונבים מוצרים בשווי של פחות מ-50 דולר, אם הם יסכימו להשתתף בתוכנית מניעת הגניבות של וולמארט, וישלימו אותה עד סופה.

בקלי היה מרוצה, אך בשבועות שלאחר הפגישה, גררה וולמארט רגליים. בקלי יצא שוב בהכרזות פומביות. "סניף ביץ' גרוב של וולמארט שוחק את משאבי המשטרה שלנו", אמר בקלי לפוקס. "שורת האירועים הנוראיים שהתרחשו בסניף בחודשיים האחרונים גרמה לי להורות למפקד המשטרה להכריז על וולמארט כעל מטרד ציבורי".

פירושו של דבר הוא איום בקנס של 2,500 דולר בגין כל פנייה למשטרה. כעת משלמת וולמארט לשוטר שמשלים הכנסה באיוש החנות, והלחץ על המשטרה המקומית פחת. בקלי מרוצה, אבל עדיין מרגיז אותו שהוא נאלץ לנקוט מהלכים כאלה כדי להניע את וולמארט לפעול. "הערים צריכות לנקוט עמדה תקיפה, ולגרום להם לבוא לשולחן", אומר בקלי. "זה לקח הרבה זמן, אבל הם יכולים להיות שותפים טובים אם הם רוצים".

לסיפור של סניף סופרסנטר בטולסה היה סוף טוב. בחנות בוצעו כמה שינויים במצוות המשרדים הראשיים של וולמארט, כולל הגדלת מספר מצלמות האבטחה הגלויות, הצבת עובדים שמקדמים את פני הלקוחות בכניסה ושינויים במחלקת הקופות בשירות עצמי. אך מבחינת קצין המשטרה רוס - העסקים כרגיל. המנטליות לא השתנתה, והעבריינים עדיין חושבים שהחנות שייכת להם.

בשעה מאוחרת יותר באותו היום, לאחר שהשמש שקעה והאוויר התקרר, הופכת החנות לשקטה יותר. בקרבת הכניסה למגרש החניה ניצבת מכונית אבטחה פרטית שמבזיקה אור צהוב מהבהב. במכונית נוהג גבר קטן וקשיש ששיערו האפור כמעט לא נראה מעל ההגה. השכר בגין עבודות אבטחה פרטיות כאלה בטולסה עומד על 10 דולר בשעה.

האור באות T בשלט החנות כבה. חתולי רחוב מחפשים מזון בקרבת החנות. בירכתי מגרש החניה מתבצרים אנשים בקרוונים, בטנדרים ובמשאיות שלהם כדי להעביר את הלילה במקום. בטולסה כבר קרוב לחצות, ולשוטרים המקומיים אולי תהיה קצת מנוחה בשעות הקרובות.

קמעונאות על הכוונת
 קמעונאות על הכוונת