ביום חמישי: דיון בכנסת בעקבות קריסת החניון ברמת החייל

הזמנה אודות הדיון נשלחה לשורה ארוכה של גורמים ממשלתיים הרלוונטיים לתחום הבנייה, כמו גם לחברה היזמית והמבצעת, אפריקה ישראל ודניה סיבוס

קריסת המבנה ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף
קריסת המבנה ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף

ביום חמישי הקרוב יתקיים דיון חירום בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בעקבות קריסת החניון ברמת החי"ל אתמול. הזמנה אודות הדיון נשלחה לשורה ארוכה של גורמים ממשלתיים הרלוונטיים לתחום הבנייה כמו גם לחברה היזמית והמבצעת, אפריקה ישראל ודניה סיבוס.

גם כעת, כמעט יממה לאחר קריסת החניון, כוחות החילוץ ממשיכים לחפש אחר הנעדרים באתר הקריסה שברמת החי"ל בתל אביב. בעוד אבק הקריסה כבר שקע, עננת אי הוודאות לגבי הסיבה לכשל החמור טרם התבררה. המשטרה החלה בחקירת האירוע, מנהל הבטיחות שבמשרד העבודה בודק גם הוא מה השתבש ובנתיים שאלה אחת גדולה מרחפת מעל כל הסיפור = כיצד פרויקט הנדסי מורכב, שבנייתו הייתה אמורה להסתיים בקרוב, קורס בשלב כה מתקדם.

במינהל הבטיחות מספרים שהאתר נמצא תחת פיקוחם, ואנשיו אף ביקרו בשטח בחודש יוני האחרון ובאותו מועד דיווחו כי "לא נמצאו בו ליקויי בטיחות, כאשר האתר נמצא בשלבי בנייה אחרונים". לאחרונה נחשף ב"גלובס" נדל"ן מחדל הפיקוח של המדינה בכל הנוגע לתאונות עבודה בענף הנדל"ן. עשרות הרוגים ולמעלה ממאה פצועים באתרים המפוקחים על ידי 18 פקחים מוסמכים, 18 פקחים על 13 אלף אתרי בנייה. אומנם במקרה הזה, קריסת החניון נבעה ככל הנראה מכשל תכנוני או הנדסי ולא בטיחותי אבל התייחסות הרגולטור לנושא הבטיחות רק עשויה להעיד על ההתייחסות לנושאים אחרים הקשורים לענף הבנייה.

 

דו"ח זיילר שפורסם לאחר אסון ורסאיי כלל שורה ארוכה של המלצות הקשורות לבקרה ופיקוח על פרויקטי בנייה, אך גם היום, שנים ארוכות לאחר ההמלצות שהתקבלו אז, דברים ממשיכים להתנהל באותה השיטה. גם היום אין חובה על יזם להפעיל מפקח באתר הבנייה שיפקח על הקבלן וגם היום אתרי הבנייה מתנהלים לא פעם ללא פיקוח מתאים.