נמנעה השביתה בנמלים: ההנהלות הסכימו לדרישת ניסנקורן

לאחר מו"מ ממושך נחתם הסכם ראשון בנמל אשדוד, ומחר צפוי להיחתם הסכם המסגרת בנמל חיפה ■ עובדי הנמלים יהיו זכאים במסגרת ההסכמים לתוספת שכר ממוצעת בגובה 7.75%

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, ומנכ"ל חברת נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, חתמו הערב (ג') על הסכם קיבוצי ליישום הסכם המסגרת בנמל אשדוד. במקביל סוכמו ההבנות מול מנכ"ל חברת נמל חיפה, מנדי זלצמן, ומחר (ד') צפוי להיחתם הסכם דומה גם בנמל חיפה.  

נזכיר כי בשבוע שעבר פנה נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, לשר האוצר, משה כחלון, וביקש ממנו לעשות כל ביכולתו בכדי למנוע את השביתה בנמלים שתוכננה ל-8 בספטמבר. לדבריו, הנזק הכלכלי והתפעולי העצום הצפוי למשק הישראלי כתוצאה מהשביתה נאמד ב-800 מיליון שקל.

ההסכם שנחתם מסדיר את תוספות השכר של עובדי הנמלים, בהתאם לעקרונות הסכם המסגרת, שהובילו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר האוצר משה כחלון. 

בדומה ליתר עובדי המגזר הציבורי, עובדי הנמלים יהיו זכאים במסגרת ההסכם לתוספת שכר ממוצעת בגובה 7.75%, כאשר עובדי דור ב' ייהנו מתוספת שתגיע ל-11-12%. המטרה, כאמור, היא צמצום הפערים בין עובדי דור א' לעובדי דור ב' בנמלים. בהתאם לתוספות השכר הצפויות, יוגדלו גם ההפרשות לקופת הגמל לקצבה של העובדים. 

כמו כן, העובדים בנמלים יהיו זכאים לתשלום החלק הראשון של המענק החד-פעמי שמעוגן בהסכם המסגרת (עד 1,000 שקל בהתאם לחלקיות המשרה), אשר ישולם לעובדים במהלך חודשיים הקרובים. יתר מועדי ההקצאה ופריסתה של תוספת 2016 יהיו בהתאם לפעימות שסוכמו בהסכם המסגרת שנחתם באפריל 2016.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר: "במאמץ משותף ולאחר דיונים אינטנסיביים, הצלחנו להביא ליישום ההסכם בנמלים, מתוך אותה השקפה חברתית שניצבת בבסיס הסכם המסגרת 2016. יחד עם שר האוצר משה כחלון, הפכנו את ההסכם לכלי שעוזר להגביר את השוויון בסקטורים השונים ולצמצם את הפערים במגזר הציבורי. ההסכם שנחתם היום מגשים, הלכה למעשה, את צמצום הפערים בין עובדי דור א' לעובדי דור ב' בנמלים, מחזק את העובדים ועוזר לייצר מציאות חדשה". 

יצחק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, מסר בתגובה כי "הסכם השכר שאושר על ידי דירקטוריון החברה יבטיח יציבות ושקט תעשייתי לנמל אשדוד ושרות איכותי ללקוחותיו. ההסכם שהינו בתוקף עד 2018 הינו צעד חשוב במסגרת הערכות החברה, מוכנותה לקראת התחרות והתאמת תהליכי העבודה לתנאי הפעלת הנמלים המודרניים".