מקסיקו: שר האוצר קידם ביקור דונלד טראמפ - ונאלץ להתפטר

ביקורו של המועמד הבוטה לנשיאות ארה"ב נתפס במקסיקו כמחדל גדול, הואיל וטראמפ הרגיז מאוד את המקסיקאים בהתבטאויותיו ובאיומיו נגדם

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו החליף אתמול (ד') את שר האוצר ובעל בריתו הקרוב לואיס וידגארי, אחרי ששניהם ספגו ביקורת חריפה על ביקורו השנוי במחלוקת של דונלד טראמפ במדינה בשבוע שעבר. פניה נייטו הופיע בארשת פנים רצינית במסיבת עיתונאים ואמר שווידגארי, שארגן את ביקורו של טראמפ, יפנה את כהונתו לטובת שר האוצר הקודם חוסה אנטוניו מדה.

פניה נייטו ספג ביקורת חריפה על שנפגש עם טראמפ בהתראה קצרה ביום ד' שעבר. טראמפ, המועמד הרפובליקאי הבוטה לנשיאות ארה"ב, התחייב פעמים רבות להקים חומת הפרדה בין שתי המדינות לאורך הגבול כדי להרחיק מהגרים לא חוקיים ממקסיקו, וטען שמקסיקו היא זו שצריכה לממן את בניית החומה הזו. טראמפ הרגיז מקסיקאים רבים גם באיומיו להוציא לפועל גירוש המוני של מהגרים לא חוקיים מארה"ב, ולפתוח מחדש את אמנות הסחר שחיוניות לכלכלת מקסיקו. הוא גם כינה חלק מהמהגרים המקסיקאים לארה"ב "אנסים" ו"מבריחי סמים".

עם צמיחה כלכלית איטית, הפופולריות של נשיא מקסיקו מצויה בשפל, ועל רקע המתחים בין שר האוצר לשרים אחרים בממשלה, השמועות על פרישתו של וידגארי ריחפו במקסיקו סיטי זה כמה חודשים. "הקש האחרון היה ביקורו של טראמפ", אמר אוגוסטין בריוס גומס, פוליטיקאי ממפלגת השמאל שבאופוזיציה, המהפכה הדמוקרטית, שהיה יוזם הצעת חוק שהונחה בקונגרס השבוע, למתן סמכות לממשלה לפעולת תגמול נגד טראמפ אם יאיים על אינטרסים של מקסיקו. "הביקור הזה נתפס כמחדל כה גדול, שלא היתה לו (לווידגארי) האמינות הנדרשת לביצוע תפקידו המיידי".

דיפלומטים בכירים מסרו שווידגארי (48) מילא את התפקיד המרכזי בארגון ביקורו של טראמפ במקסיקו סיטי, שבו קיווה נשיא מקסיקו להסביר למועמד הרפובליקאי את הצורך למתן את סגנונו ולשקול מחדש את הרעיונות שהעלה בקמפיין שלו. אבל כמה שעות אחרי שחזר ממקסיקו, טראמפ כבר אמר לקהל מריע של תומכים באריזונה שמקסיקו "תשלם 100%" על החומה שתוקם לאורך הגבול, וגרם בכל לגלי לגלוג על פניה נייטו במקסיקו. אנדרס רוזנטל, לשעבר תת שר החוץ של מקסיקו, אמר שבמקום ללמד את טראמפ לקח, הביקור שלו "הפך אותו למועמד לגיטימי לנשיאות ארה"ב, מה שמראה כמה מעט מחשבה הושקעה בביקור הזה".

טראמפ כבר הגיב על התפטרות שר האוצר המקסיקאי אמש בפורום עם ותיקי הצבא האמריקאי בערוץ NBC, כאשר נשאל אם כדאי לאמריקאים להמר עליו כמפקד העליון של הכוחות המזוינים. "ובכן, אני חושב שבהחלט כן", הוא אמר. "אני חושב שאם ראיתם מה שקרה במקסיקו, נתתי להם להבין היכן ארה"ב עומדת. אני מתכוון לזה שאנחנו נפגענו קשה על ידי מקסיקו. ואם אתם רואים מה שקרה היום, שאנשים במקסיקו שארגנו את הביקור שלי פוטרו מהממשלה, אתם רואים עד כמה הצלחנו".

וידגארי ניהל את מסע הבחירות של פניה נייטו, ונחשב זמן רב לשר החזק ביותר בממשלה עם השפעה אדירה על המדיניות, אחרי שיזם את הרפורמות ההיסטוריות בתחומי האנרגיה, הטלקום, המסים והחינוך במדינה. הוא והנשיא היו מעורבים בשערוריות ניגודי עניינים ב-2014, אחרי שהתברר שרעיית הנשיא ו-וידגארי קנו נכס מחברה קבלנית גדולה של הממשלה. פניה נייטו הורה על חקירה, שטיהרה את שניהם מאשמות שחיתות.

שר האוצר החדש-ישן מדה הוא חבר של וידגארי. הוא החל את דרכו בממשל המקסיקאי כשר החוץ, לפני שעבר למשרד לפיתוח חברתי. היבט אחר של פרישת וידגארי הוא ששר הפנים מיגל אנחל אוסוריו צ'ונג, שבימי כהונתו נמלט ראש הפשע המאורגן "אל צ'אפו" גוזמן מכלאו לפני שנתפס שוב, הוא כעת המועמד המוביל לכהונת נשיא המדינה ב-2018 מטעם מפלגת השלטון, PRI. מדה, שהיה בעבר גם שר האנרגיה, נחשב אף הוא לאחד המועמדים מטעם מפלגת השלטון. תפקידו המיידי כעת הוא להעביר את הצעת התקציב לשנה הבאה בקונגרס, כאשר טיוטת התקציב תפורסם כבר היום (ה').

הסנטור ארנסטו קורדרו, שר אוצר לשעבר מהאופוזיציה מהמרכז-ימין, אמר שהוא צופה כניסה "חלקה" של מדה לכהונתו באוצר. "הוא כיהן חמש פעמים כשר בממשלה, ועשה עבודה טובה", לדבריו. כלכלת מקסיקו לא עמדה בעקביות בתחזיות הצמיחה הממשלתיות בכהונתו של וידגארי, ורשמה התכווצות ברבעון השני השנה - לראשונה בשלוש השנים האחרונות. התקציב החדש יזכה לתשומת לב מיוחדת, לאחר שסוכנות הדירוג S&P מסרה בחודש שעבר שהיא עשויה להוריד את הדירוג של מקסיקו בעקבות עלייה משמעותית בחובותיה. וידגארי - שנחשב גם מועמד למושל מטעם מפלגת השלטון של מחוז מקסיקו המאוכלס מאוד סמוך לעיר הבירה - לא יכהן במשרה נוספת במגזר הציבורי, מסרה דוברת של משרד האוצר.