"בנק ישראל לא יעלה ריבית בקרוב - גם אם בארה"ב יעלו"

לאומי שוקי הון: "שינוי המדיניות המוניטרית בישראל רחוק עדיין ולפי שעה בנק ישראל צפוי לשמור על מדיניותו ללא שינוי מהותי, קרי שמירה על ריבית השפל בתוספת התערבויות כאלו או אחרות בשוק המט"ח"

ג'נט ילן וקרנית פלוג. צילומים: רויטרס, איל יצהר
ג'נט ילן וקרנית פלוג. צילומים: רויטרס, איל יצהר

"בנק ישראל צפוי להמשיך ולהותיר את הריבית ללא שינוי עוד תקופה ארוכה יחסית, על רקע המשך מגמת התחזקות השקל וסביבת האינפלציה הנמוכה, שהינה נמוכה גם בהשוואה לשאר מדינות ה-OECD", כך מעריך דודי רזניק, מנהל מחקר אגרות חוב בלאומי שוקי הון. 

לדבריו, גם אם בארה"ב יעלו ריבית בהחלטה הקרובה או באלה שאחריה, היציבות בריבית בנק ישראל צפויה להימשך בתקופה הנראית לעין. רזניק מעריך, כי "שינוי המדיניות המוניטרית בישראל רחוק עדיין ולפי שעה בנק ישראל צפוי לשמור על מדיניותו ללא שינוי מהותי, קרי שמירה על ריבית השפל בתוספת התערבויות כאלו או אחרות בשוק המט"ח. כלים מוניטריים נוספים לא צפויים להיות בשימוש".

הערכות אלה באות למרות שבשוק עולות ספקולציות לפיהן בנק ישראל כבר רמז בהודעת הריבית האחרונה על שינוי במדיניות הריבית - בדרך לשינוי ממדיניות "יונית" למדיניות "נייטרלית" ובעתיד אולי אף "ניצית".  

לדברי רזניק, "ראשי הפדרל ריזרב ממשיכים בהצהרות ניציות לגבי האפשרות של העלאת ריבית כבר בהחלטה הקרובה בספטמבר - השבוע הצטרפו חברים נוספים לדבריהם מהעת האחרונה של ג'נט ילן וסטנלי פישר בדבר הצורך בהעלאת ריבית לאור מצב הכלכלה האמריקאית ועל רקע השיפור הצפוי במהלך המחצית השנייה של השנה.

"השוק בארה"ב לא יישר קו עם דברי ראשי הפד ובעיקר נתמך בנתוני מאקרו חלשים יחסית בתקופה האחרונה בציפייתו להעלאת ריבית לא לפני ההחלטה של חודש דצמבר. נראה כי במסחר ביום שישי הבין השוק כי קיימת הסתברות ממשית להעלאת ריבית בחודש ספטמבר ולכן נרשמו ירידות שערים חדות יחסית בשוקי המניות ועליית תשואות תוך עלייה בתלילות העקום הממשלתי. הבנק המרכזי באירופה לא העמיק את רמת ההרחבה המוניטרית והותיר את המדיניות ללא שינוי. הודעה זו עשויה לסייע לפד בהעלאת ריבית בטווח הקרוב", מעריך רזניק.

עוד לדברי לאומי שוקי הון, "המדיניות המוניטרית בארץ ובעולם לא צפויה לעבור שינויים מהותיים בתקופה הקרובה. גם העלאת ריבית אחת בארה"ב עד סוף השנה, אינה צפויה לשנות משמעותית את מדיניות שאר הבנקים המרכזיים בעולם, בעיקר כל עוד תוואי העלאת הריבית החזוי בארה"ב ימשיך להיות איטי יחסית, כפי המצב הנוכחי".