מדוע אין להעלות ריבית בארה"ב

הידוק מוניטרי רגע לפני שתתבהר זהות הנשיא הבא הוא הימור מסוכן

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

בחודש דצמבר אשתקד העלה הבנק המרכזי האמריקאי את ריבית הבסיס בארה"ב לטווח הנע בין 0.25% ל-0.5%. זו הייתה העלאת הריבית הראשונה מאז המשבר הפיננסי, אשר חתמה את עידן הריבית האפסית במשק האמריקני.

העלאת הריבית בארה"ב והתחזית של הפד באותה העת כי הריבית תעלה ארבע פעמים נוספות בשנת 2016 טלטלו את השווקים הפיננסיים. ככל שהזמן חלף, המציאות הכלכלית בארה"ב ומחוצה לה טפחה על פניו של הפד ולא אפשרה לו לממש את כוונתנו לפעול לנרמול סביבת הריבית. בשבועות האחרונים מתחדש פסטיבל החששות מהעלאות ריבית של הפד וחברי פד רבים עמלים על הכשרת הקרקע לפעולת הידוק מוניטרית קרובה תחת כל מיקרופון רענן.

ריבית הבסיס בארה"ב היא הפרמטר הכלכלי הבודד החשוב ביותר בעולם הכלכלי, ולפיכך העלאת ריבית בארה"ב היא בעלת השלכות עצומות על מגמות כלכליות עתידיות בעולם כולו. ב-21 בספטמבר, עוד עשרה ימים, יעצרו המשקיעים בשווקים הפיננסיים הגלובליים את נשימתם ויעקבו בדריכות אחר החלטת הריבית של הבנק המרכזי של ארה"ב.

החוזים על ריבית הפד לחודש ספטמבר מגלמים אמנם הסתברות של 24% בלבד להעלאת ריבית הבסיס בארה"ב ברבע אחוז כבר החודש, ואולם הרטוריקה הניצית של חברים מרכזיים בפד יוצרת תחושה בקרב רבים כי הפד עשוי להפתיע ולהעלות את הריבית באופן מיידי.

התייצבות מחירי האנרגיה ברמות של 45-50 דולרים לחבית, רגיעה בשווקים הפיננסיים הגלובלים בצוותא עם רמות שיא בשוק המניות האמריקאי יוצרות לכאורה לפד חלון הזדמנויות נוח להידוק מוניטרי.

השיפור המתמשך בשוק העבודה האמריקאי הוא אחד הטיעונים המרכזיים בזכות ההידוק המוניטרי בארה"ב, מחשש ששוק עבודה בתעסוקה מלאה ייצר לחצי שכר ובהמשך לחצי מחירים במשק האמריקאי. להבנתנו, למרות העובדה שהאבטלה האמריקאית עומדת ברמה של 4.9% בלבד ומתקרבת להגדרה הטכנית של תעסוקה מלאה, יש לא מעט נקודות חולשה בשוק העבודה האמריקאי.

בשמונת החודשים הראשונים של השנה הוסיף המשק האמריקאי 1,452 אלפי משרות בהשוואה לתוספת של 1,749 אלפי משרות בתקופה המקבילה בשנת 2015 ו-1,906 אלפי משרות בשמונת החודשים הראשונים של שנת 2014. הנתונים מלמדים כי קצב ייצור המשרות במשק האמריקאי אינו עולה בשנת 2016 ולפיכך אין סיבה להעריך כי נתוני התעסוקה מחייבים את הפד לפעול בזירה המוניטרית באופן מיידי.

שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בארה"ב נותר נמוך ביותר בפרספקטיבה היסטורית והוא עומד נכון לחודש אוגוסט ברמה של 62.8% .השכר הממוצע צמח ב-2.4% בשנה האחרונה, קצב צמיחה שנתי נמוך מזה שנרשם ב-12 החודשים שהסתיימו ביולי - 2.6%. בנקודת הזמן הנוכחית, על אף התעסוקה המלאה בה מצוי המשק האמריקאי, לא מתקיימים לחצי שכר במשק זה. מנקודת ההתבוננות של הפד, מדובר בנקודת מפתח במדיניות המוניטרית העתידית, שכן לחצי שכר יולידו בתורם עלייה בסביבת האינפלציה

. הרגיעה הפסטורלית בשווקים הפיננסיים והשיוט של מדדי המניות בארה"ב ברמות השיא הם שבריריים וניתן לייחס אותם במידה רבה לצפי כי הפד יותיר את הריבית במשק האמריקאי נמוכה למשך זמן רב. היה והריבית בארה"ב תעלה מוקדם ומהר מהחזוי, האוויר החם עשוי לצאת במהירות משוק המניות האמריקאי, לפגוע בתחושת העושר של הצרכנים ובמקביל להביא להתחזקות המטבע אשר תביא בתורה לשחיקת רווחי הפירמות הגלובליות.

האיומים במשברים גלובליים מיובאים ממשקים מרכזיים, דוגמת אירופה, סין, ברזיל, ורוסיה, רחוקים מלהתפוגג, ולפיכך למרות הטון הניצי של חלק מחברי הפד הרי דרגות הגמישות המוניטרית של הפד נמוכות.

בכל האמור בהסתברות להעלאת ריבית בהחלטת הריבית האחרונה של שנת 2016, שנקבעה ל-14 בדצמבר, הרי החוזים על ריבית הפד לחודש דצמבר מגלמים הסתברות של כ-59% להעלאת ריבית. העובדה שהצמיחה הכלכלית במחצית השנייה של 2016 אמורה להיות משופרת ביחס לצמיחה החלשה שנרשמה במחצית הראשונה של השנה תומכת בתזה לפיה הפד יהדק בדצמבר השנה, בדיוק כפי שעשה אשתקד.

הנתונים החזויים לרבעון השלישי של שנת 2016 צפויים להציג צמיחה כלכלית נאה בארה"ב, יותר מ-3%. צמיחה חזקה זו המבוססת על האצה חזויה בצריכה הפרטית, גידול בהוצאות הממשלה וגידול צפוי במלאים צפויה לחזק את התזה לפיה המשק האמריקאי מתחמם ולעודד את הפד להתאים את ריבית הבסיס במשק לתנאים הכלכליים המתהווים.

רק 2% צמיחה

בהינתן קצב הצמיחה הנמוך במחצית הראשונה של שנת 2016, סביר להניח כי גם אם נתוני הצמיחה במחצית השנייה של השנה בארה"ב ישתפרו, הכלכלה האמריקנית תתקשה לשחזר את קצב הצמיחה של השנים האחרונות והצמיחה השנתית תגרד שוב את רף 2% צמיחה, בו היא משייטת בשנים האחרונות.

החילופים הפרסונליים הצפויים בתחילת שנת 2017 בבית הלבן מקטינים את ההסתברות כי הפד יעלה את הריבית השנה. כניסה של דונלד טראמפ לבית הלבן עשויה להיות אירוע מאתגר עבור המשקיעים והידוק מוניטרי רגע לפני שתתבהר זהות הנשיא הבא הוא הימור מסוכן. למרות שהפד אמור לנתק את המדיניות המוניטרית משיקולים פוליטיים, העלאת ריבית רגע לפני חילופי הנהגה מהווה קבלת פנים לא אופטימלית עבור המנהיג הנכנס באשר הוא.

הסביבה האינפלציונית האמריקאית נותרה פושרת והאינפלציה במשק זה משייטת לה תקופה ארוכה מתחת לרף 2%. הדולר האמריקאי החזק סופח לחצים אינפלציוניים ומקטין את ההסתברות לשינוי מגמה בסביבת האינפלציה. מחירי הסחורות המדשדשים לא צפויים לשנות כיוון בעתיד הנראה לעין ולייצר לחצי מחירים. רק היפוך מגמה בסביבה האינפלציונית יביא אותנו לשנות את עמדתנו באשר למדיניות המוניטרית העתידית של הפד.

בנתונים אלו אין לפד הצדקה להעלות את הריבית ולהסתכן באובדן מומנטום כלכלי ובפגיעה בביטחון הצרכנים. עמדתנו היא כי גם אם הריבית בארה"ב תעלה השנה, תהא זו העלאת הריבית האחרונה עד לרבעון האחרון של שנת 2017.