מאסר וקנסות כבדים לשני חשודים בהפצת חשבוניות פיקיטיביות

7 שנות מאסר בפועל ושלושה חודשים וקנס כספי של 300,000 שקל, ו-6 שנות מאסר בפועל וקנס כספי של 200,000 שקל נגזרו על אנדרו בשיתי ושלום מאיר, בהתאמה, אשר הורשעו על פי הודאתם בחברות ברשת עבריינית שהפיצה חשבוניות פיקיטיביות בכ-400 מיליון שקל

 שוחד / צילום אילוסטרציה:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוחד / צילום אילוסטרציה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

רשות המסים ממשיכה לפרק את הרשתות העברייניות: בסוף השבוע גזר בית המשפט המחוזי בת"א עונשי מאסר של 7 שנות מאסר בפועל ושלושה חודשים וקנס כספי של 300,000 שקל, ו-6 שנות מאסר בפועל וקנס כספי של 200,000 שקל על אנדרו בשיתי ושלום מאיר, בהתאמה, אשר הורשעו על פי הודאתם בחברות ברשת עבריינית שהפיצה חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-400 מיליון שקל. 

הפרשה, המכונה "פרשת מעבר לפינה", כוללת מספר נאשמים, אשר נגד חלקם עדיין מנוהלים כתבי אישום.

כמפורט בגזרי הדין, בשיתי ומאיר היו חברים ברשת עבריינית, שמנתה יותר מעשרה חברים, והפיצה מעל 4,000 חשבוניות פיקטיביות בהיקף של יותר מ-396 מיליון שקל תמורת עמלה. פעילות פלילית זו התבצעה על ידי הקמתן של עשרות חברות קש שהפיצו למאות עוסקים את החשבוניות, ואלו בתורם עשו בהן שימוש על מנת לנפח הוצאותיהם מול מס הכנסה וקיזזו אותן מול מע"מ. כמו כן, פעלה הרשת יחד עם העוסקים לביצוע עבירות הלבנת הון בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל.

בשיתי הורשע, בין היתר, בכך שהיה מעורב בהוצאה של 3,637 חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ-330 מיליון שקל, שהמע"מ הגלום בהן עומד על כ-50 מיליון שקל, וכן פיקח על פעילות הקבוצה ועל העבודה מול "לקוחות חדשים". מאיר, שהצטרף לקבוצה לאחר שכבר הוקמה, נאשם, בין היתר, בכך שבאמצעותו הופעלו 27 חברות קש, שרשומות כעוסק מורשה וכנותנות שירותים, אך בפועל מהותן הייתה הוצאת חשבוניות פיקטיביות לעוסקים.

מאיר פעל לאיתור אנשים במצב כלכלי קשה, ופעל לרישומם כבעלי חברות הקש או בעלי המניות ברשם החברות, תוך ביצוע פעולות מרמה וזיוף מסמכים וחותמות עו"ד על גבי המסמכים שהוגשו לרשם החברות. בגין פעילות זו ואחרת נאשם מאיר כי יחד עם אחרים סייע להוצאתן של כ-4,100 חשבוניות פיקטיביות בהיקף של כ 270 מיליון שקל.

כמו כן, הורשעו השניים בשיבוש הליכי חקירה ומשפט לאחר שהורו לאחד השכירים להימנע מלהתייצב לחקירה, ובהמשך תדרכו אותו למסור גרסה שקרית בחקירתו.

השופט צבי גרופינקל ציין בגזרי הדין, כי "הפרשה שבאה לידי ביטוי בכתב האישום, הינה אחת הפרשות החמורות בתחום הלבנת הון, עבירות בניגוד לפקודת מס הכנסה ועבירות בניגוד לחוק מע"מ. מדובר בקבוצה עבריינית שהתאגדה לצורך הוצאות חשבוניות כוזבות בסכום של מאות מיליוני שקלים, כאשר לצורך ההתארגנות הוקם ארגון שלם שמטרתו להקים ולרשום עשרות חברות קש אצל רשם החברות, באופן שמתיימר להציג חברות אלה כמעסיקות עובדים, מבצעות עבודות ונותנות שירותים, לפתוח חשבונות בנק ולהדפיס פנקסי חשבוניות כוזבות ולמכור חשבוניות אלה לעוסקים מורשים באופן שנחזה כאילו בוצעו עבודות וניתנו שירותים שלא היו ולא נבראו.

"באמצעות חשבוניות כוזבות אלה, העוסק הרוכש את החשבוניות הכוזבות מפחית את סכום החוב שהוא חייב לשלם במס הכנסה ומקזז את כספי המע"מ שהוא חייב לשלם בגין עסקאות שביצע. באופן זה, נגנב מאוצר המדינה סכום עתק של עשרות רבות של מיליוני שקלים ועבירות אלה מחייבות הטלת מאסר ממשי לתקופות של שנות מאסר ארוכות". 

את התיק ניהלו עורכי הדין אורי שפיגל, ליאת בכור, יונתן גולן ועדי בובליל מהיחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים.