6 מנכ"ליות משרדי הממשלה: תובנות ניהול שהביאו אותנו לצמרת

"למדתי שבדרך-כלל דווקא אנשים בדרגים זוטרים מציגים את הרעיונות היצירתיים ביותר, כי הם שאפתניים ונטולי פחד" ■  "החוכמה היא לדעת גם במה לא להתמקד"

וונדר ליידיס - Wonder Ladies
וונדר ליידיס - Wonder Ladies

הן הגיעו לצמרת הניהול בשירות המדינה אחרי קריירות ענפות, וכעת חולקות עם 'ליידי גלובס' את תובנות הניהול וההרגלים האפקטיביים שצברו בדרך לשם.

לפרויקט 50 המשפיעות 2016 

"חשוב לחרוש את השטח, ולא לנהל ממרומי מגדל השן", אומרת עו"ד אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים. "אצלנו במשרד יש 4,600 עובדים ב-70 אתרים ברחבי הארץ, ובחודשים הראשונים שלי בתפקיד יצאתי למסע, על מנת לשמוע גם עובדים זוטרים ומנהלים בדרג ביניים, ולא רק את חברי ההנהלה הבכירה.

"בעיניי, צריך להתמסר לתפקיד, ולעבוד מבוקר עד ערב. האינטנסיביות מאפשרת לגלות במהירות את התמונה הגדולה. כדאי גם לעשות ספורט. זה מחזק בכל מובן".

"החוכמה היא לדעת גם במה לא להתמקד - זה חשוב לא פחות מתוכנית המשימות המובנית והמסודרת", אומרת מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך. "אני מאמינה שמותר לטעות, בתנאי שאתה עושה בקרה תקופתית על עצמך. אין דבר כזה להצליח בכל, ואם את מצליחה בכל היעדים שהצבת לעצמך, ככל הנראה הצבת יעדים נמוכים מדי.

"בתפקיד בסדר גודל כזה (תקציב משרד החינוך יעמוד ב-2017 על כ-55 מיליארד שקל, ט"ל), אם לא תהיה לי תוכנית אסטרטגית ואדאג שלוח הזמנים שלי הוא סטטוס עם ביצוע, אזי השוטף - משברים של הרגע האחרון, במתכונת אירוע רודף אירוע - עלול למשוך ולדחות הכול. לכן הלוח שלי מאוד מובנה. לצד הלוח המשרדי יש לי לוח שאני בונה לעצמי, ובו אני מציינת מה הפיקים של המערכת, ואיך אני מייצרת סוג של מתח עבודה עם עמיתיי, כך שהם צריכים כל הזמן לדווח".

לדברי כהן, ביטול ההיררכיות בעידן הדיגיטלי גורם לכך ש"כמעט כל תגובה מגיעה ישירות אליי. את חייבת להכיל התנגדויות כחלק מתהליך העבודה שלך, ולהיות מסוגלת להכיל מורכבות".

בלי הצגות

סימה וואקנין-גיל, מנכ"לית המשרד לעניינים אסטרטגיים, שמה את הדגש על התייעצות. "היכולת להתייעץ עם אנשים מכל הדרגות היא תכונה שאימצתי במהלך כמעט 40 שנות ניהול, וזה כולל גם את הדרג הזוטר ביותר. למעשה, למדתי שבדרך-כלל דווקא אנשים בדרגים זוטרים מציגים את הרעיונות היצירתיים ביותר, כי הם שאפתניים ונטולי פחד.

על ההרגלים הניהוליים שלה מספרת וואקנין-גיל כי היא עדיין נוהגת לעבוד עם מחברות "מהדור הישן", ולא מסתפקת במחשב.

"יש לי מחברת לכל נושא - מחברת משימות, מחברת עם תוכניות עבודה לטווח ארוך, מחברת שבה אני כותבת לעצמי את החזון הניהולי, לוחות זמנים, מעקבים וכן הלאה.

"הדבר הרלוונטי והשמיש ביותר בעיניי הוא להבין כמה זמן לוקחת כל משימה, ולאפשר למי שמוביל אותה גם לטעות קצת בדרך.

"כשהייתי מנהלת צעירה חשבתי שריכוזיות היא שם המשחק. עם השנים למדתי שניהול הופך טוב ואפקטיבי יותר ברגע שאת משחררת ונותנת לאדם שמולך לפרוח. כך שאם עליי לתת טיפ אחד למנהלת צעירה תחתיי, זו תהיה העצה: כשנותנים ספייס, היצירתיות פורחת. נכון שבדרך המנהל עלול לשלם מחיר מסוים, אבל הוא לא גבוה, לא קריטי ולא מפיל משימה. בסופו של דבר כך העובד ילמד, ויתרום להצלחה של הארגון במשימות הבאות".

"אחת התובנות הגדולות שצברתי בעבודה היא שניהול נשי הוא הרבה יותר ענייני ומקדם", אומרת סיגל שאלתיאל הלוי, מנכ"לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל. "ניהול כזה הוא יותר מנהיגותי, נטול אגו ובהחלט עם הרבה ויתורים מצדנו המנהלות, לטובת קידום המטרות.

"החוכמה היא להיות קשובים לצרכים של העובדים, ולצד זה להיות מאוזנים בין גילוי רגישות לבין אסרטיביות".

התובנה העיקרית של ותיקת המנכ"ליות הממשלתיות, מנכ"לית משרד הפנים, אורנה הוזמן בכור, היא לדעת לא להתנהל במונוטוניות, 'כמו מכונה'.

"כשאנחנו בפסגה יש לנו נטייה לדלג על אנשים שבדרך, ולשכוח את היחס האישי. חשוב לדעת לא לעבוד לבד, להביט על העובדים כעל נבחרת מנצחת ולא להיות שחקן יחיד. זו הדרך להצלחה. אני מאוד מאמינה בלשמוע את כל הצדדים במהלך הישיבות, ולבחון גם את נקודת מבטם בשאלה החשובה ביותר: כיצד הופכים את התקציב מכסף קטן לכסף גדול".

ומהמנכ"לית הוותיקה ביותר לחדשה ביותר - קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה. "סביבת העבודה יודעת להעריך אנשים אמיתיים. כשאת מביאה את עצמך כמו שאת, בלי הצגות ובלי לנסות להיות מישהי אחרת - קל יותר להוביל תהליכים", אומרת טרנר. "לכן חשוב לשמור על כנות עם עצמך ועם הסובבים ולשמור על כוונות וערכים שקופים ועקביים.

"דבר חשוב נוסף הוא כבוד הדדי: במגזר הציבורי בפרט, מי שאינו 'אדם של אנשים' פשוט לא יצליח. אחד ההרגלים שסיגלתי לעצמי הוא להקשיב ולשאול שאלות. יש מסביב הרבה מאוד מידע, ניסיון ורעיונות יצירתיים, והפריה הדדית היא שם המשחק".

לפרויקט 50 המשפיעות 2016