ליצמן שוב שולח את הציבור לצלצל אליו: הפעם לבדיקה אחרת

שר הבריאות הציע סיוע בהשגת בדיקת PET CT ■ בכירים במערכת הבריאות תוקפים את הרפורמות השונות ■ מנכ"ל הדסה, זאב רוטשטיין: "למה הממשלה קופצת לתוך הכיס של הציבור?"

יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור

אחרי שהצהיר כי הציבור מוזמן לצלצל אליו ללשכה במקרה שהתור לבדיקת MRI ארוך יותר מחודש, שר הבריאות יעקב ליצמן עושה את זה שוב - הפעם עם בדיקת PET CT שכלל לא נכללת בסל הממלכתי עבור חלק מהמחלות.

במהלך כנס הבריאות והסיעוד השנתי של "עדיף", הטיחה סוכנת ביטוח במנכ"ל קופת חולים לאומית, נסים אלון, כי הוא מטיף נגד רפואה פרטית, ובאותה נשימה מונע ממבוטחים שלו טופס 17 למימון בדיקת PET CT. ליצמן, שעלה לבמה זמן קצר לאחר מכן, הגיב: "הבדיקה הזאת לא כלולה בסל בחלק מהמקרים, אבל כמו ב'שולחן ערוך' - מעבר לארבעת החלקים יש גם חלק חמישי שנקרא שכל. צריך להפעיל שיקול דעת. ואם למישהו יש בעיה לקבל את הבדיקה, אז שיפנה אליי. אני יודע שלא זו הדרך, אבל אנסה לעזור".

הקהל בכנס, מחציתו סוכני ביטוח, התרעם מאוד על מה שנתפס כמו פתרון מאוד לא ריאלי.

פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא, תקף בכנס את הרפורמות השונות בביטוחי הבריאות ובעיקר את העיקרון שלפיו חיזוק המערכת הציבורית עוברת בריסון וצמצום הרפואה הפרטית. "זה כמו שיחליטו לעודד את הפועל שעריים בכדורגל כדי שהקבוצה תעלה ליגה על ידי פגיעה בהפועל באר שבע או מכבי ת"א, במקום לחזק את שעריים. זו לא רפורמה, זו גזילה. לוקחים מאנשים ששילמו כל השנים", הוא אמר. "לצערי המערכת הציבורית לא מספקת היום מענה מתאים לציבור בגלל מחסור במיטות אשפוז, מחסור בתקנים לרופאים ותורים ארוכים. זו הסיבה שאפילו אני שאני חסיד של המערכת הציבורית, מחזיק 5 ביטוחי בריאות".

גם מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, תקף את הרפורמות: "זה מחזיר אותנו לסין של שנת 1949. מה זה פוליסה אחידה? זה להגיד כולם יקבלו אותו דבר. אני רק מקווה שלא יקח לנו עשרות שנים כמו שקרה בסין, כדי להבין את הטעות. מדוע היצירה והיוזמה מפריעה פה לחברה המודרנית? למה הממשלה קופצת לתוך הכיס הפרטי של הציבור? אני שרתי בעבר לשרת הבריאות הקודמת יעל גרמן: להיות עם חופשי בארצנו". רוטשטיין, צריך לומר, משמש גם כיועץ בשכר לחברת הביטוח מנורה ולסוכנות הביטוח מדנס.

מנכ"ל קופ"ח לאומית נסים אלון, הסתייג מאוד מהדברים למורת רוחו של הקהל: "אני חולק על בתפיסה הזו שמקדשת את הבחירה החופשית לכאורה ואת הכמיהה להיות אמריקה. כל העולם מנסה ללמוד מהטעויות של אמריקה בתחום הבריאות".