נבחרת הדירקטורים: זכות הסירוב של מיכל ארלוזורוב

מבקר המדינה בוחן אם ניתן לאפשר למומחים לסרב לכהן כדירקטורים בחברות שלא הולמות לדעתם את כישוריהם ■ מקרה ארלוזרוב, היועצת המשפטית של חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן), כמקרה בוחן

מיכל ארלוזורוב / צילום: תמר מצפי
מיכל ארלוזורוב / צילום: תמר מצפי

במסגרת בדיקה שעורך מבקר המדינה ברשות החברות הממשלתיות נבחנת השאלה האם המדינה, שהשקיעה מיליוני שקלים בהליכי הקמת נבחרת הדירקטורים - צריכה לאפשר לחבריה לסרב להתמנות כדירקטורים בחברות שאינן הולמות לדעתם את כישוריהם.

ל"גלובס" נודע כי המקרה הבולט שעלה בבדיקה מתייחס למיכל ארלוזורוב, היועצת המשפטית של חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן), שנבחרה לפני 4 שנים לנבחרת הדירקטורים שהקים מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב.

ארלוזורוב ביקשה לשמש דירקטורית בחברה ממשלתית גדולה וציינה בהקשר זה את חברת החשמל. בתקופתו של שר האוצר דאז, יאיר לפיד, הייתה ארלוזורוב מועמדת לתפקיד דירקטורית בחברת החשמל, אך המהלך לא יצא בסופו של דבר אל הפועל.

לאחרונה ביקש שר האוצר משה כחלון, בתיאום עם שר הביטחון, למנות את ארלוזורוב לדירקטורית בחברת נצר השרון - חברה שהיא גלגולה של תע"ש הישנה, המוקמת לצורך טיפול בהתחייבויות העבר של תע"ש ובראשן טיהור הקרקעות המזוהמות במתחם המפעל ברמת-השרון, טיפול בגמלאי תע"ש וענייני איכות סביבה. ארלוזורוב, המשמשת מזה 10 שנים גם כמזכירת דירקטוריון אדמה וקצינת האחריות התאגידית, היא בעלת מומחיות בנושאי איכות הסביבה והטיפול בקרקעות חקלאיות.

ואולם כשהוצע התפקיד לארלוזורוב, היא הודיעה כי היא מסרבת לקבלו. בשיחות פרטיות היא ציינה כי מדובר בחברה בעייתית שתטפל רק בהתחייבויות, ואף ציינה כי הוזהרה מפני חברות בדירקטוריון החברה החדשה. ארלוזורוב הודיעה לרשות החברות כי היא מצפה לקבל משרה בדירקטוריון חברת החשמל או חברה אחרת בסדר גודל דומה, משום ששם תוכל לתרום הרבה יותר מניסיונה.

באוצר ציינו כי הסירוב של ארלוזורוב היה אירוע חריג, וכי ברובם המכריע של המקרים חברי הנבחרת מקבלים את המשרות המוצעות להם. גורמים באוצר אף הביעו תרעומת על כך שחבר נבחרת מסרב לקבל משרה שהוצעה לו, זאת כיוון שהמדינה משקיעה סכום המוערך בכ-2 מיליון שקל בהקמתה של הנבחרת, שהם כ-4,000 שקל לכל חבר נבחרת. לפי נתוני האוצר, עד היום מונו כ-200 מבין 500 החברים בנבחרת הדירקטורים למשרות בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות.

נבחרת הדירקטורים הראשונה הוקמה בנובמבר 2013, בתקופת הממשלה הקודמת, ובתחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית הוקמה נבחרת חדשה. לכל אחת מהנבחרות נבחרו 500 מועמדים לאחר הליכי מיון וסינון שכללו בדיקות התאמה במכון כוח-אדם פרטי. חברי הנבחרת החדשה סווגו בהתאם לתחומי מומחיות עיקריים: מומחה פיננסי, מומחה משפטי בכיר, מומחה ניהולי ומומחה תוכן. ארלוזורוב סווגה כמומחה תוכן בגלל היכרותה עם נושאי איכות הסביבה.

חברת החשמל נחשבת אטרקטיבית עבור דירקטורים גם בגלל התגמול הגבוה יחסית שהיא משלמת: התעריף לחבר דירקטוריון עמד ב-2015 על כ-1,485 שקל לישיבה. הגמול לישיבת דירקטוריון בחברה מסדר הגודל של נצר השרון עומד על כ-750 שקל לישיבה. ארלוזורוב אמרה ל"גלובס" כי ההחלטה נבעה מנימוקים ענייניים הקשורים לחברה הספציפית שהוצעה לה.

ארלוזורוב היא אחותה של העיתונאית מירב ארלוזורוב מ"דה מרקר".