אלי גונן לכחלון: "יש לי רעיון מצוין איך לשחרר 20 אלף דירות"

נשיא התאחדות המלונות במכתב לשר האוצר: "יש לאכוף את חוקי התכנון והבנייה, להשיב דירות שהוסבו לייעוד של דירות נופש באופן לא חוקי - ולהחזיר אותן לשוק"

אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל / צילום: תמר מצפי
אלי גונן, נשיא התאחדות המלונות בישראל / צילום: תמר מצפי

לנשיא התאחדות המלונות בישראל, אלי גונן, יש הצעה לשר האוצר משה כחלון, שתסייע לדבריו לשחרר קרוב ל-20 אלף דירות לשוק הדיור. גונן שלח אתמול (ג') מכתב לכחלון, שבו הוא מציע לו "רעיון מצוין לשחרור הדירות": איסור הסבת דירות מגורים לדירות נופש לתיירות.

גונן ביקש לציין בפני כחלון, כי אלפי דירות יוצאות מהשוק החופשי לטובת שוק דירות הנופש - וזאת לדבריו כי בעלי הדירות משיגים בשל כך תשואה גבוהה פי 3 מאשר במגורים. נשיא התאחדות המלונות קורא לשר האוצר לאכוף את חוקי התכנון והבנייה ולהשיב דירות שהוסבו לייעוד של נופש באופן לא חוקי - ולהחזיר אותן לשוק. 

"נכבדי", כותב גונן, "הכרזת לאחרונה כי יוזמתך להטיל מיסוי על מחזיקי שלוש דירות ומעלה לא נועדה להכביד את נטל המס, אלא נועדה לשחרר דירות מגורים לשוק הדיור. לפיכך, לא ניתן להימנע מהשאלה, מדוע המדינה מייעדת קרקע ייעודית למלונאות, אם גם קרקע המיועדת למגורים, משמשת בסופו של יום למלונאות?".

גונן כותב במכתב, כי "להערכתנו, קרוב ל-20 אלף דירות מגורים הוסבו משימושי מגורים של ישראלים לשימושי נופש של תיירים, כמעט כולן החל משנת 2013. רק אתר Airbnb דיווח בשנת 2015 על כ-13 אלף דירות בארץ המפורסמות אצלו, לעומת 900 דירות ב-2012. קיימים, כידוע, אתרים וחברות נוספות המפרסמים דירות נופש בתוך דירות מגורים".

נשיא ההתאחדות מציע לכחלון אופציה נוספת, "אבל פחות טובה מבחינתכם", לדבריו. למסות את דירות הנופש כדי להקטין את הכדאיות הכלכלית להסב אותן באופן לא חוקי.

"להבנתנו, אין דרך טובה ומהירה יותר להוספת עשרות אלפי דירות מגורים, במיוחד באזורי הביקוש, לשוק הדיור הישראלי, מאשר אכיפת חוקי התכנון והבנייה אשר אוסרים הסבת דירות מגורים לדירות נופש", סיכם גונן.