צפו: הפרויקט המסקרן ביותר של גוגל והקשר הישראלי

לפני 9 שנים יצא לדרך אחד הפרויקטים המסקרנים ביותר של גוגל - תחרות Google Lunar XPRIZE, שמטרתה להנחית חללית בלתי מאוישת על הירח ■ הכירו את הקבוצה הישראלית שמסתמנת כפייבורטית לנצח ולגרוף פרס בסך 20 מיליון דולר

מחוץ לקופסא, פרוייקט גוגל לירח/ צילום: מתוך הוידאו
מחוץ לקופסא, פרוייקט גוגל לירח/ צילום: מתוך הוידאו

לפני 9 שנים יצא לדרך אחד הפרויקטים היותר מסקרנים של גוגל, תחת השם Google Lunar XPRIZE, במטרה להנחית חללית בלתי מאוישת על הירח.

33 קבוצות מכל רחבי העולם נענו לאתגר, ביניהן גם עמותת SpaceiL הישראלית שהצטרפה למירוץ לפני כ-6 שנים.

התחרות של גוגל, שנפתחה בפני כל מי שחשב שהוא מסוגל, תסתיים בסוף 2017, ו-16 הצוותים הפיינליסטים נפגשו כאן בישראל, כנראה בפעם האחרונה לפני שאחד מהם יוגדר כמנצח.

את SpaceiL, הקבוצה הישראלית, שכבר הספיקה להירשם כעמותה ללא מטרת רווח, הקימו לפני כ-9 שנים 3 מהנדסים צעירים יריב בש, כפיר דמרי ויונתן ויינטראוב, כשהיו בני פחות מ-30. היו"ר של העמותה הוא הפילנתרופ מוריס קהאן, שהיה גם התורם הגדול הראשון של SpaceiL, וכיום מנהל את העמותה ד"ר ערן פריבמן.

באוקטובר 2015 ציינה SpaceIL אבן-דרך דרמטית בפרויקט, כשהפכה לקבוצה הראשונה שהכריזה על חוזה שיגור, במעמד נשיא המדינה דאז, שמעון פרס. כיום SpaceiL מצויה בשלב רכישת הרכיבים לסיום בניית החללית, מה שמתבצע בפועל במעבדה בתעשייה האווירית, והשיגור המיוחל יתבצע על גבי טיל שיגור מסחרי של ענקית החלל האמריקאית, חברת SpaceX. 

המטרה של קרן XPrize של גוגל היא לקדם את האנושות באמצעות טכנולוגיה, כאשר בתחרות הספציפית, Google Lunar XPRIZE, המטרה היא לקדם בטווח הארוך את חקר החלל האזרחי. נכון לעכשיו מסומנים 5 צוותים כמועמדים לניצחון - קבוצת מון אקספרס האמריקאית; הקבוצה הגרמנית; הקבוצה ההודית; קבוצת סנרג'י מון, שמורכבת מאנשי צוות מכמה מקומות בעולם; והצוות הישראלי. קבוצה שלא תחתום על חוזה שיגור עד סוף 2016, תודח מהתחרות.