טיסה מיד 2: אתר ג'טה פלוס מוכר כרטיסי טיסה ב-60% מהמחיר

האתר גייס לאחרונה 200 אלף דולר ממשקיע פרטי ■ הכרטיסים הם של אנשים שנאלצו לבטל טיסות ■ המוכרים מזינים את פרטי הכרטיס לאתר ומקבלים תוך יום מחיר מומלץ, שמשקף חיסכון גם לקונה

אלכסיי זצפין (מימין), מיקה שץ וקארין סביצקי / צילום: אנה מוריין
אלכסיי זצפין (מימין), מיקה שץ וקארין סביצקי / צילום: אנה מוריין

חצי שנה אחרי שעלה לאוויר ואחרי גיוס טרי של 200 אלף דולר ממשקיע פרטי, אתר ג'טה פלוס (Jettaplus.com), המשמש כפלטפורמה למכירת כרטיסי טיסה מיד שנייה, צובר תאוצה ונמצא במגעים עם שווקים נוספים בחו"ל.

האתר מציע כרטיסי טיסה שנרכשו על-ידי צרכנים שנאלצו לבטל את טיסתם, ואשר לא יכולים לקבל החזר כספי עבור הכרטיס שרכשו. אחרי החלפת שם הנוסע מתאפשרת הנפקת הכרטיס מחדש - וכך המוכר מצליח למזער את הנזק שנגרם לו בגין הביטול המאולץ, והקונה רוכש כרטיס טיסה במחיר מוזל.

מאחורי האתר עומדים היזמים-מייסדים קארין סביצקי, המשמשת כמנכ"לית; מיקה שץ, סמנכ"לית התפעול; ואלכסיי זצפין, המשמש כסמנכ"ל טכנולוגיות - שלושתם חיילים בודדים לשעבר שעלו ארצה בגיל 15 בעידוד קרן הישג לחיילים בודדים. את החברה מלווה איש העסקים פרופ' איזי בורוביץ' ומנכ"ל סימנטק ישראל לשעבר, שמוליק אנג'ל, המשמשים גם כיועצים בחברה.

"הרעיון עלה מצורך שהתעורר אצלנו יחד עם מחשבה ורצון לעשות משהו בזווית של לעודד כלכלה שיתופית", אומרת סביצקי. עד כה, לפני ההשקעה האמורה, הם פעלו בעיקר באמצעות חשיפה בפייסבוק עם קבוצה המונה למעלה מ-10,000 חברים, וכעת ההשקעה תאפשר להרחיב את הפעילות השיווקית.

החלפת שם בכרטיס טיסה שכבר נרכש תלויה במדיניות של חברות התעופה. חלקן, כמו חברות הלואו קוסט איזי ג'ט או ריאן אייר, מאפשרות את החלפת שם הנוסע; וחלקן, בעיקר חברות סדירות, אינן מאפשרות זאת. אחרי החלפת השם, המתבצעת במערכת של ג'טה פלוס בסנכרון עם חברות התעופה, מונפק כרטיס חדש הכולל תיעוד שמי של הלקוח (PNR) על שם הרוכש.

פעולת שינוי שם בכרטיס כרוכה בתשלום 20-100 אירו - כתלות בסמיכות המועד לטיסות ובמדיניות חברת התעופה. סביצקי מספרת כי איזי ג'ט גובה את הסכומים הנמוכים ביותר, ובריאן אייר נצמדים לרף העליון. את דמי השינוי משלם המוכר.

- כיצד נקבע המחיר לכרטיס?

סביצקי: "צרכנים שרוצים למכור כרטיסי טיסה נכנסים לאתר ומזינים פרטים על הטיסה. המערכת שלנו בודקת אם מדובר בכרטיס שאפשר למכור וכמה יעלה לשנות את שם הנוסע. אחרי 24 שעות אנחנו חוזרים עם תשובה הכוללת מחיר מומלץ שאנחנו מציעים. חשוב שהמחיר יהיה אטרקטיבי ביחס למחירי השוק בהתאם ליעד. החישוב הוא שהמוכר יוכל להציל עד 60% מההשקעה".

באתר מוצעים כעת כרטיסי טיסה ליעדים באירופה, בהם כרטיס טיסה לפריז ב-6-13 באוקטובר עם חברת איזי ג'ט ב-250 אירו (במקום 440 אירו ששולמו עבורו) ו-4 כרטיסי טיסה לברלין עם איזי ג'ט ב-248 אירו (במקום 758 אירו) לתאריכים 9-15 באוקטובר.

"אף שבמקרים רבים ביטולים כוללים כרטיס יחיד או זוגי, נתקלנו גם בהרבה כרטיסים שמשפחות שלמות מבטלות, למשל אם הילד חולה", אומרת סביצקי. "את הכרטיסים אנחנו מוכרים ב-40%-50% הנחה לפחות מהמחיר המקורי. עד כה מכרנו מאות כרטיסים, בעיקר ליעדים פופולריים באירופה. פרט לחיסכון הכספי של המוכר שממזער את הנזק הכספי שלו, הוא מצליח לגרום לצרכן אחר לרכוש כרטיס בהנחה, ופה באה לידי ביטוי הכלכלה השיתופית".

סביצקי מוסיפה כי אפשר למכור כרטיס בטווח של עד 3 שעות לפני מועד הטיסה.

- עד כמה שכיחות הביטולים גבוהה?

"הממוצע מתייחס ל-2% מהנוסעים בכל טיסה אשר קנו כרטיסים ואינם מופיעים לטיסה. מדובר באנשי עסקים או בתיירים".

- למעשה, אתם פלטפורמה שגם חברות התעופה וסוכני נסיעות יכולים למכור דרכה כרטיסים, משום שהקונה לא מבצע את העסקה ישירות מול המוכר.

"נכון, יש סוכנים שפנו אלינו ומוכרים דרכנו מקומות שהם התחייבו עליהם ונתקעו איתם ברגע האחרון. גם כאן הרווח של הקונה עומד על עשרות אחוזים ממחיר השוק".

המודל העסקי של ג'טה פלוס כולל 10% עמלה מכל פעולה. את העמלה משלם המוכר רק אחרי שהושלמה העסקה. מודל דומה מציע האתר הגרמני jumpflights שקם לפני כמה שנים, אלא שהוא משמש כלוח יד 2 המחבר בין המוכר לקונה ללא התערבות, כלומר ללא בקרה מצדו לאמינות הכרטיס המוצע למכירה או התערבות בהליך הנפקת הכרטיס.

"המודל שלנו שונה, וכבר קיבלנו כמה פניות מחו"ל שאנחנו בוחנים כרגע", אומרת סביצקי. "אנחנו גם בוחנים כניסה לתחום של ביטולים של חבילות נופש".