בכיר בסימנס העולמית: "אסור שפרשת השוחד תחזור"

מנכ"ל חטיבת האנרגיה בסימנס העולמית, ווילי מייקסנר: אנחנו מחפשים השקעות בתחום הקמת תחנות כוח לייצור חשמל בגז טבעי

ווילי מייקסנר / צילום: איל יצהר
ווילי מייקסנר / צילום: איל יצהר

חברת סימנס הגרמנית מעוניינת למלא תפקיד מרכזי בשוק הקמת תחנות הכוח לייצור חשמל ובפיתוח מאגרי הגז בישראל ומתחייבת כי נקטה כל האמצעים למניעת הישנות אירועים דוגמת פרשיית השוחד לבכירי חברת החשמל, כך אומר ל"גלובס" מנכ"ל חטיבת האנרגיה בסימנס העולמית, ווילי מייקסנר. בהתייחסות נדירה לפרשיית השוחד אומר מייקסנר כי "אפשר להבין את הדאגה בציבור הישראלי בכל הקשור לפרסומים שהיו בפרשה הזו. מה שאני יכול לומר הוא שסימנס העולמית נכנסה לשינוי ארגוני מאד עמוק בכל הקשור לציות (Compliance). החברה הכניסה מנגנוני בקרה פנימיים וחיצוניים על העברות כספים ותשלומים ובמדינות מסוימות, כמו ישראל, אנחנו בודקים דברים בשבע עיניים. אסור שמה שקרה יקרה שוב אי פעם".

סימנס שימשה במהלך השנים אחד הספקים העיקריים של חברת החשמל ולדבריה היא סיפקה 35% ממערך ייצור החשמל בישראל. בתחום החשמל הקונוונציונלי סימנס היא קבלן ההקמה והתפעול של תחנת הכוח העתידית של IPM בבאר טוביה, פרויקט של 400 מיליון דולר, ומספקת טורבינות לתחנות כוח קטנות יותר הפועלות בטכנולוגיה של קוגנרציה ומייצרות קיטור בנוסף לחשמל.

לעומת זאת, בתחומי האנרגיה המתחדשת ידעה חברת סימנס אכזבות קשות ובראשן הרכישה הכושלת של מפעל סולל בבית שמש - עסקה שהניבה לסימנס הפסד כולל של כמעט מיליארד אירו. לדברי מייקסנר, החברה איננה פוסלת השקעה באוויקטי של מיזמי ייצור חשמל פרטיים כמשקיעה פיננסית בהיקף של 10%-25% מהאקוויטי.

- אילו השקעות חדשות אתם בודקים בישראל בענף האנרגיה?

אנחנו מסתכלים בעיקר על הקמת תחנות כוח לייצור חשמל בגז טבעי ואספקת מערכות לתעשיית הגז. בביקור הנוכחי התרשמנו מכך שיצרני החשמל הפרטיים הקטנים, כמו אלון תבור ורמת גבריאל, מצליחים להתקדם. ההכרזה האחרונה של שר האנרגיה שלכם להפסיק את השימוש בפחם ולפתח שדות גז חדשים במים הכלכליים של ישראל - מאוד מעניינת אותנו.

"אופק ההשקעה של המיזמים שאנחנו מתעניינים בהם של הקמת תחנות כוח בגז טבעי (מסוג מחז"ם) הוא 10-15 שנה. לפי מה ששמעתי בביקורי כאן, אנחנו מאמינים שבשנים הבאות יותקנו כאן תחנות כוח בהספק כולל של 3-6 ג'יגה ואט (3,000 עד 6,000 מגוואט).

- האם ישראל איננה שוק קטן בקנה מידה בינלאומי?

"לא. יש הרבה תנודתיות בשווקים ואנחנו מעריכים שבכל העולם יש ביקוש להקמת תחנות כוח בגז טבעי בהספק כולל של 50-60 ג'יגה וואט לשנה. לכן ישראל היא אחד משווקי המפתח עבורנו.

- מדוע הביקוש לגז טבעי באירופה הולך ויורד?

"נכון, השוק היום קשה באירופה, בארה"ב ובאוסטרליה. בכל מקום שבו החברות החשמל הוותיקות מתחרות ביצרני האנרגיות המתחדשות, מי שמייצר חשמל בדלק פוסילי שהעלות השולית שלו יקרה יותר - נמצא בבעיה. באירופה יש ביקוש אפסי למחז"מים ונאלצנו לערוך שינויים ארגוניים מקיפים בעקבות כך. עם זאת, יש לא מעט הזדמנויות בעולם המתפתח. כל עוד העולם מחויב לאמנת קופנהאגן 2021 ונראה מעבר מפחם לגז טבעי בסין, בהודו, באפריקה ובמדינות נוספות - יהיה ביקוש לתחנות כוח בגז טבעי".

- האנרגיות המתחדשות כבר יכולות להתחרות בגז הטבעי בתנאי שוק חופשי ללא סבסוד?

"המחירים בסולארי יורדים כבר 7 שנים ברציפות בקצב של 20% לשנה וברור שיצרני ה-PV כבר קרובים לעלויות של יצרני החשמל מדלק. גם חלק מיצרני הרוח קרובים לשם. בסופו של דבר ייווצר תמהיל של מגוון סוגי דלקים ומקורות אנרגיה. ההערכות מדברות על כך שהדלק הפוסילי (פחם, נפט, גז) יישארו איתנו עוד לפחות 50 שנה. מעבר לכך צריך לזכור שתעשייה כבדה תלויה מאוד בקיטור - שאותו ניתן להפיק רק בתחנות כוח פוסיליות".

סימנס קיבלה חסינות תמורת 160 מיליון שקל והבטחה להשקיע בישראל

במאי השנה הסכים פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, לחתום על הסדר המעניק לבכירי סימנס העולמית חסינות מפני העמדה לדין פלילי בישראל בכל הקשור לפרשת תשלומי השוחד עובדי חברת החשמל. במסגרת ההסדר התחייבה סימנס לשלם למדינה 160 מיליון שקל, למנות מפקח חיצוני על עסקיה בישראל, שיבקר את הטמעת תרבות הציות בכל הנוגע לעבירות שוחד בתאגיד. בנוסף הצהירה סימנס על כוונתה להמשיך ולהשקיע בישראל בהיקף משמעותי.

ההסדר נחתם במקביל להגשת כתבי אישום נגד שישה בכירים בעבר ובהווה בחברת החשמל, שנאשמים בקבלת שוחד בהיקף כולל של מיליוני שקלים מסימנס. על פי האישומים, תשלומי השוחד שימשו, בין היתר, להטיית מכרזים לרכישת טורבינות בהיקף כולל של 2.5 מיליארד שקל. על-פי כתבי האישום, תשלומי שוחד בהיקף כולל של 13.5 מיליון דולר הועברו על ידי סימנס באמצעות חברה בשם אוקפילד הרשומה בהונג קונג. עד המדינה המרכזי בפרשה הוא מנכ"ל סימנס ישראל באותה תקופה, אורן אהרונסון. בסימנס טענו כי בחברת האם לא ידעו וגם לא יכלו לדעת על תשלומי השוחד, משום שהללו לא הופיעו בדיווחים שהעביר אהרונסון לחברה.

מנכ"ל סימנס ישראל ד"ר שמואל פלדל אמר ל"גלובס" כי "סימנס מסרה את על המידע שהיה ברשותה לרשויות החוק ואיננו מסתירים דבר ומסרנו כל מידע או מסמך שהפרקליטות ביקשה והיה ברשותנו ובידיעתנו. צריך לזכור שבפרשה הזו לא הכול היה ידוע לסימנס מעורב גם עד מדינה".