צמיחה אורגנית - טכנולוגיית ה-OLED מתחילה לפרוע קבלות

אחרי שנים של המתנה והשקעות של מיליארדים, טכנולוגיית ה-OLED נמצאת בדרך הנכונה ■ רשימת המחשבים הניידים שכוללים את הטכנולוגיה החדשנית ■ גם תעשיית הרכב מוכנה להשתתף במהפכה

טכנולוגיית "הדיודות פולטות האור על בסיס אורגני", או OLED, נמצאת איתנו כבר כמה עשורים. אולם היא נחשבה תמיד למעין "גימיק" למשיכת קהל, עם הבטחה לא ממומשת לשנות את עולם מוצרי הצריכה. אבל בשנים האחרונות נשבר המחסום המסחרי אחרי השקעה של מיליארדים בפיתוח ובהקמת מפעלים וכיום מתחילים לזרום לשוק מסכי OLED גדולים עם איכות תצוגה פורצת דרך. בינתיים המחירים לצרכן עדיין גבוהים מאוד ויצרנים מתחרים, שהשקיעו הון בטכנולוגיית ה- LED  המקובלת, לא מוותרים בקלות. אבל היתרונות הקיימים לצד אפליקציות עתידיות - כגון מסכי OLED גמישים ומתכופפים - מסמנים עתיד מבטיח.

מחשבי OLED ניידים:

לנובו X1

מסכי ה-OLED החלו את דרכם המסחרית בפורמט קטן של מכשירים ניידים כמו סמארטפונים, טאבלטים ושעונים חכמים. לפיכך התרחבותם למחשבים ניידים הייתה די טבעית. אלא שלמרות שלל הכרזות בתערוכת CES השנה, עד כה יצאו לשוק רק קומץ "דגמי מנהלים" עם מסכים כאלה, בעיקר בשל קשיי אספקה ומגבלות מחיר.

אחד האחרונים הוא ה-X1 הדו-תכליתי של לנובו, שיצא לשוק בשלהי יולי עם אופציה למסך OLED בגודל 14 אינץ' וטרם הגיע אלינו. המסך מציע רזולוציה די תקנית (כיום) של 2560X1440 אבל עם כל היתרונות המובנים בטכנולוגיה "האורגנית" החדשה כמו דחיסות פיקסלים גבוהה, זמן תגובה מהיר מאוד - שהופך אותו מתאים גם ליישומי "גיימרים" - זוויות צפייה מרשימות ובעיקר טווח צבעים רחב.

כל זה ארוז במארז המוכר והדקיק של ה-X1 ובמשקל של כ-1.3 קילו. את המפרטים ניתן לתפור כמקובל לפי הצרכים, עם מעבדי הדור החדש של אינטל, דיסק SSD בנפח של עד 1 טרהבייט ועוד. המחיר של המסך משתקף במחיר הכולל, שמתחיל באיזור ה-2,500 אירו לתצורה די בסיסית ומגיע עד למעלה מ-3,500 אירו, מה שמייעד את המחשב בעיקר לשוק הארגוני וללקוחות נטולי מגבלות תקציב. המסך מהווה אופציה ב-X1 לצד מסכים "רגילים".

הסטנדרט הבא?

מסך LG-G6

חברת LG הקוריאניות הייתה אחת הראשונות שהצליחו להעביר את טכנולוגיית ה-OLED לייצור המוני במסכי טלוויזיה גדולים. בשלהי 2014 היא הציגה את טלוויזיות ה-OLED הראשונות שלה ברזולוציה 4K וכיום "קצה הפירמידה" היא סדרת ה-G6 החדשה, שהוכרזה בינואר בתערוכת CES ועשתה עליה לישראל לפני מספר שבועות.

הדגמים בסדרה הזו מציעים רזולוציה של 4K, תמיכה מלאה בתלת ממד ונתונים מרשימים מאוד של טווח צבעים, אבחנה של גוון שחור וזמן תגובה. עוביים בנקודה העבה ביותר הוא 6.8 סנטימטרים בלבד וכראוי לדגמי דגל הם מציעים מפרט עילי, שכולל בין השאר מערכת שמע מובנית של הרמן קרדון, מעבד נתונים רב עוצמה, יכולת לקליטת פקודות קוליות בשפה טבעית, דפדפן אינטרנט מתקדם ובחו"ל גם תמיכה מובנית בתכני "נטפליקס" עם אפשרות לחזור לנקודת ההפסקה בצפייה לאחר כיבוי המכשיר.

הסדרה מוצעת כעת עם מסכים בגודל 65 ו-77 אינץ' ובמחירים, שמתחילים באיזור ה-53 אלף שקל. במקביל מוצעים מסכי OLED בסדרות יותר "עממיות" של החברה שמחירן מתחיל באזור 18 אלף שקל.

קוראים תיגר:

סוני Z החדשה

למרות הציונים הדומיננטיים, שמקבלים כיום מסכי ה-OLED בהשוואות בין לאומיות, אין פירוש הדבר שהקרב הטכנולוגי הסתיים. סוני, למשל, טוענת שסדרת הדגל החדשה שלה "Z", שהושקה בעולם ביולי השנה, מציעה יכולות דומות או טובות יותר משל טכנולוגיית ה-OLED למרות שימוש בטכנולוגית LED "מסורתית".

מאחורי פריצת הדרך ניצב מעבד חזק וטכנולוגיה פורצת דרך אותה היא מכנה "באקלייט מאסטר דרייב". הטכנולוגיה הזו כוללת מערך LED דחוס במיוחד ואלגוריתם, שמאפשר לשלוט בעמעום ובהארה של כל יחידת LED נפרדת כדי ליצור אבחנה חדה מאוד בגווני השחור וטווח צבעים רחב מאוד.

זהו "טריק" שניצב עד כה בלעדית ברשימת היתרונות של ה-OLED.

בכל הנוגע לקישוריות עם העולם, המסכים החדשים בסדרה מצוידים בגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה ANDROID-TV של גוגל עם ממשק ייחודי של סוני והם מגיעים עם תמיכה מובנית בתכנים של גוגל PLAY ועוד מאות ספקי תוכן אינטרנטיים. בשלב הראשון מוצעת הסדרה עם גדלי מסך של 65 אינץ' ו-75 אינץ' במחירים של כ-7,000 ו-10,000 דולר בארה"ב.

OLED לרכב:

אחד היישומים המבטיחים ביותר של טכנולוגיית ה-OLED, שאותו נתחיל לראות כבר בשנה הבאה, הוא כתחליף לפנסי הרכב המקובלים. כיום דגמי רכב רבים כבר מצוידים בתאורה מבוססת LED אך משטחי ה-OLED החדשים טומנים בחובם כמה יתרונות מרכזיים לתעשיית הרכב כמו היכולת להטמיע אותם על בסיס פלסטיק דקיק, "לכופף" אותם, לעצב אותם במגוון רחב של צורות ולחסוך באמצעותם משקל. ב.מ.וו, למשל, הודיעה כי בכוונתה להתחיל להשתמש בטכנולוגיה הזו כבר בשנה הבאה, אם כי לפחות בהתחלה היא תשמש בפנסים של אופנועי הספורט שלה. גם אאודי כבר הודיעה על כוונות בתחום. כרגע המכשולים המרכזיים הם עמידות בתנאים קשים וכמובן מחיר.