טבע תפתח עם אינטל פלטפורמה לחקר מחלת ההנטיגטון

הפלטפורמה היא למעשה תצורה לבישה של חיישנים שימדדו וינתחו סימפטומים של חולים במחלת ההנטיגטון

ארז ויגודמן - מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן - מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: תמר מצפי

טבע הודיעה היום (ה') על שיתוף-פעולה עם אינטל לפיתוח טכנולוגיה לבישה לומדת לשימוש בטיפול במחלת הנטינגטון. הפלטפורמה תנטר ותנתח סימפטומים מרכזיים המשפיעים על חיי יומיום במטרה להבין טוב יותר את התקדמות המחלה ולשפר את אבחנות הטיפול.

טבע  ואינטל , יטמיעו את הפלטפורמה לראשונה בתת מחקר שנערך כחלק ממחקר Open-Pride מתמשך בשלב 2 במחלת הנטינגטון. כחלק מכך, מטופלים יתבקשו להשתמש בטלפון חכם וללבוש שעון חכם המצויד בטכנולוגיית חיישנים, אשר תמדוד את התנהלותם ותנועותיהם בצורה רציפה. נתונים אלה יוזרמו באופן אלחוטי לפלטפורמה מבוססת-ענן שפותחה על ידי אינטל במיוחד לצורך ניתוח נתונים ממכשירים הניתנים ללבישה. לאחר מכן, אלגוריתמים בלעדיים יתרגמו נתונים אלה, כמעט בזמן אמת, לציונים אובייקטיביים של חומרת התסמינים הקשורים לתנועה. הניסוי יתחיל לקראת סוף השנה ויתרחש במספר מרכזים בארה"ב ובקנדה.

שיתוף-הפעולה ימנף את יכולותיה של אינטל באנליטיקה ופיתוח אלגוריתמים לאבחון תנועות, ביחד עם הידע והניסיון העמוקים של טבע במחקר וטיפול במחלת הנטינגטון. הנטינגטון היא מחלה הרסנית הזקוקה באופן ממשי לאפשרויות טיפול, המחייבת דרכים חדשניות -להעריך ולמדוד את תסמיני המחלה מרחוק בצורה רציפה, ולהעביר משוב חשוב ומשמעותי לרופאים, חולים ומטפלים.

"מטרתו של פרויקט חשוב הזה היא לספק נתונים אובייקטיביים רציפים לגבי ההשפעה של מחלת הנטינגטון על המטופלים, ובצורה זו להבין בצורה טובה יותר את השפעת הטיפולים על איכות חייהם", אמר מייקל היידן, נשיא המו"פ הגלובלי והמדען הראשי של טבע. "מדידות התסמינים הקיימות כיום מבוססות בעיקר על אבחנות שתועדו על ידי הרופאים במהלך ביקורים במרפאות. טכנולוגיה זו תיתן לנו עכשיו את האפשרות לניטור מתמשך. טכנולוגיה ייחודית זו תתמוך במחקרים עתידיים במחלת הנטינגטון".

"מטופלים מייצרים נתונים המבוססים על ההתנסות היומיומית שלהם ואשר יכולים לסייע לשפר את ניהול המחלה - אפילו לבישה פשוטה של שעון חכם יכולה להוסיף תובנות חשובות," אמר ג'ייסון ווקסמן, סמנכ"ל בכיר ומנהל כללי של קבוצת מרכז המידע לפתרונות באינטל. "מורכבות ניתוח תזרימי מידע אלו מחייבת פלטפורמה של מכונות לומדות, אשר עשויה להביא לניסויים קליניים מהירים וטובים יותר, באופן אשר טומן פוטנציאל להבאת טיפולים טובים יותר למטופלים."

הפתרון מבוסס הענן לניתוח נתונים ממכשירים לבישים מפותח באמצעות פלטפורמת הקוד הפתוח של אינטל: Trusted Analytics Platform (TAP), פלטפורמת תוכנה המותאמת במיוחד לשיפור ביצועים ואבטחה, במטרה להאיץ את היצירה של פתרונות מתקדמים לניתוח נתונים ולמידת מכונה. הפיתוח המקורי של הפלטפורמה נעשה בשיתוף עם קרן מייקל ג'יי פוקס לשימוש בחקר מחלת פרקינסון.

מחלת הנטינגטון (HD) היא מחלה ניוונית חשוכת מרפא, שסימניה הם תנועות חסרות קואורדינציה או לא רצוניות, פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי ובעיות התנהגותיות ו/או פסיכולוגיות. המחלה מתפרצת בדרך כלל בגיל העמידה, אך מופיעה גם בקרב ילדים וקשישים. מחלת הנטינגטון היא הגורם הגנטי הנפוץ ביותר לתנועות עוויתיות לא רצוניות הנקראות "כוריאה" (מחולית). התקדמות המחלה מאופיינת בהידרדרות הדרגתית בתפקודים המוטוריים וביציבות הקוגניטיבית והפסיכולוגית, וברוב המקרים מסתיימת במוות תוך 15-25 שנים מרגע אבחון המחלה.

הנטינגטון היא מחלה גנטית המועברת מהורה לילד על ידי מוטציה גנטית. לכל ילד להורה החולה במחלת הנטינגטון יש סיכוי של 50% לרשת את גן המחלה. אם הילד לא יירש את גן המחלה, הוא לא יפתח אותה ולא יוכל להעביר אותה לדורות הבאים. אדם היורש את גן המחלה יפתח אותה בשלב כלשהו של חייו. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO), מחלת הנטינגטון פוגעת בחמישה עד שבעה אנשים מתוך כל 100,000 בעולם המערבי.