צדיק בינו מכר מניות פז נפט - והפסיק להיות בעל השליטה

בסה"כ מכר בינו מניות קבוצת פז בכ-8 מיליון שקל, מה שמאפשר לו להמשיך להחזיק בחלק ממניות הקבוצה ■ לאחרונה נחשפו ב"גלובס" פרטי הרווחיות החריגה של פז גז

צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת
צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת

צדיק בינו, המחזיק בגרעין שליטה בפז מזה 17 שנים, התקשר היום (א') בעסקת מכירת חלק ממניותיו ובכך ירד מהמינימום הנדרש לגרעין שליטה ובזאת חדל להיות בעל השליטה בפז נפט . לצד המכירה וכמתחייב מההיתר החלופי שהוענק לאחרונה לפז מאת המדינה, התפטר מר בינו מדירקטוריון החברה ויחד אתו התפטרו 3 דירקטורים בעלי זיקה.

בדירקטוריון החברה ימשיכו לכהן 8 חברים: פרופסור אפרים צדקה (יו"ר ועדת ביקורת, כספים ותגמול), מאירה רוט, שאול צמח, יצחק עזר, רויטל אבירם, גבי רוטר, פרופסור מנחם ברנר ואריק שור.

בינו אחזקות מכרה היום 14,093 מניות רגילות של החברה בעסקה מחוץ לבורסה, לפי מחיר של 582.66 שקל למניה. בנוסף התחייבה למכור 4,313 מניות נוספות באותו המחיר למניה. בעקבות השלמת מכירת המניות שיעור אחזקותיהם של בעלי השליטה בחברה עומד על שיעור הנמוך מ- 30%. לאור זאת, מתבטל ההיתר לשליטה שניתן לבעלי השליטה בחברה בשנת 2006, ונכנס לתוקפו היתר השליטה החדש שניתן לחברה לאחרונה, המעביר לחברה את היתר השליטה בפז"א במקרה שהחברה הינה חברה ללא גרעין שליטה.

מהודעה לעיתונות ששיגרה החברה לכלי התקשורת עולה כי "בפני מר בינו עמדו שתי חלופות ליישום חוק הריכוזיות שנכפה עליו לפני כ- 3 שנים. מכירת החזקותיו בבנק הבינלאומי או מכירת החזקותיו בפז. מתוך העדפת טובת החברה וציבור המשקיעים בחר מר בינו ליישם את מכירת החזקותיו במהלך של ביזור ולא על ידי מכירת גרעין שליטה. לאחר המכירה ירדו החזקות בעלי השליטה מתחת ל 30% ובכך מאבד מר בינו כל סממן שליטה בפז (על אף אחוז המניות שנותר בידו) והוא רשאי להצביע כבעל 5% מניות בלבד, כפי שנקבע בהיתר השליטה החלופי שנכנס כעת לתוקף".

יונה פוגל, מנכ"ל פז, מסר: "אנחנו נפרדים מיושב ראש ובעלים שתרומתו האישית והמקצועית התוו את דרכה ופועלה של פז לאורך שנים רבות. כל חברה וכל מנכ"ל יכולים להתקנא בבעל שליטה כמו צדיק שתמיד ראה את טובת החברה לטווח ארוך. ה- DNA שצדיק הטביע בחברה ובראשו שמירה על הוגנות, איתנות פיננסית ומחויבות לניהול מוקפד לטווח ארוך ימשיך להוות עמוד שדרה בניהול החברה. נמשיך לפעול להשגת צמיחה עסקית לאורך זמן תוך ניהול סיכונים נכון ויצירת תשואה וערך למשקיעים, לעובדים וללקוחות. ובנימה אישית, נפלה בחלקי זכות גדולה לעבוד לצידו של מנהיג עם אישיות יוצאת דופן. אדם יצירתי עם חוט שדרה מפלדה ועם יכולת להרחיק לראות מעבר לאופק ומעבר ללחצים היומיומיים.

לפני כ-3 שבועות נחשפו ב"גלובס" הנתונים הכספיים של פז גז. הרווח התפעולי של פז גז במחצית הראשונה של השנה מהווים כרבע מהרווחיות הכוללת של הקבוצה. יתרה מכך, נגד פז גז (וחברות נוספות בתחום הגז הביתי) מתנהלת חקירה בחשדות לתיאום מחירים ולאחרונה אף פשטו חוקרי רשות ההגבלים על משרדי החברה (וחברות נוספות) לקחו מסמכים ואף זומנו בכירים בה (ובחברות נוספות) לחקירה.