למרות התקלה באופק 11 - הלוויין שיגר תמונות ראשונות מהחלל

מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית, שבנתה את הלוויין: "מיטב המוחות הטכנולוגיים עבדו בימים האחרונים בשיתוף-פעולה כדי להגיע להישג המרשים של קבלת התמונות מהחלל"

לווין על רקע כדור הארץ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
לווין על רקע כדור הארץ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חדשות טובות מהחלל: 9 ימים לאחר ששוגר לחלל, וזמן קצר לאחר מכן התגלו תקלות שהעלו חשש לגבי יכולותיו - לוויין הריגול הישראלי "אופק 11" שיגר הערב לראשונה תמונות לתחנת הקרקע שלו בישראל - כך מסרו הערב (ה') במערכת הביטחון.

לדברי ראש מינהלת חלל ולוויינות במפא"ת (המרכז לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) במשרד הביטחון "הערב בשעה 17:10 הפעלנו לראשונה את המטע"ד (מטען יעודי י.א) של הלוויין והורדנו תמונות נהדרות. מאז שיגורו בדקנו את מערכותיו, תת-מערכת אחר תת-מערכת, ולאורך כל הימים האלה הייתה לנו תקשורת רציפה עם הלוויין ושליטה עליו. הוא ייתן תפוקות מבצעיות", אמר.

עופר דורון, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית שבנתה את הלוויין, התייחס אף הוא לנושא ואמר כי "מיטב המוחות הטכנולוגיים עבדו במהלך הימים האחרונים בשיתוף-פעולה כדי להגיע אל ההישג המרשים של קבלת תמונות יפהפיות מהחלל".

הלוויין שוגר מבסיס חיל האוויר בפלמחים באמצעות טיל שביט ישראלי, ועם שיגורו הוא נכנס אל המסלול שיועד לו מסביב לכדור הארץ, בגובה שמוערך בכ 600 קילומטר. כ-3 שעות לאחר השיגור הודיעו בכירים במערכת הביטחון כי חלק ממערכות הלוויין, שהיו אמורות לפעול בשלב זה- לא פועלות אך לא פירטו באילו מערכות מדובר.

גם היום, חרף העדכון אודות קבלת תוצרים ראשונים מהלוויין החדש, סירבו אנשי התעשייה האווירית ומשרד הביטחון לומר אם כל הבעיות בלוויין- נפתרו. במענה על השאלה, האם יש בלוויין פגם שימנע ממנו לעשות חלק מהמשימות שיועדו לו, ענה הררי: "אנחנו לא יכולים להתייחס למצב הבריאותי של לוויין כזה או אחר של משרד הביטחון. הבדיקות של הלוויין מאד מורכבות, הן נעשות לאורך תקופה של חודשים ועל פי סדר מסוים".