הסדר האכיפה המינהלית אושר: בבילון תיקנס במיליון שקל

זאת בגין שתי הפרות דיווח ■ על אלון כרמלי, המנכ"ל לשעבר, הוטל עיצום כספי של 250 אלף שקל ומניעת כהונה במשרה בכירה בגוף מפוקח ל-5 חודשים ■ על נועם לניר, היו"ר ובעל השליטה, הוטל עיצום כספי של 150 אלף שקל שקל ומניעת משרה בכירה לחצי שנה

נועם לניר / צילום: איל יצהר
נועם לניר / צילום: איל יצהר

חברת התוכנה בבילון של נועם לניר, המפתחת ומשווקת תוכנת תרגום, תשלם עיצום כספי בסך מיליון שקל בגין שתי הפרות דיווח שיוחסו לחברה ולבעליה סביב מערכת ההסכמים של החברה עם גוגל. בנוסף, בבילון תנקוט אמצעים למניעת הישנות ההפרה על-ידי ריענון נוהל דווחים מיידיים לבורסה - כך הוחלט במסגרת הסדר אכיפה מינהלית שאושר היום (א') על-ידי מותב ועדת האכיפה המינהלית ברשות ניירות ערך בראשות השופטת בדימוס ברכה אופיר-תום.

כמו כן הטילה רשות ניירות ערך על אלון כרמלי, מנכ"ל החברה בתקופה הרלוונטית, עיצום כספי בסך 250 אלף שקל ומניעת כהונת נושא משרה בכירה בגוף מפוקח בפועל ל-5 חודשים; על לניר, יו"ר דירקטוריון החברה ובעל שליטה בה, הוטל עיצום כספי בגובה 150 אלף שקל ומניעת כהונת נושא משרה בכירה בגוף מפוקח על-תנאי לחצי שנה; ועל סמנכ"לית הכספים בתקופה הרלוונטית ומנכ"לית החברה היום, שנית פאר-צפוני, הוטל עיצום כספי בגובה של 75 אלף שקל בגין הפרות חובת הדיווח.

על-פי הסדר האכיפה, המעורבים הודו במלוא העובדות, אך לא הודו כי עובדות אלה מהוות הפרות של אי-הגשת דוח ופרט מטעה בדוח תקופתי, כנטען על-ידי הרשות, והסכימו ליטול על עצמם את הסנקציות המפורטות לעיל.

העיצומים על בילון ובכיריה הוטלו לאחר שהם נחשדו כי לא דיווחו כנדרש אודות התפתחויות שליליות משמעותיות שאירעו בעסקיה במהלך התקופה הרלוונטית בקשר עם יחסיה עם גוגל.

בשנת 2012 כ-95% מהכנסותיה של בבילון נבעו מתחום השיווק והפרסום באינטרנט. כ-92% מן ההכנסות נבעו משימוש ביישומי חיפוש של בבילון על-ידי משתמשים שהתקינו תוכנת תרגום חינמית של בבילון או תוכנה אחרת. החיפוש נעשה באמצעות מנועי חיפוש של ספקי חיפוש עמם התקשרה בבילון, וביניהם גוגל.

בשנת 2012 הכנסותיה של בבילון מחיפוש באמצעות ספק החיפוש גוגל עמו הייתה קשורה בהסכם משנת 2007 היוו כ-83% מסך הכנסות החברה. בגין כל לחיצה של משתמש על תוצאת חיפוש, בעל האתר/בעל התוכנה (המפרסם) ישלם למנוע החיפוש, למשל גוגל, ובבילון תקבל מגוגל שיעור מוסכם מתשלום זה.

עד לפברואר 2013, מנגנון ההתקנה של תוכנות החינם ביחד עם יישומי החיפוש של בבילון, ככל שהדבר נוגע לגוגל, היה מנגנון "Opt-out". גולש אשר התקין תוכנת חינם במחשבו ולא סירב באופן אקטיבי להגדרות ברירת המחדל של התוכנה, מנגנון המכונה "Opt-out" - הותקנו במחשבו יישומים נוספים, ביניהם יישומי החיפוש של בבילון.

ב-20 בנובמבר 2012 קיבלה בבילון מכתב מגוגל בנוגע למספר שינויים במדיניותה של גוגל, על-ידי שינוי מסמך הנחיות היישום ללקוח.

בין יתר השינויים, גוגל שינתה את פרשנותה ואת מדיניותה העקרונית מול חברות התוכנה בכל הנוגע למנגנון ההתקנה של תוכנות, כך שברירת המחדל בהתקנה באמצעות שותפי הפצה שונתה: במקום שהמשתמש יצטרך לסרב אקטיבית להורדת התוכנה ולהתקנת היישומים הנוספים (מנגנון התקנה Opt-out), הוא יצטרך להסכים אקטיבית להתקנתן (מנגנון התקנה Opt-in).

בנוסף לכך שינתה גוגל גם את ברירת המחדל בהתקנת היישומים הנוספים של בבילון (סרגל כלים, שורת חיפוש ודף הבית שהינו דף חיפוש) וכן קבעה שינויים שיקלו על המשתמש המעוניין להסיר את התוכנה ממחשבו.

בנוסף, גוגל קבעה גם כי על בבילון לקיים בעצמה הסכם ישיר מול מפתחי האפליקציות, וזאת חלף ההסכמים שנערכו איתם על-ידי שותפי ההפצה של בבילון, כפי שנעשה בפועל עד לאותה עת, מה שצפוי היה להביא להכפפה ישירה של מפתחי האפליקציות עמם קשורה בבילון למדיניות בבילון כפי שנדרשה על-ידי גוגל. השינויים דלעיל היו אמורים לחול על רכישת משתמשים חדשים ולא היו אמורים להשפיע לרעה על משתמשים קיימים.

לעמדת רשות ניירות ערך, המידע הכלול במכתב שינוי המדיניות היה מידע מהותי לציבור המשקיעים, והיה על בבילון ועל מנכ"ל החברה , האחראי בין היתר על הדיווח מטעמה, לדווח על מכתב זה בדווח מיידי, כנדרש על-פי דין - אולם בבילון לא עשתה כן.