מצטמצם: דיסקונט מוכר 5 נכסים ב-100 מיליון שקל

הבנק רשם במחצית הראשונה רווח של 60 מיליון שקל ממכירת נדל"ן ■ בין הנכסים שיימכרו: 70% מבניין משרדים בת"א ■ מנגד, רכש הבנק 21 דונם בראשל"צ תמורת 105 מיליון שקל

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

בנק דיסקונט יוצא במהלך מרוכז למכירת 5 נכסים ב-100 מיליון שקל בקירוב. ל"גלובס" נודע כי לאחר שבשנתיים האחרונות ביצע הבנק תהליך מימוש נכסים נקודתי, בימים אלה החל הבנק במהלך למכירת כמה נכסים בעת ובעונה אחת בתל-אביב, בירושלים, בחיפה ובהרצליה - והוא מתכוון להשלים את המכירה בתוך כ-6 שבועות. הנכס הגדול ביותר שמוכר הבנק הוא 70% מבניין משרדים ברחוב לילנבלום בתל-אביב, שבו שכן חלק ממטה הבנק, וכולו צפוי להתפנות עד סוף השנה. לפי הערכות, שוויו של הנכס עומד על עשרות מיליוני שקלים - הן בשל גודלו והן בשל מיקומו.

נכס נוסף שיימכר בתל-אביב הוא סניף הבנק ברחוב יהודה מכבי שנסגר באחרונה. מדובר אמנם בנכס קטן יחסית, אך יקר בשל המיקום. סניף נוסף שנסגר והועמד למכירה הוא סניף בית וגן בירושלים. כמו כן, מעמיד הבנק למכירה נכס ברחוב סוקולוב בהרצליה, ששימש מינהלת מרחב השרון.

המינהלה עצמה עוברת לסניף אחר בהרצליה, ששטחו צומצם. כמו כן מוכר הבנק גם נכס גדול בחיפה - מדובר בסניף הראשי, ששוכן בשני בניינים שאוחדו לבניין אחד. בסניף הראשי שכנה מינהלת מרחב צפון, שעברה לנשר.

רווחי הון נאים

בנק דיסקונט, בניהולה של לילך אשר-טופילסקי, סובל מיחס יעילות חלש במיוחד; כ-70% מהכנסות הבנק נבלעים בשורת ההוצאות. אשר טופילסקי מוציאה לפועל מאז שנכנסה לתפקידה לפני שנתיים וחצי סדרה של צעדים כדי לשפר את המצב הזה. הצעד המרכזי הוא קיצוץ בכוח אדם. מאז נכנסה לבנק, ירדה מצבת כוח האדם ב-1,000 עובדים בקירוב, ובאחרונה הודיעה המנכ"לית על תוכנית התייעלות נוספת לצמצום עוד 1,000 עובדים בחמש השנים הקרובות. עד סוף השנה אמור הבנק להוביל תוכנית פרישה מוקדמת לכ-300 עובדים.

ואולם נדבך מרכזי לא פחות בהתייעלות הבנק כרוך גם בצמצום שטחי הנדל"ן שלו. את תהליך ההתייעלות מובילה ראש חטיבת משאבי אנוש ונכסים, יפית גריאני, ואת תהליך מכירת הנכסים מוביל ראש אגף נכסים ובינוי, אסף אלדר. דיסקונט נמצא בתהליך של מכירת שטחי נדל"ן וצמצומם. רק במחצית הראשונה של השנה, רשם הבנק רווח ממכירת נכסים בהיקף של 60 מיליון שקל, לאחר מס. צמצום שטחי הנדל"ן מביא לבנק במקרים רבים רווחי הון נאים, שכן פעמים רבות שווי הנכס רשום בספרים בשווי היסטורי. ואולם מעבר לרווח החד-פעמי, צמצום שטחי נדל"ן מאפשר התייעלות בהוצאות נוספות, ובראשן הארנונה.

המיזם הגדול המרכזי בבנק בתחום הנדל"ן, הוא בניית קריה למטה הבנק בראשון-לציון, שאליה אמורים לעבור הנהלת הבנק ומתקני המחשב שלו בעוד כ-5 שנים. הבנק חתם בחודש יוני עם עיריית ראשון-לציון על רכישת 21 דונם במתחם האלף, בתמורה ל-105 מיליון שקל. לראשון-לציון יעברו יחידות שונות של הבנק, ובהן גם החברות-הבנות מרכנתיל וכאל. צעד זה צפוי להביא גם כן לחיסכון בהוצאות, שכן השטח שבו יישכנו היחידות השונות יהיה קטן מהשטח הנוכחי, וכן אמור להירשם גם חיסכון בהוצאות הארנונה, שכיום זולה יותר מאשר בתל-אביב - שם שוכן מטה הבנק כיום.