מדיניות המחיר המופרז: זליכה ונאור משכו עתירתם נגד הלפרין

השניים טענו בעתירתם כי הממונה על ההגבלים מצויה בניגוד עניינים בכל הנוגע למדיניות גביית מחיר מופרז ע"י מונופולים, ואולם החליטו למשוך את עתירתם לאור שינוי עמדת רשות ההגבלים בנושא

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

בשורה טובה לממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין: פרופ' ירון זליכה ועו"ד אופיר נאור משכו את העתירה שהגישו לבג"ץ בחודש מאי האחרון נגד עיסוקה של הלפרין בשאלת מדיניות רשות ההגבלים בנושא של גביית מחיר מופרז על-ידי מונופולים, בטענה ל"ניגוד עניינים חריף ומובנה". 

לדברי זליכה ונאור בהודעתם לבית המשפט, הם החליטו למשוך את העתירה לאחר ש"הרשות שינתה את עמדתה בעקבות העתירה וברוח צו הביניים" שניתן על-ידי בית המשפט. כלומר, לאור המדיניות של הממונה לאכוף את האיסור של גביית מחיר מופרז על-ידי מונופולים. 

הלפרין פרסמה בחודש אפריל השנה גילוי דעת המעמיד לשימוע ציבורי את מדיניותה של רשות ההגבלים העסקיים בשנתיים האחרונות, במסגרתה מוטלים עיצומים כספיים על מונופולים הגובים מחיר מופרז ובלתי הוגן על מוצריהם, כשהמונופול חשוף לתביעות מצד כל מי שניזוק מהמחיר המופרז.

בין היתר ביקש גילוי הדעת לבחון אם המדיניות ברורה ומעניקה ודאות, ואם יש לצמצמה למקרים חריגים, בהם המחיר המופרז מתווסף לפעולות אסורות נוספות שבהן נוקט המונופול כדי לדחוק את מתחריו מהשוק.

מדובר בבחינה מחודשת של מדיניות שהייתה ה"בייבי" של הממונה הקודם על ההגבלים, פרופ' דיויד גילה, והמשך ישיר למדיניותו המוכרזת, לפיה יש להילחם ביוקר המחיה בישראל.

העותרים, פרופ' ירון זליכה ועו"ד אופיר נאור, דרשו מבג"ץ לבטל את החלטת הממונה "לבחון מחדש" את המדיניות בעניין מונופולים.

העותרים טענו כי בעצם עיסוקה בנושא, "מפרה הלפרין, בבוטות ובריש-גליי, את הסדר הניגוד שנחתם עמה, קודם וכתנאי לכניסתה לתפקיד הממונה". זאת, משום שלפי הסדר זה, מנועה הלפרין מלטפל בעניינים המשפיעים על תנובה, מאחר שייצגה את החברה עד לאחרונה בכובעה כעורכת דין בשוק הפרטי. תנובה היא גורם דומיננטי בשוק המזון ומונופול בתחום מוצרי החלב, ולכן ביטול גילוי הדעת של פרופ' גילה בעניין המונופולים צפוי להשפיע ישירות על תנובה.

בנוסף, נטען בעתירה כי ניסיונה של הלפרין לשנות את המדיניות בעניין המונפולים מנוגדת להחלטת בית המשפט המחוזי לאחרונה, בה אושר לנהל תביעה ייצוגית נגד תנובה בגין גביית מחיר מופרז של קוטג'.

באמצעות עורכי הדין שחר בן-מאיר, יצחק אבירם, דוד דנינו ורנן גרשט, נטען בעתירה כי מדובר בניסיון לרוקן מתוכן את השלכותיה של החלטת בית המשפט בעניין הקוטג' ולמעשה לרוקן מתוכן חוק של הכנסת על-ידי גורם ממשלתי.

"הרשות אינה יכולה להחליט אילו חוקים של הכנסת 'אינם מוצאים חן בעיניה'... התנהלות כזו מהווה פגיעה חמורה וקשה בכל המבנה החוקתי של מדינת ישראל", נטען בעתירה.

מרשות ההגבלים נמסר בתגובה עם הגשת העתירה כי "הממונה פועלת באופן מדוקדק על-פי הסדר ניגוד העניינים שנקבע לה. עם זאת, כל צד שנפגע כלכלית מפעולות הרשות זכאי ורשאי להגיש עתירה לבג"ץ, שיבחן שוב את נושא ניגוד העניינים". 

כאמור, בעקבות שינוי המדיניות בנושא על-ידי הרשות, החליטו כעת העותרים על משיכת עתירתם.