מדד בועות הנדל"ן של UBS: באיזו עיר התפתחה בועה מסוכנת?

בנק ההשקעות השווייצרי פרסם את "מדד בועות הנדל"ן הגלובלי", דוח מקיף העוסק בהתפתחות בועות בערים עם מרכז פיננסי גדול ■ כלכלני הבנק מציינים כי המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים אחראית לניפוח מחירי הנדל"ן בעולם

נדל"ן/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נדל"ן/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בנק ההשקעות השווייצרי UBS פרסם אתמול (ג') את "מדד בועות הנדל"ן הגלובלי", דוח מקיף העוסק בהתפתחות בועות בערים עם מרכז פיננסי גדול. המדד אומנם מתייחס רק ל-15 ערים מובילות ואינו מזכיר את ישראל, אך המסקנות שעולות מהדוח רלוונטיות גם לישראל.

"בעולם שבו יותר משליש מכל האג"ח הממשלתיות מציעות תשואות שליליות, השקעה בנדל"ן נותרת פופולרית, כך שזה לא מפתיע ששוק הדיור מתחמם שוב", כתבו כלכלני הבנק. "אנו רואים הערכת יתר בשוקי הדיור בכמה מהמרכזים הפיננסים הגלובלים", כך הם מציינים.

מהדוח עולה כי ונקובר, קנדה, היא המרכז הפיננסי הגלובלי עם בועת הנדל"ן המסוכנת ביותר. ב-UBS מציינים שמחירי הנדל"ן בוונקובר ובערים מובילות נוספות, זינקו בכ-50% מאז 2011. בדומה לישראל ובניגוד לארה"ב, כלכלני הבנק השווייצרי טוענים כי שוק הדיור בוונקובר כלל לא הושפע מהמשבר הפיננסי הגדול ב-2008 ומחירי הדיור המשיכו לעלות ברציפות למרות חולשה במחירי הסחורות.

"בשנתיים האחרונות שוק הדיור בוונקובר התחמם מאוד בעיקר הודות לביקוש גובר לנדל"ן בקרב משקיעים זרים ומדיניות מוניטרית מרחיבה", נכתב בדוח. למעשה, ב-UBS מפנים אצבע מאשימה לבנקים המרכזיים ומציינים כי מדיניות הריבית האפסית/שלילית שבה הם נקטו הייתה למעשה אחד הגורמים המרכזיים לניפוח בועות הנדל"ן.

לונדון, שטוקהולם וסידני, הן ערים נוספות שבהן קיימת בועת נדל"ן מסוכנת, כך לפי הדוח של UBS, שמפרט כ-15 ערים שבהן מחירי הדיור טיפסו בקצב מסחרר.