"השווקים הפיננסים נכנסים לתקופה רגישה מאוד"

יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות: ניצחון של טראמפ יעשה טוב לחברות האמריקאיות אך עלול לערער את היציבות הפיננסית בעולם, ניצחון של קלינטון יטלטל את סקטור התרופות

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

"אנחנו הולכים תקופה רגישה מאוד מבחינת השווקים, הבחירות בארה"ב הן מורכבות מבחינת השווקים הפיננסים. בין אם טראמפ יבחר ובין אם קלינטון יהיו סקטורים שיפגעו וצריך להיערך לזה" כך מעריך הערב (שבת) יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות אחד מבתי ההשקעות הצומחים ביותר בשוק המקומי.

להערכת לוי ניצחון של טראמפ יעשה טוב לחברות האמריקאיות אבל יכביד על השווקים הבינלאומיים בגלל הסכמי הסחר שטארמפ יקשיח בהם עמדות בעוד ניצחון של קלינטון יקרין באופן שלילי על סקטור התרופות אולם ישחרר לחץ מהשווקים הבינלאומיים.

"עד הבחירות נראה תנודתיות גדולה בשווקים ואסור לשכוח שבאוקטובר יש בחירות גם באיטליה שהיא עדיין אחת החוליות החלשות יותר במדינות האיחוד - מה שיקרה שם עלול להקרין על השווקים באירופה שיגררו תגובה אמריקאית מיד לאחר הבחירות. אם קלינטון תנצח זה יקרין שקט בנוגע להסכמי הסחר והתייצבות באירופה, אבל טראמפ ינצח זה עלול לטלטל את הספינה האירופית עוד יותר".

"בימים האחרונים קיבלנו דוגמה לטלטלה שיכולה להיגרם אם יתערערו היחסים הכלכליים בין אירופה לארה"ב, זה קרה עם דויטשה בנק. אמנם בסיכומו של דבר כנראה שיחתם ההסכם בין הרגולטורים האמריקאים לדויטשה עוד לפני הבחירות אבל הזעזוע שעבר על סקטור הפיננסים בגלל החשש מקנס משמעותי על דויטשה היה משמעותי.

"דויטשה הוא דוגמה טובה למה שעלול לקרות אם היחסים בין אירופה לארה"ב יתערערו כי הבנק מנהל יחסים הדוקים על המערכת הפיננסית האמריקאית וסקטור הפיננסים האמריקאי חשוף לו מאוד, לא בכדי עם פרסום ההתבטאויות של מנכ"ל דויטשה על חוסנו של הבנק ועל ההסכם המתגבש עם הרגולציה האמריקאית התאושש כל סקטור הפיננסים האמריקאי" אמר לוי.

באשר לשוק המקומי, מעריך לוי, כי השוק מפנים שהתשואות עכשיו בנקודת שפל ומכאן הדרך היא למעלה, זה עלול ליצור הפסדי הון לא קטנים לשחקנים בשוק האג"ח. "צריך לראות מה קרה בהנפקה של בנק מזרחי כדי להבין את הלחץ על השוק הקונצרני, רכישת אג"ח של מזרחי בהנפקה הייתה כדאית יותר מאשר לקנות את אותו האג"ח בשוק ולכן משקיעים גדולים מכרו סחורה בשוק כדי לקנות בהנפקה.

"מהתהליך הזה ניתן ללמוד שמשקיעים מתחילים לדרוש ריביות סבירות יותר בהנפקות ותשואות גבוהות יותר וזה לוחץ את השוק".