חושף השחיתות רפי רותם הורשע בהעלבת עובדי ציבור

(עדכון) - עם זאת, רותם - שחשף שחיתות ברשות המסים - זוכה מעבירות אחרות של הטרדת עד, איומים והדחה בחקירה ■ ביהמ"ש: "חופש הביטוי אינו בלתי מוגבל"

רפי רותם / צילום: תמר מצפי
רפי רותם / צילום: תמר מצפי

שופט בית משפט השלום בתל-אביב, דניאל בארי, הרשיע הבוקר (ה') את רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים, בשורה של עבירות בגין "העלבת עובדי ציבור" ו"הטרדה באמצעות מתקן בזק" וכן ב"הפרת הוראה חוקית" של שופט להפסיק לפנות לעובדי ציבור. עם זאת, רותם זוכה מסעיפי עבירות איומים על קציני משטרה ובכירים ברשות המסים ובכירה בפרקליטות וכן זוכה מעבירת הטרדת עד. הטיעונים לעונש יישמעו ב-7 בנובמבר.

כתב האישום נגד רותם, שאותו הגישה התביעה המשטרתית, כלל 23 סעיפי אישום, רובם בגין "העלבת עובד ציבור", למשל במלים כמו "מושחת", "מטייח תיקים" ו"אתה פושע", ששלח רותם במסרונים ובפקסים לשורה של קציני משטרה, פרקליטים בשירות המדינה, בכירים ברשות המסים ובנציבות שירות המדינה - פניות בלשון חריפה שבהן טען רותם לטיוח חקירות וחיפוי על שחיתות.

הבולטים בין מקבלי המסרים מרותם היו שופט השלום מנחם מזרחי, שהיה סגנה של פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד, כאשר השניים החליטו לסגור את תיק החקירה בתלונתם של רותם וחבריו ל"קבוצת ה-15" (15 עובדים ברשות המסים) על שחיתות בצמרת רשות המסים; וכן מי שהיה מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף; ובכירה בפרקליטות המדינה, עו"ד נחמה זוסמן.

רותם ייצג בתיק זה את עצמו, ובישיבות היו חילופי דברים חריפים ביותר בינו לבין עדי התביעה. למעשה, רותם ניסה להוכיח בבית המשפט את מה שלדעתו טויח על-ידי המשטרה, הפרקליטות, מבקר המדינה ונציבות שירות המדינה. רותם אישר כי אמר את מרבית המילים החריפות שיוחסו לו, אולם הכחיש כאילו איים על מי מהמתלוננים נגדו.

על כך העיר השופט: "רותם ביקש במהלך כל הדיון להוכיח כי דבריו לעניין השחיתויות ברשות המסים דברי אמת הם. ניסיתי להבהיר לו כי הגנת 'אמת דיברתי' אינה חלה בהליך הפלילי. הדברים נקבעו באופן ברור בפסק דין 'ד"נ יוסף אונגרפלד נ' מדינת ישראל', שדן בסוגיית גבולות התפרסות העבירה של העלבת עובד ציבור, בית המשפט בהרכב של 9 שופטים קבע כי אין נפקות לאמיתות הפרסום במסגרת עבירת העלבת עובד ציבור".

בהכרעת הדין אמר השופט בארי: "תיק זה מעלה בכל חריפותו את המתח הקיים בין חופש הביטוי, חופש השמעת הביקורת כנגד עובדי ציבור לבין יכול עובדי הציבור לתפקד. אחרי ששמעתי את רותם למשך שעות ארוכות, שוכנעתי כי הוא מאמין שחשף שחיתות ממשית ברשות המסים. הוא מאמין כי לו החקירה הייתה מקצועית יותר, אפשר היה להגיש כתב אישום נגד המעורבים".

"וממש לסיום", כתב השופט בארי בסוף הכרעת הדין, "אין ספק כי יש לעודד חושפי שחיתויות ולהעניק להם הגנה... חופש הדיבור הוא חשוב ביותר במשטר דמוקרטי, אולם ככל זכות, ככל חופש, גם חופש זה אינו בלתי מוגבל. הוא עשוי להתנגד בזכויות יסוד אחרות, כגון פרטיות וכבוד האדם. רותם בתיק זה הפר את האיזון".

"מקור מודיעיני נרצח"

נזכיר כי במסיבת עיתונאים שקיים ערב פרסום הכרעת הדין אמר רותם: "עד היום נגרעים כל שנה כ-50 מיליארד שקל מהציבור בגלל פרשה שלא נחקרת ורות דוד טייחה - אבל ל'מדינה' יש זמן 'להיעלב' ולרדוף את רפי רותם, אביר איכות השלטון לחושפי שחיתויות, באישום אנכרוניסטי של 'העלבת עובדי ציבור' - במקום למצות את הדין עם אותם עובדי ציבור שסרחו.

"הייתי חוזר על הכול עוד פעם. אני מוכן לשבת גם 20 שנה בפנים, כדי שמבקר המדינה וכל השאר יעשו את עבודתם ויפסיקו לפעול נגד הציבור. מדובר במשפט של סתימת פיות שתפרו נגדי הפרקליטות ומשטרת מחוז תל-אביב, רק בגלל שאני לא מוכן לשתוק על פשעים שנעשו נגד הציבור.

"ארגוני פשיעה וטייקונים שנמצאים בכותרות גנבו פה את המדינה בעשרות מליארדים לשנה במשך השנים, והממסד נותן להם יד, גם בשנים עברו וגם בשנים האחרונות. טויחו פשעי מין ברשות המסים, הייתה חשיפת מקורות מודיעיניים לעבריינים, ובמקרה אחד מקור מודיעיני (270/02) נרצח, ואף אחד לא חוקר את זה.

"מוכן לשבת 20 שנה בפנים"

"בגלל שאני לא מסכים לשתוק ולטייח, תפרו נגדי אין-ספור תיקים על כל מיני עבירות, ומתנהל נגדי משפט על העלבת עובדי ציבור. בניגוד אפילו למחבלים שמקבלים סנגור, לא קיבלתי סנגור ציבורי, כיוון שהסנגוריה סירבה שמנחם מזרחי יבוא להעיד, ולא הסכמתי לזה. הוא היה הסגן של רות דוד, ביחד טייחו את פרשת רשות המסים וסגרו את הפשעים האלה תוך יום עבודה אחד, ואחר-כך מנחם מזרחי התמנה לשופט שלום בהמלצתה של רות דוד. לא קיבלתי שימוע למרות שזה משפט פלילי, ולא קיבלתי את רשימת העדים בזמן ולא יכולתי להתכונן כמקובל". 

לשאלה מהי הציפייה שלו לפסק הדין, אמר רותם: "להערכתי אני אורשע ואקבל כמה חודשים בפנים, עד שנה ומשהו, וזה בכלל לא מרגש אותי. המלחמה שלי תימשך כשאצא מהכלא, כי היא מלחמה מוצדקת. ניסו לסגור איתי עסקה, שאוותר על עדים כמו מנחם מזרחי וגיא רוטקופף, ויבואו לקראתי - אבל אני לא צריך הקלות, כי מה שאני עושה זה בכלל לא עבירות פליליות. האנשים האלה מושחתים.

"אם יגזרו עליי עבודות שירות, אעדיף ללכת לכלא, ואין לי שום בעיה על המלחמה הזו לשבת גם 20 שנה בפנים. להיות חושף שחיתות בישראל זה בלתי אפשרי, אבל אני לא מתחרט, והייתי חוזר על הכול עוד פעם. הציבור מחזק אותי ומאמין במה שאני עושה. אני מצפה שאנשים ישתפו את החומרים ושימשיכו לתמוך - אני עושה את זה בשבילכם ובשביל הדורות הבאים. הממסד לא רוצה שיהיו חושפי שחיתויות, הרבה חושפי שחיתויות נשברו, אבל אני לא מוכן לחיות את חיי בשקר".