3 שנות מאסר לסגן ראש עיריית נשר בגין שוחד, מירמה והפרת אמונים

פריד מליק הורשע בכך שבמשך 12 שנה קיבל שוחד מקבלן בתמורה לכך שסייע לו לזכות במכרזים ולהתחמק מביקורות, נתן שוחד לבכיר אחר בעירייה והתשמש במשאבי העירייה לביצוע עבודות תיקון ותחזוקה בביתו ובבית אמו

מליק / צילום: ערן גילווארג, וואלה
מליק / צילום: ערן גילווארג, וואלה

נמשך מצעד בכירי העיריות הצועדים אל בין הסורגים: סגן ראש עיריית נשר וממלא-מקום ראש העירייה, פריד מליק, נשלח ל-3 שנות מאסר בפועל, בגין הרשעתו בעבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים. שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, דיאנה סלע, גזרה על מליק 36 חודשי מאסר בפועל, 15 חודשי מאסר על-תנאי וקנס כספי בסך 150 אלף שקל.

מליק הורשע בכך שבמשך 12 שנה קיבל שוחד מקבלן בתמורה לכך שסייע לו לזכות בעבודות ובמכרזי העירייה ולהתחמק מביקורות; וכן נתן שוחד לבכיר אחר בעירייה על-מנת שיסייע לו בכך. בנוסף הורשע מליק בשימוש במשאבי העירייה לצורך ביצוע עבודות תיקון ותחזוקה בביתו ובבית אמו.

השופטת ציינה בגזר הדין כי היא אינה יכולה להיעתר לבקשתו של הסנגור ולבקשת הנאשם להטיל עליו עונש שאינו כרוך במאסר בין כותלי הכלא. "הנאשם, שני רק לראש העירייה, רב-עוצמה ובעל כוח והשפעה, מעל באמון שניתן בו, ובהתנהלותו פגע פגיעה קשה בתדמיתו של השירות הציבורי ושל עובדי ציבור אחרים העושים תפקידם נאמנה".

סלע הוסיפה: "העובדה כי קבלת השוחד השיטתית הוכרה כאירוע אחד לצורך מתחם הענישה, אינה משנה את העובדה הפשוטה כי מדובר בעשרות מעשים אשר השתרעו על כ-4 שנים, כל פעם מחדש, אם כי מדובר בתוכנית עבריינית אחת".

עוד כתבה השופטת כי "בכל רגע נתון, בכל חודש בחודשו, הייתה בידי הנאשם האפשרות לסגת ממעשיו הנלוזים ולחזור למוטב, אך הדבר לא עלה בדעתו, כפי שהוכח בראיות שהובאו בפני בית המשפט, והמעשים נפסקו רק עם מעצרו. מעשיו נגועים בשחיתות מתמשכת, בחוסר תום-לב ובנחישות להשיג רווח לעצמו, תוך הצבת האינטרס האישי שלו במוקד, ומדברים בעד עצמם".

מליק הורשע גם בכך שבמהלך כהונתו כסגן וכממלא-מקום ראש עיריית נשר, הוא קיבל, לבקשתו, בין השנים 2006 ל-2010, סכומי כסף חודשיים בהיקף של אלפי שקלים מעמאד פלאח, אשר ניהל חברות שונות שסיפקו שירותי כוח-אדם לעירייה, בעיקר בתחום הניקיון. בשנה האחרונה טרם מעצרו של מליק הגיעו הסכומים לכדי 5,000 שקל בחודש, ובסך-הכול מדובר בכספים בסדר גודל של לא פחות מ-150,000 שקל.

פלאח ניהל את חברת נדד השקעות בע"מ, קבלנית לאספקת כוח-אדם זמני לעירייה, ושילם כספי שוחד אלה לנאשם תמורת סיועו של הנאשם לפלאח ולנדד, הן בהדיפת ביקורת של בכירים בעירייה על ניהול לקוי של נדד, אשר הלינה את שכרם של עובדיה, שאף פנו לבכירי העירייה ושבתו בגין כך, הן בהדיפת ביקורת על עבודה לקויה של עובדיה של נדד ועוד.

בנוסף, לאחר שמבקר העירייה, גלעד הישג, ביקר בשנת 2009 את התנהלותה של נדד והמליץ לעירייה לפרסם בהקדם מכרז חדש לאספקת שירותי כוח-אדם ולא לאפשר לנדד להשתתף במכרז, פנה הנאשם למבקר - בהמשך לשוחד שאותו קיבל מפלאח - ודרש ממנו למחוק את ההמלצה שלא לאפשר לנדד להשתתף במכרז.

פלאח שילם את הכספים לנאשם מדי חודש בחודשו במזומן - עוד בטרם שולם שכרם של הפועלים - לפעמים במשרדו של הנאשם מתחת לשולחן, לעתים במקומות אחרים, במסעדה, בשירותים, באירוע חברתי או בביתו של אחד מהם, אך בארבע עיניים; הנאשם נהג לספור את הכסף, ואם לא שולמו הכספים בזמן, היה הנאשם מטיל על המשחד סנקציות. פלאח חש מאוים, מושפל, וידע כי הוא חייב לשלם לנאשם את הכספים הללו על בסיס קבוע, במועד המוסכם, מפני שאם לא יעשה כן, נדד תאבד את העבודה, אף שלדעתו היא זכתה נדד במכרז כדין, מפני שהצעתה הייתה הזולה ביותר.

עוד על-פי ההרשעה, בשנת 2006 לערך נתן פלאח ליוחאי וינשטיין - מזכיר העירייה זה שנים רבות ועובד ציבור, אשר היה גם מזכיר ועדת המכרזים של העירייה והאחראי מטעמה על תפקודן של חברות כוח-אדם זמני בעירייה - 9,000 או 10,000 שקל. זאת, לאחר שמליק פנה אל פלאח, סיפר לו כי וינשטיין מסובך בהימורים וביקש ממנו להלוות לוינשטיין סכום זה, ולאחר שמליק הפנה את וינשטיין אל פלאח כדי שיבקש ממנו הלוואה ותיאם את הדברים ביניהם.

פלאח מסר את הכספים לוינשטיין במזומנים בתוך מעטפה, ווינשטיין אמר שיחזיר לו את הכסף, אך לא החזירו מעולם. בין השנים 2006-2010 שילם פלאח לוינשטיין כספים נוספים, לבקשתו, בסדר גודל של 1,000 שקל מדי חודש בחודשו. וינשטיין לא החזיר לפלאח את הכספים הללו, וכל אותה תקופה סייע לפלאח במסגרת תפקידיו בעירייה.

עוד הורשע מליק בכך שבשנים 2008 עד 2010 נהג להורות למנהלי מחלקות בעירייה לבצע בבתיו הפרטיים וכן בביתה של אמו עבודות תחזוקה שונות במהלך יום העבודה בעירייה ותוך שימוש בציודה של העירייה וברכושה.