כחלון: בלי המס על בעלי שלוש דירות ומעלה אין ממשלה

שר האוצר כחלון הבהיר לשרים כי המס על בעלי שלוש דירות ומעלה הוא "ייהרג ובל יעבור", וציין כי אם החוק לא יעבור, "אני גם אפר התחייבויות, וכל העסק יתפרק"

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

הקרב על המס לבעלי שלוש דירות ומעלה: בישיבת ראשי המפלגות האחרונה דנו השרים גם בחוק מיסוי על דירה שלישית. שר האוצר משה כחלון , שנחשב למתון ומפשר, השמיע מסרים נחרצים - והבהיר שמבחינתו מדובר בנושא שייהרג ובל יעבור.

"חלק גדול ממה שאתם מעבירים אני לא אוהב, אם תתחילו להפר התחייבויות גם אני אפר והעסק כולו יתפרק", אמר כחלון לשרים. כלומר, לפי שר האוצר בלי החוק הזה אין קואליציה. כחלון הבהיר שאינו מוכן לערוך שינויים מרחיקי לכת, למרות התנגדויות מצד בכירים בליכוד.

במקביל, כחלון עמל קשות על תמיכה מהאופוזיציה - ולאחרונה הצליח להשיג "רשת ביטחון": יו"ר מר"צ זהבה גלאון הבטיחה לו שהיא וסיעתה יתמכו בחוק, וגם מספר חברי כנסת במחנה הציוני - בהם שלי יחימוביץ' - הביעו תמיכה. רשת הביטחון תאפשר לכחלון לקדם את החוק בלי שינויים משמעותיים או לערוך ויתורים כגון תמיכה בחיסול התאגיד תמורת העברת החוק.

לפני כשבועיים הופתעו במשרד האוצר לשמוע את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לחדשות 2, לפיהם הוא נמצא בניגוד עניינים בכל הנוגע לרפורמה של שר האוצר משה כחלון על מיסוי לבעלי דירה שלישית ועל כן לא בטוח שיצביע על ההצעה.

 

"אלפיון עליון או זוג צעיר?"

לאחר שמקורביו של כחלון אמרו כי ראש הממשלה הבטיח שיתמוך ברפורמה, הגיב כחלון בעצמו וכתב: "חברי הקואליציה יצטרכו לבחור אם הם תומכים בהחלטה שמסייעת לזוגות הצעירים ולמעמד הביניים או מצטרפים ליאיר לפיד שמגן על האלפיון העליון".

"המטרה בתוכנית הדירה השלישית היא לפנות דירות ולהגדיל את ההצע. אנחנו כבר בחרנו, אנחנו בעד זוגות הצעירים", הוסיף כחלון במסר שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו.

בחודש יולי הודיע משרד האוצר על הכוונה להטיל מיסוי כבד על מי שיחזיק שלוש דירות ויותר: המס, בגובה עשרות אלפי שקלים, אמור לדבריהם לסייע בהורדת מחירי הנדל"ן. על פי התכנית, מי שמחזיק בשלוש דירות ישלם עוד 10,000 שקלים בשנה. אלו המחזיקים בארבע דירות ישלמו 22 אלף שקלים בשנה, ומי שבידו חמש דירות - ייפרד מ-37 אלף שקלים נוספים מדי שנה.

הנתונים והמחלוקת

על כמה ישראלים מדובר? על פי נתוני משרד האוצר, 38,232 משקי בית בישראל מחזיקים ב-3 דירות. בעוד המספר הכולל של בעלי שלוש דירות או יותר עומד על 54 אלף משקי בית. ל-9,863 משקי בית יש ארבע דירות ו-3,293 עם חמש. 21 משפחות בישראל מחזיקות ביותר מ-20 דירות.

הגיל הממוצע של מחזיקי שלוש דירות ומעלה בארץ עומד על 56. כאשר ההכנסה הממוצעת של אותם משקי בית הוא 46 אלף שקל לחודש, פי שלוש מההכנסה הממוצעת במשק.

עוד עולה מנתוני משרד האוצר כי הדירות השלישיות מהוות 12% משוק ההשכרה, וכי המס יחול על כ-80 אלף דירות המוגדרות שלישית ומעלה.

בריאיון מיוחד שהעניק ראש הממשלה לאודי סגל בניו יורק , התייחס גם ליוזמה של כחלון וטען כי הוא "מנוע" מלהביע את עמדתו בנושא, ורמז כי ייתכן שלא יוכל להצביע. "אני בניגוד עניינים, כמו שאומרים", אמר נתניהו. "יש לי שלוש דירות". לגבי הצבעה אפשרית בנושא למרות ניגוד העניינים בו הוא מצוי השיב: "אני אבדוק את זה עם הגורמים המוסמכים".

לא רק כחלון יצא נגד ראש הממשלה נתניהו בעקבות דבריו. שרת המשפטים איילת שקד מתחה ביקורת על אמירתו של נתניהו וצייצה כי "שרים וחברי כנסת בעניין רוחבי וכללי כמו מיסוי לא נמצאים בניגוד עניינים". שקד הוסיפה: "אפנה ליועמ"ש שיבהיר זאת. אסור לנטרל נבחרי ציבור".