שגריר ישראל יעץ לקלינטון להסתייג מההסכם עם איראן

בתכתובות מייל בין יועצי הקמפיין של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות מצוטט רון דרמר כמציע שהיא "תמנה את חששותיה" מההסכם, ערב החתימה עליו לפני כשנה ■ בנוסף, הציע שקלינטון תקשיח עמדות מול איראן אם תיבחר

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

מכתב שנשלח במסגרת התכתבות דואר אלקטרוני בין יועציה של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות-הברית הילארי קלינטון ודלף לרשת חושף התייעצות עם שגריר ישראל במדינה, רון דרמר, כשבועיים לפני החתימה על הסכם הגרעין עם איראן ביולי 2015.

את המכתב הדליף אתר "ויקיליקס"; הוא נשלח בידי מקורבה של קלינטון, סטיוארט אייזנשטט, המכהן כיועצו של הנשיא אובמה לענייני השואה, אל יועצה הבכיר, ג'ייק סאליבן, ומפרט את רשמיו של הראשון מפגישתו עם דרמר.

על פי אייזנשטט, דרמר הביע את חששו כי איראן תשתמש בהסכם הגרעין כדי להפעיל לחץ על ממשל אובמה וביקש כי קלינטון תסייג את תמיכתה בו וכי "תמנה את חששותיה" ותציין כי ההסכם שהושג עדיף על מצב בו שתי המדינות לא מגיעות להסכמה. בנוסף, ציין אייזנשטט, דרמר טען כי אם תיבחר לנשיאה, קלינטון תקשיח את עמדתה מול איראן בנושאי תמיכתה במשטר אסד ובארגוני טרור וכן לגבי מדיניותיה בעיראק.

השגריר הישראלי ביקש עוד כי קלינטון לא תסיר את הסנקציות שהוטלו על איראן בנושאים שאינם קשורים לתכנית הגרעין שלה וכי תדגיש שתמיכתה בהסכם תלווה בהצהרה על "מחויבותה של ארצות-הברית לבנות בריתה במזרח התיכון, ובראשן ישראל". דרמר ביקש שקלינטון כנשיאה "תכפיל את מאמציה לעבוד בשיתוף פעולה קרוב עם ישראל" וכי תתנגד להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם נגדה.

 

דרמר וסאליבן נכחו בפגישה שנערכה בחודש שעבר בין קלינטון וראש הממשלה בנימין נתניהו בניו-יורק, בשולי העצרת הכללית של האו"ם. בסיום אותה פגישה פרסם מטה הבחירות של המועמדת הדמוקרטית הודעה בה צוטטה כאומרת שאם היא תבחר תתנגד להחלטות חד-צדדיות נגד ישראל במועצת הביטחון.

בהמשך מציין אייזנשטט כי דרמר הביע את חששו מכך שההסכם עם הרפובליקה האסלאמית יפגע ביחסים בין ארצות-הברית וישראל וציין כי ממשל אובמה אינו מבין את משמעות "האיום הקיומי" הנשקף מאיראן. בנוסף הציע השגריר הישראלי כי על קלינטון להביע הזדהות ואמפתיה כלפי חששותיה של ישראל מפני ההסכם.
ההודעה ששלח אייזנשטט לסאליבן פורסמה כחלק מ"מסמכי פודסטה" שהודלפו במהלך סוף השבוע ונקראים על שם ראש מטה הקמפיין של קלינטון, ג'ון פודסטה שחשבון הדואר האלקטרוני שלו נפרץ. בוויקיליקס טענו כי הם שחררו אלפי מיילים של פודסטה.

שלשום פרסם אתר ההדלפות תמלילים מנאומים שנשאה קלינטון בשנים 2013 ו-2014 בפני בנקאים ועובדי חברות פיננסיות בוול סטריט. בנאומים צוטטה קלינטון כמביעה תמיכה "בשוק חופשי ובגבולות פתוחים". על כלל הנאומים שנשאה בשנים אלה קיבלה המועמדת הדמוקרטית 26.1 מיליון דולר. מטה הקמפיין של קלינטון סירב בעבר לפרסם את תוכן הנאומים. זאת, על אף דרישתו של יריבה בפריימריז במפלגתה, ברני סנדרס.