שיכון ובינוי מוכרת פרויקטים סולאריים בספרד בכ-190 מיליון ש'

שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת, זרוע האנרגיה של קבוצת שיכון ובינוי, הודיעה כי היא מממשת את אחזקותיה בפרויקטים סולאריים בהיקף 13 מגה וואט, בהם החזיקה בחלקים שווים עם סאנפלאואר

שרי אריסון, בעלי שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי
שרי אריסון, בעלי שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי

חברת האנרגיה הסולארית סאנפלאואר וקבוצת שיכון ובינוי (שו"ב), שותפתה לפעילות בספרד, נפרדות מהפעילות אחרי שהתמודדו שם בשנים האחרונות עם שינויים רגולטוריים שהשפיעו לשלילה על הפעילות המשותפת.

סאנפלאואר ושו"ב עדכנו הבוקר כי חתמו על שני הסכמים למכירת החזקותיהם בפרויקטים בספרד תמורת כ-45 מיליון אירו (מחצית הסכום כל חברה). בסך הכול לחברות שלושה פרויקטים בספרד בהיקף של כ-13 מגה-ואט.

בסאנפלאואר צופים מהמכירה רווח של כ-3 מיליון אירו, ובשו"ב ציינו כי הרווח הצפוי לה מהעסקה אינו מהותי.

מכירת מרבית הפרויקטים הושלמה כבר במועד החתימה, ואילו מכירת פרויקט נוסף (אולמדה), בהיקף של 6 מגה-ואט תמורת כ-5 מיליון אירו (כחלק מסך העסקה) מותנית בקבלת אישור הבנק המממן וכמה תיקונים בהסכם המימון.

סאנפלאואר, שבשליטת רוני בירם וגיל ודויטש, וחברת הנדל"ן והתשתיות שו"ב, שבשליטת שרי אריסון, נכנסו לשותפות בפעילות אנרגיה סולארית (מתקנים פוטו-וולטאיים) בספרד ב-2007, ותכננו להעמיד לה מימון בהיקף של עד 100 מיליון אירו. אולם, המשבר הכלכלי החריף שהיכה בספרד הוביל לשינויים רגולטוריים שם, והחברות החליטו להסיט את הפעילות לשווקים אחרים.

החברות סבלו שם מתקופה ארוכה של חוסר ודאות, שגררה הפחתה של כמה עשרות מיליוני שקלים במהלך השנים כחלק מהערכותיהן לגבי שינוי התעריפים, וחוסר ודאות זו הגיעה לסיומה ב-2014 עם השלמת חקיקה של הממשלה הספרדית בתחום תעריפי האנרגיה המתחדשת.

מהדוחות הכספיים האחרונים של סאנפלאואר, שפורסמו בחודש אוגוסט, עולה כי הפעילות בספרד הייתה אחראית במחצית השנה הראשונה על כ-16% מסך הכנסותיה - 9 מיליון שקל מסך הכנסות של כ-57 מיליון שקל.

מכירת הפעילות בספרד נעשית חודשים ספורים לאחר שסאנפלאואר דיווחה כי חתמה על הסכם למכירת עיקר פעילותה באיטליה - המדינה האחראית על עיקר הכנסותיה כיום, אולם עסקה זו טרם הושלמה והמועד להשלמתה חלף.

מלבד ספרד ואיטליה, לסנאפלאואר פעילות של אנרגיה מתחדשת בטכנולוגיה סולארית בישראל בהיקף של כ-4 מגה-ואט, ועיקר פעילותה מתרכז בתקופה האחרונה בפיתוח ורכישת פרויקטים לייצור חשמל באמצעות טורבינות רוח בפולין, בהיקף של כ-50 מגה-ואט.