הודעה דרמטית של סמסונג: "מפסיקים לייצר את הגלקסי נוט 7"

סמסונג הודיעה על השעיית הייצור של הסמארטפון החדש בעקבות מקרי הדליקות

נוט 7 שרוף של סמסונג / צילום: רויטרס
נוט 7 שרוף של סמסונג / צילום: רויטרס

סמסונג הפסיקה זמנית את ייצור גלקסי נוט 7 הבעייתי, לדברי מקורם יודע דבר. זוהי האחרונה בשורת הכישלונות שרושמת ענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית, שכבר מתקשה להתמודד עם זימון לתיקון של 2.5 מיליון סמארטפונים.

סמסונג השעתה את ייצור גלקסי נוט 7 בעקבות גל של דיווחים חדשים על התחממות יתר ואף התלקחות של מכשירים שהופצו ללקוחות, כתחליף למכשירים המקוריים שרכשו הלקוחות ושגם להם היתה נטיה להתלקח.

השעיית הייצור ממחישה את הרצינות הגוברת שבה מתייחסת סמסונג לסבב הגדול ביותר בתולדותיה של זימון מוצר לתיקון (ריקול). בחודש שעבר המעיטו בכירי החברה בחשיבות הדיווחים על סוללות שמתחממות יתר על המידה, ותיארו מקרים אלה כ"מקרים בודדים" שנובעים מבעיות ייצור המוני.

בהודעה נפרדת שיצאה כמה ימים לאחר מכן, אמרה סמסונג בתגובה לדיווחים על רמות לא תקינות של הטענת סוללות במכשירים החלופיים שהפיצה ללקוחות, כי "בעיה זו אינה מהווה סיכון בטיחותי".

סמסונג לא אישרה את אמיתותם של הדיווחים האחרונים על בעיות בסמארטפונים החלופיים שלה, אך אתמול (א') היא פרסמה הודעה שבה ציינה שהיא משתפת פעולה עם הרשויות, כולל הוועדה לבטיחות מוצרי הצריכה בארה"ב (CPSC), בחקירת המקרים החדשים.

"אם נגיע למסקנה כי קיימת בעיית בטיחות מוצר, תנקוט סמסונג לאלתר צעדים שיאושרו בידי CPSC לפתרון הבעיה", נאמר בהודעת החברה.

המקרים החדשים מעורים תהיות לגבי ההסבר הראשוני של סמסונג לבעיית הסוללה. בחודש שעבר אמרה החברה כי מקור הבעיה באחת מספקיות הסוללות שלה, וכי סמסונג הפסיקה להשתמש במוצריה של ספקית זו ולא השתמשה בהם באף אחד ממכשירי הטלפון החלופיים שסיפקה בארה"ב.

אתמול (א') הודיעו AT&T, וריזון קומיוניקיישנס ו-T-Mobile US כי יפסיקו להפיץ מכשירי גלקסי נוט 7 חדשים להחלפת המכשירים שמסרו לתיקון לקוחות בארה"ב. התפתחות זו מסבכת עוד יותר את תהליך הריקול הסבוך בלאו הכי.

AT&T, אחת המפיצות הגדולות ביותר של טלפוני סמסונג בארה"ב, הודיעה כי לקוחות שמחזיקים בגלקסי נוט 7 יכולים להחזיר את המכשירים שלהם ולקבל דגמים אחרים בעוד סמסונג ורשויות הבטיחות בארה"ב בודקות מדוע נמסו כמה מכשירים בשבוע החולף.

T-Mobile US הודיעה על השעיית כל מכירות הנוט 7 ועל הפסקת הפצת מכשירי נוט 7 חלופיים למכשירי נוט 7 שהוחזרו בידי לקוחות. הלקוחות יכולים להמשיך להחזיק את מכשירי נוט 7 שלהם בתמורה להחזר כספי או למכשיר שונה.

וריזון הודיעה כי כל לקוח שאינו חש בטוח עם מכשיר נוט 7 החלופי שקיבל, יכול להחליפו בסמארטפון אחר.

ארבעה מכשירים התלקחו בשבוע

לפחות 4 מכשירי טלפון של סמסונג פלטו עשן או התלקחו במהלך השבוע, כולל מכשיר טלפון שהיה במטוס של חברת התעופה סאות'ווסט איירליינס לפני ההמראה. לא ברור אם המכשירים האמורים היו מדגם נוט 7, או אם נבעו הבעיות שלהם מסוללות ליתיום יון לקויות.

"לעת עתה הפסקנו לחלק מכשירי נוט 7 חדשים כמכשירים חלופיים, וזאת עד לביצוע בדיקה נוספת של המקרים שדווחו", נאמר בהודעת AT&T.

בתגובה להחלטת חברות שירותי הטלפון להשעות את הפצת המכשיר, ציינה סמסונג: "אנו מכבדים את החלטתן".

CPSC אינה יודעת אם היו מעורבים במקרים האחרונים מכשירים נוט 7 חלופיים, על פי אחד מדוברי CPSC אתמול (א'). "היינו רוצים לדבר עם כל לקוח ולהעריך מה קרה לטלפונים שלהם", אמר דובר CPSC, סקוט וולפסון. "חשוב להזכיר לצרכנים כי החזר כספי מלא הוא אחת האופציות העומדות לרשותם במסגרת הזימון לתיקון".

בנוסף לכך, קיבלו נוסעי מטוסים הנחיה שלא להדליק את מכשירי גלקסי נוט 7 שלהם במהלך הטיסה, גם אם מדובר במכשירים חלופיים.

מכשירי הטלפון של סמסונג אינם מוצר הצריכה האלקטרוני שמתלקח. סוללות ליתיום יון, שמותקנות ברבים מהמכשירים הניידים הקיימים כיום, ולא רק במכשירי סמסונג, כבר התלקחו בעבר. מנהלת התעופה הפדרלית של ארה"ב דיווחה בעבר כי לגבי התקופה שבין 1991 ועד ינואר 2016 יש לה רישומים על 171 מקרים שבהם היו מעורבות סוללות כאלה במהלך שהיה במטוס.

בחודש שעבר הכריזה סמסונג על זימון לתיקון של 1 מיליון מכשירי נוט 1 בארה"ב, לאחר שגילתה כי סוללות ליתיום יון עלולות להתפוצץ בעת הטענתן. במסגרת הזימון לתיקון, שבשלב הראשון סבל משיבושים בגין מידע שגוי וטעויות אחרות, יכלו הצרכנים להחליף את מכשיר נוט 7 שלהם במכשיר חדש או לקבל החזר כספי.

לאחר מכן נראה כי הזימון לתיקון מתנהל סוף סוף באופן חלק, עד לתקרית בסאות'ווסט איירליינס בשבוע שעבר. מאז תקרית זו התקבלו דיווחים מלקוחות אחרים על מכשירים מתלקחים ואף על מכשירים נמסים גם כשהם לא בהטענה.

ביום ו' שעבר התחמם מכשיר גלקסי נוט 7 יתר על המידה והחל להעלות עשן בידיה שלאבי זואיס בת ה-13, לדברי אביה, אנדרו זואיס מפרמינגטון, מינסוטה. מדובר במכשיר חלופי שקיבל זואיס בחנות וריזון בתחילת מבצע הזימון המחדש, לדברי זואיס.

לקוח אחד של סמסונג, שון מינטר מריצ'מונד, וירג'יניה, סיפר כי התעורר אתמול (א') בבוקר לאחר שמכשיר נוט 7 שלו השמיע רעש חזק ופלט עשן ולהבות. "לא ראיתי דבר כזה בחיים שלי", אמר מינטר.

"אנו מתייחסים ברצינות רבה לכל דיווח", נאמר בהודעת סמסונג.

החלטתן של חברות שירותי הטלפון להפסיק לספק מכשירי נוט 7 חלופיים התקבלה לאחר שביום ו' הודיעו חברות שירותי טלפון אמריקאיות כי יאפשרו ללקוחות להחליף את מכשיריהם פעם שנייה.

לאחר שהציעה ביום ו' לחלק מכשירים חלופיים חדשים, אמרה אתמול (א') וריזון כי אזל מלאי מכשירי נוט 7 שלה. הלקוחות יכולים לבצעה הזמנה למכשיר נוט 7 חדש, או להחליף את המכשיר שלהם במכשיר אחר, על פי דוברת החברה.

בשנים האחרונות העתיקה סמסונג את מרבית פעילות ייצור הסמארטפונים שלה לוייטנאם. סוללות הסמרטפונים שלה מיוצרות בידי ספקיות בצ'אונאן שבקוריאה הדרומית ובטיאנג'ין שבסין, אך החברה מרכיבה אותן בוייטנאם.

עד כה הצליחה סמסונג לבודד את כישלון הגלקסי נוט 7 ולמנוע ממנו לפגוע בשורה התחתונה שלה או במחיר המניה. ביום ו' פרסמה החברה דו"ח רווח ראשוני לרבעון שהסתיים ב-30 בספטמבר, ודיווחה על עליה של 5.5% ברווח התפעולי לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כולל עלויות הזימון לתיקון.

בעוד מבצע הזימון לתיקון צובר תאוצה, התאוששה מניית סמסונג במהירות מצניחה ראשונית של 13% בעקבות הדיווחים הראשונים על התפוצצות סמארטפונים, ובשבוע שעבר היא כבר היתה בדרכה לרמות שיא.

ביום ו' נסגרה המניה בשיא של כל הזמנים, לאחר שהעפילה ביותר מ-30% מתחילת השנה הנוכחית. אך הסימנים שצצו בסוף השבוע כי סמסונג לא הצליחה להשאיר את המשבר מאחוריה, הפילו את המניה ב-3% הבוקר (ב') בסיאול.