5 שקלים זה יקר: קופיקס תמכור במוסקבה קפה ב-3 שקלים

מנכ"ל הרשת: "בשלב הראשון נפתח 3 בתי קפה בניהול עצמאי, ובשלב השני נפתח את הרשת לזכיינים ונגיע לכ-300 סניפים במוסקבה"

אבי כץ/ צילום: יונתן בלום
אבי כץ/ צילום: יונתן בלום

חברת קופיקס , המפעילה בתי קפה ומרכולים במחירים מוזלים בישראל, החלה את פעילותה בחו"ל. החברה השיקה הבוקר (ב') באירוע רשמי חגיגי הסניף הראשון של הרשת ברוסיה, בקניון "אחוטני ריאד" (בלב הכיכר האדומה).

סניף זה הוא הראשון מבין שלושה שמתכננת קופיקס לפתות במוסקבה במהלך החודש הראשון לפעילותה ברוסיה. הסניף השני, שייפתח בעוד כשבועיים, ממוקם בתחנת הרכבת פבלצקיה, התחנה המובילה לשדה התעופה הגדול בעיר.

בארץ מוכרת קופיקס את מוצריה (בעיקר קפה, כריכים, עוגות ומיצים) במחיר אחיד של 5 שקלים למוצר, ואילו ברוסיה יעמוד המחיר עבור מוצר מקביל ל 50 רובל, כ-3 שקלים - זול יותר בכ-40% לעומת המחיר בארץ.

בפעילות קופיקס ברוסיה שותפים סאטש מלווני, מנכ"ל Melsons Group, אחת מחברות הייצור וההפצה של מזון המובילות ברוסיה; ומיכאיל וגרגורי פצ'רסקי, בעלי חברת הנדל"ן הרוסית ADG Group הפועלת באזורים המרכזיים הגדולים ברוסיה. ADG הוקמה לפני כ-12 שנה על-ידי מיכאיל פצ'רסקי, לאחר שפרש מתפקיד סגן נשיא בנק אלפה מהגדולים בבנקי רוסיה. פורטפוליו החברה כולל מעל מיליון מ"ר, ולאחרונה זכתה החברה במכרז ממשלתי ורכשה 39 בתי קולנוע מרכזים במוסקבה, אותם היא מתעתדת להפוך למרכזים מסחריים.

 

החברה-הבת של קופיקס המנהלת את בתי הקפה, אורבן קופיקס, מחזיקה ב-36.4% ממניות המיזם ברוסיה, והשותפים האחרים ב-63.6%. בשלב ראשון הזרימו המשקיעים ואורבן קופיקס מיליון דולר לפיתוח הפעילות ברוסיה (15% מסכום זה הזרימה קופיקס ו-85% המשקיעים). בנוסף, בהסכם שחתמו הצדדים בחודש מאי השנה נקבע כי מימון נוסף עד לסכום של כ-1.5 מיליון דולר לפעילות יוזרם באותם שיעורים במידת הצורך.

מנכ"ל קופיקס ישראל, חיים אהרון, ציין כי "אני בטוח שהשינוי הצרכני המשמעותי וההשפעה של קופיקס על כלל הצריכה הצרכנית בישראל יתרחשו גם ברוסיה. בשלב הראשון נפתח 3 בתי קפה בניהול עצמאי. בשלב השני נפתח את הרשת לזכיינים ונגיע לכ-300 סניפי בתי קפה במוסקבה, ובשלב השלישי נפרוס 700 סניפי בתי קפה נוספים. אנו בוחנים בימים אלה פניות לשותפויות אפשריות נוספות ברחבי העולם. קיבלנו עשרות פניות מיזמים פוטנציאליים ברחבי מוסקבה ורוסיה כולה".

אבי כץ, מייסד קופיקס, ציין כי "המדד לאיתור מדינה המתאימה למודל קופיקס הוא פער גדול בין עלות חומרי הגלם לעלות המוצר הסופי. ברוסיה, המאופיינת בהבדלי מעמדות גדולים, הפער גבוה אף יותר מאשר בישראל. קופיקס תוריד את המחירים לרבע ממחירם ברוסיה כיום".

קופיקס עוסקת בשני תחומי פעילות - תחום בתי הקפה (אורבן קופיקס), המציע מוצרי קפה, משקאות, מאפים, כריכים ועוד; ותחום המרכולים (סופר קופיקס), המציע מוצרי מזון בסיסיים - כל זאת כאמור במחיר אחיד של 5 שקלים לפריט.

מהנתונים שהציגה קופיקס בדוחות מחצית 2016 עולה כי מספר סניפי החברה בארץ עמד על 161 סניפים (כולל 11 בהקמה) בסוף אוגוסט - עיקרם בתי קפה, הכוללים 126 סניפים, 27 מרכולים ו-8 נקודות מכירה בבתי ספר.

החברה, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 175 מיליון שקל, רשמה ברבעון השני של 2016 קפיצה של 113% בהכנסות ל-57 מיליון שקל. פעילות בתי הקפה הניבה לקופיקס הכנסות רבעוניות של 30 מיליון שקל, גידול של 16%, והרווח הגולמי מהם קפץ ב-63% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-7 מיליון שקל. הרווח התפעולי מפעילות בתי הקפה התרחב ברבעון ב-78% ל-3.4 מיליון שקל, ואילו פעילות המרכולים הסבה לחברה הפסד תפעולי של כ-1.3 מיליון שקל (לא כולל עלויות הקמה).