סיוט: כביש 89 מפחיד את תושבי הצפון הרבה יותר מקטיושות

5 קילומטרים בלבד - אבל עם 150 תאונות, יותר מ-400 נפגעים ו-6 הרוגים ■ אמיר ירחי, תושב קיבוץ כברי, מתאר מחדל תחבורתי מסכן חיים שכנראה לא מעניין אף פוליטיקאי

כביש 89/ צילום:אמיר ירחי
כביש 89/ צילום:אמיר ירחי

אני גר ביישוב הממוקם פחות מעשרה קילומטרים מקו הגבול עם לבנון. למרות זאת, סביר להניח שמה שיפגע בי או במשפחתי לא יהיה טיל קטיושה, אלא רכב שיבוא מולי בכביש 89. נשמע מוגזם? לפי נתוני "אור ירוק" בעשור האחרון התרחשו בקטע הכביש שבין צומת כברי לנהריה שאורכו 5 ק"מ בלבד 150 תאונות, בהן נפגעו למעלה מ-400 איש ונהרגו שישה.

אני נוסע בכביש מדי יום לעבודתי. למה לא מכביש אחר? כי אין. זהו ציר התנועה היחיד המחבר את חלקו המזרחי של הגליל המערבי לכבישים הראשיים ולרכבת. עורק תנועה מרכזי, בין עירוני ומהיר, שיש בו נתיב אחד בכל מסלול, ללא שוליים וללא הפרדה בין מסלולית. מלכודת מוות לנוהגים בה.

אין כמעט יום שאני לא רואה תאונה על הכביש. לפעמים זו סתם פגיעה קלה שמצריכה החלפת פרטים קלה שבמהלכה הכביש כולו סגור (נתיב אחד, זוכרים?). הרבה פעמים אלה הן תאונות עם נפגעים, ואז הפגיעה היא כפולה - הכביש הנורא הזה, שהוא גם עורק התנועה היחידי המוביל למרכז הרפואי לגליל, בית החולים היחיד באזור, נסתם במכוניות ולא מאפשר לרכבי הצלה להגיע לנפגעים ולפנות אותם. הרבה פעמים הכוננים שמוזעקים מהבית לתגבר את הצוותים הרפואיים שמטפלים באותם הפצועים -כירורגים, מרדימים, אחיות- נתקעים באותם הפקקים וזמן קריטי הולך לאיבוד.

כמה הרוגים עוד נצטרך לסבול?

נושא כביש 89 הובא בפני שר התחבורה, מנכ"לי המשרד וכל בעלי התפקידים הרלוונטיים פעמים רבות. הנושא עלה בשיחה מיוחדת עם מבקר המדינה. חברי כנסת רבים הביעו התעניינות בנושא, וחלקם - וביניהם ח"כ לשעבר רינה פרנקל מ"יש עתיד", וח"כ יעל גרמן - אף הביאו את הנושא לדיון דחוף במליאה. ראשי רשויות בגליל המערבי וביניהם שלמה בוחבוט, ראש מועצת מעלות - תרשיחא, וסיון יחיאלי, ראש מועצת כפר ורדים ויו"ר פורום יישובי קו העימות, העלו את הנושא בכל פורום אפשרי - בשטח לא השתנה כלום.

כמה הרוגים נצטרך עוד לסבול עד שירחיבו את כביש 89 ויבנו מעקה הפרדה בין המסלולים? ומי אחראי למחדל של כביש דמים ידוע בו תאונה ופגיעה בנפש הפכה לעניין יומיומי? הכביש עובר בשטח שתי רשויות מוניציפליות - נהריה ומטה אשר. בעוד המועצה האזורית מטה אשר הביעה הסכמה עקרונית להרחבת הכביש, עיריית נהריה אינה מעוניינת במהלך. האמת? אותי בכלל לא מעניין בשטחה של איזו רשות עובר הכביש הנורא הזה. משרד התחבורה הוא הרגולטור במדינת ישראל, ואם הרשויות המקומיות לא מסתדרות - תפקיד השר לפעול בשיקול דעת ואחריות ולהשתמש בסמכותו כדי למנוע הרוגים נוספים. עד היום, זה לא קורה.

אולי המוות המיותר הזה יעניין מישהו 

בגליל המערבי לא מתגוררים מקבלי החלטות במדינת ישראל. החיים שלנו, תושבי האזור, כנראה לא באמת מעניינים את מובילי המדיניות ומקצי המשאבים במדינה. השבוע נחרבה על הכביש הזה עוד משפחה. רחלה ובנה אסף כץ ז"ל נהרגו, אשתו של אסף נאבקת על חייה ובנם בן שנתיים שניצל בנס אבל איבד ברגע את משפחתו.

אולי המוות המיותר הזה יעניין מישהו. ואולי גם הוא ילך לאיבוד בזרם החדשות הבלתי פוסק, לטובת הסיפור הבא.

■ הכותב הוא תושב קיבוץ כברי ומנכ"ל עמותת ידידי המכרז הרפואי לגליל.

תגובת משרד  התחבורה

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד וחברת 'נתיבי ישראל' סיימו את התכנון המוקדם של שדרוג כביש 89 בקטע שבין צומת כברי לנהריה, במסגרת תכנית החומש של נתיבי ישראל. על פי התוכנית שגובשה, כביש 89 יהפוך לדרך דו-נתיבית, בעלת שני מסלולים לכל כיוון עם גדר הפרדה קשיחה בין המסלולים.

"בקרוב יוחל בקידום הזמינות של הפרויקט ובהכנות הנדרשות למכרז לביצוע העבודות. עלות הפרויקט נאמדת בכ-270 מיליון שקל. שדרוג כביש 89 מבוצע במסגרת מהפכת התשתיות שמשרד התחבורה מוביל. גם ב-7 שנים לא ניתן למחוק פיגור של 70 שנה. כל מי שנוסע בצפון ובכל רחבי הארץ רואה את העשייה האדירה וחסרת התקדים המתבצעת".