תוגבר האכיפה על הברחות לעזה: "הסיוע לטרור לא ישתלם"

הגברת האכיפה כוללת בידוק יסודי יותר של סחורות המועברות משטח ישראל לעזה באמצעות המעברים והטלת קנסות גבוהים על חברות שמנסות להכניס לתחומי הרצועה סחורות שלגביהן נדרש אישור מוקדם

רצועת עזה / צילום: רויטרס
רצועת עזה / צילום: רויטרס

מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), האלוף יואב (פולי) מרדכי, הורה על הגברת האכיפה נגד שמנסות להבריח ציוד ואמצעים לרצועת עזה.

הגברת האכיפה כוללת בידוק יסודי יותר של סחורות המועברות משטח ישראל לעזה באמצעות המעברים והטלת קנסות גבוהים על חברות שמנסות להכניס לתחומי הרצועה סחורות שלגביהן נדרש אישור מוקדם מרשויות הביטחון.

במתפ"ש אמרו היום (ה') כי הגברת האכיפה בנושא זה באה בעקבות הנחייה של שר הביטחון, אביגדור ליברמן.

בתוך כך, האלוף מרדכי הודיע לחברה ישראלית שעוסקת בתחום הטלקומוניקציה כי יש בכוונתו להטיל עליה קנס מינהלי בהיקף של כמה מאות אלפי שקלים, לאחר שנמצא כי הייתה מעורבת בניסיון הברחה של כבלי תקשורת וסיבים אופטיים לשטח הרצועה.

במתפ"ש אמרו כי במקרה זה קיים חשד כי הציוד נועד לשמש גורמי טרור ברצועה. שם ציינו עוד כי מדובר בציוד דו-שימושי, כזה שיכול לשמש למטרות אזרחיות ובהתאמות מסוימות גם למטרות צבאיות.

ההחלטה על החמרת הסנקציות כלפי חברות שמנסות להבריח סחורות ואמצעים לתחומי עזה באה בעקבות עבודת מטה משותפת שהובילו המתפ"ש, שב"כ, רשות המעברים היבשתיים במשרד הביטחון, המשטרה וגורמים משפטיים. במסגרת דיונים שהתקיימו על הנושא, סוכם כי ניסיונות הברחה לעזה יטופלו בחומרה, תוך נקיטת מהלכי ענישה כלפי בעלי החברה ועד הדרג המבצע.

לפי מדיניות האכיפה החדשה, יוחמרו הסנקציות על נהגים ובעלי משאיות המשמשות להעברת הסחורות האסורות לרצועה, וזאת תוך החרמת המשאיות ותכולתן. בהתאם לחומרת ניסיון ההברחה, החברות עצמן ייקנסו בסכומים של עד כמיליון שקל, וזאת בהתאם לחוק הפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י).

מדובר במהלכי אכיפה קשוחים יותר מאלה שנעשו עד כה כלפי חברות שניסו להבריח סחורות אסורות לרצועה. רוב הסנקציות שננקטו עד כה במקרים אלה כללו החרמה של ציוד ואזהרות לבעלי המשאיות. במערכת הביטחון אומרים כי הצורך בהקשחת האכיפה והענישה במקרים אלה בא בעקבות הימשכות הניסיונות להערים על מערכת הביטחון ולהסתיר ציוד דו-שימושי בדרכו מישראל לרצועה.

יצוין כי חדשות לבקרים מדווח משרד הביטחון כי בודקים ביטחוניים מטעמו חושפים במעבר כרם שלום ניסיונות להבריח רכיבים שיכולים לשמש לייצור רקטות, חפירה של מנהרות ואף רחפנים המצוידים במצלמות ובכוחם לשמש לאיסוף מודיעין על פעילות כוחות צה"ל שפועלים באזור.

"כל ניסיון הברחה של ציוד דו-שימושי לרצועה בלי לתאם זאת מראש עם גורמי ביטחון ללא אישור - מעלה חשש כבד לסיוע ביודעין לגורמי טרור", אמר היום האלוף מרדכי, שהוסיף כי "האחריות להברחת לא נופלת רק על המזמין - אלא גם על החברה ועל נהגי המשאיות שמובילים את הציוד שנועד לצורכי טרור בעזה. נפעל ביד קשה ולא נאפשר לאף גורם לחמוק מאחריות - כך שבוודאי לא ישתלם לסייע לטרור".