קלינטון ב-2013: "ישראל לא יכולה לגרום נזק רב לגרעין האיראני"

תוכן נאומיה של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, שממשיכים להיחשף בידי ויקיליקס, מגלים כי היא סברה שלישראל אין היכולת הצבאית הדרושה לפגיעה משמעותית במתקני הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית ■ המסמכים שופכים אור גם על הקשר הסלחני בינה לבין וול סטריט

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

"ישראל לבדה לא יכולה להסב נזק רב לתוכנית הגרעין האיראנית" - כך אמרה הילרי קלינטון לאנשי גולדמן זאקס בנאום שנשאה לפני כשלוש שנים, ב-2013. את הדברים חשף ביממה האחרונה (א') אתר "ויקיליקס", שדלה את תוכן נאומיה של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות-הברית מהדואר האלקטרוני של יו"ר המטה שלה ג'ון פודסטה.

"למיטב ידיעתנו, ישראל בחנה את הנושא מקרוב במשך כמה שנים, עד הממשלה הנוכחית (ממשלת נתניהו ב-2013)", אמרה קלינטון בנאום והוסיפה כי ההערכה בירושלים היא שגם אם מתקפה תצליח להאט את תוכנית הגרעין האיראנית בכמה שנים - זה יהיה כדאי, ולא משנה מה תהיה התגובה. לדבריה, ארצות-הברית היא זו שמחזיקה בנשק שיכול להסב נזק רב למתקני הגרעין.

קלינטון העריכה עוד כי הכוחות במזרח התיכון לא יצליחו להגיע לאיום ההדדי שאליו הגיעו ארצות-הברית וברית המועצות במהלך המלחמה הקרה, איום שסייע במניעת מלחמה גרעינית. לטענתה, מדינות המפרץ יחשבו שעליהן להגן על עצמן, ולשם כך הן עלולות לעשות שימוש בנשק גרעיני. היא אמרה כי המשטרים באזור אינם "היציבים ביותר בהכרח".

בלי ביקורת על וול סטריט

תוכן הנאום חושף גם כי קלינטון נמנעה מלמתוח ביקורת על וול סטריט בכל הנוגע לגורמים שהביאו למשבר הכלכלי בארצות-הברית. על פי תוכן הנאומים שנחשפו, לא נראה שהיא הושפעה לחלוטין על ידי תרומות של המגזר הפיננסי כפי שטען יריבה העיקרי מתוך המפלגה ברני סנדרס. עם זאת, הגישה הסלחנית שלה במהלך הנאומים עשויה להיות לה לרועץ ולהגביר את הדאגות בתוך מפלגתה שלפיהן היא מקורבת מדי למגזר הבנקאי ולבורסה.

קלינטון אמרה לאנשי גולדמן זאקס כי היו לה יחסים טובים עם הבורסה האמריקאית לניירות ערך בזמן שכיהנה כסנאטורית בני-יורק. היא הוסיפה כי פתיחות של המגזר החל מהרגע הראשון הייתה יכולה למנוע את הזעם הרב של הציבור כלפי המגזר הפיננסי. "מה קרה, איך זה קרה ואיך אנחנו מונעים מזה לקרות שוב?" אמרה קלינטון בנאומה, "אתם עוזרים לנו להבין את זה - ובואו נוודא שאנחנו עושים זאת נכון הפעם".

במהלך מסע הבחירות המקדימות בתוך המפלגה הדמוקרטית, סנדרס קרא לקלינטון לחשוף את תוכן נאומיה בוול סטריט, שמהם הרוויחה מאות אלפי דולרים. העוזרים שלה שמרו את תוכן הנאומים כהכנה למתקפות עתידיות וזה מה שגרם בסופו של דבר לחשיפתם. מטה קלינטון לא אישר ולא הכחיש את תוכן הנאומים שנחשפו, אך אנשיה האשימו את ממשלת רוסיה בפריצה לדואר האלקטרוני של יו"ר המטה, ואליהם הצטרף ממשל אובמה שהאשים את מוסקבה בכמה פריצות מחשבים הנוגעות לבחירות הקרבות ולקבוצות פוליטיות שונות.

חשיפת המיילים על-ידי ויקיליקס גילתה גם כי קלינטון טענה כי הליך שלום מדומה בין ישראל לפלסטינים עדיף על כלום. הדברים נאמרו בעקבות הודעה שנשלחה מיועצה המדיני של קלינטון, ג'ייק סאליבן, שבוע לאחר הבחירות בישראל במארס 2015, ואליה צירף מאמר מ"ניו-יורק טיימס" שעסק בהתנצלות של ראש הממשלה בנימין נתניהו על דבריו מיום הבחירות, שלפיהם "הערבים נעים בכמויות לקלפי". קלינטון התייחסה למאמר וכתבה: "זו פרצה שיש לנצל. הליך מדומה עדיף על כלום. כמו כן, שים לב לריאיון ב'טיימס' על הצעדים הבאים של ביבי".