סקרים חדשים: הנשים יעניקו לקלינטון ניצחון במדינות מתנדנדות

שורת סקרים שפורסמו שלושה שבועות לפני ההצבעה בבחירות לנשיאות ארה"ב מצביעים על יתרון ברור למועמדת הדמוקרטית בקרב המצביעות, בצל שלל הסערות הסקסיסטיות במעורבותו של יריבה ■ "הסיכויים של טראמפ התפוגגו"

קלינטון וטראמפ / צילום: רויטרס
קלינטון וטראמפ / צילום: רויטרס

שלושה שבועות לפני פתיחת הקלפיות ברחבי ארצות-הברית, שורת סקרים שפורסמה היום (א') מצביעה על ביסוס היתרון שבו מחזיקה המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון על פני יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ. על פי סקר חדש של רשת CBS שבוצע על-ידי מכון הסקרים YouGov בקרב יותר מ-4,000 מצביעות ומצביעים רשומים ב"מדינות המתנדנדות" - אלה שאינן מזוהות באופן מסורתי עם המפלגה הדמוקרטית או הרפובליקנית - קלינטון מחזיקה ביתרון של שש נקודות בממוצע על פני טראמפ במדינות אלה.

בכך, הגדילה קלינטון את יתרונה בהשוואה לסקר דומה שבוצע לפני כחודש, עוד בטרם התפרסמו מרבית הפרשות האחרונות במעורבותו של המועמד הרפובליקני, כולל אמירות סקסיסטיות מצדו וטענות להטרדה מינית ולתקיפה. על פי הסקר הנוכחי, כ-70% מהנשים ו-66% מהגברים במדינות המתנדנדות סבורים כי טראמפ אינו מכבד נשים, והיתרון של קלינטון בקרב המצביעות הוא של 15 נקודות. גם בקרב המצביעות שהזדהו כרפובליקניות, שיעור התמיכה בטראמפ ירד בחודש האחרון מ-84% ל-77% בסקר הנוכחי.

מתקשה לזכות באמון הציבור

כך, למשל, בנבאדה קלינטון זוכה ל-46% תמיכה, בהשוואה ל-40% לטראמפ. בסקר שנערך חודש לפני כן, קלינטון החזיקה ביתרון של שתי נקודות בלבד. ביוטה הרפובליקנית טראמפ זוכה ל-37% תמיכה בלבד, אולם קלינטון זוכה ל-20% תמיכה, לצד המועמד העצמאי איוון מקמלין. זאת, אולי בשל העובדה ש-68% מהמצביעות ביוטה סבורות כי לטראמפ "אין האופי הנדרש כדי להיות נשיא". תוצאה דומה התקבלה בקרב המצביעים בכל המדינות המתנדנדות.

למרות הסקרים המחמיאים ברובם, שרת החוץ לשעבר עדיין מתקשה לזכות באמון הציבור. רק 33% מהנשאלים טענו כי הם מאמינים לדבריה, במיוחד לאחר הדלפת תכתובות הדואר האלקטרוני של מנהל הקמפיין שלה ג'ון פודסטה, שפורסמו באתר "ויקיליקס". 55% מהנשאלים אמרו כי החשיפה גורמת להם לפקפק במניעים שלה, אולם 54% מהציבור מתנגד לטענת טראמפ, שהבטיח "לשלוח אותה לכלא" אם ייבחר לנשיאות.

בסקר נוסף של רשת NBC ושל העיתון "וול סטריט ג'ורנל" קלינטון זוכה ליתרון של 11 נקודות על פני המועמד הרפובליקני, שזכה ל-37% תמיכה. המועמד הליברטריאני גארי ג'ונסון קיבל 7% תמיכה ברמה הלאומית, ומועמדת "הירוקים" ג'יל סטיין סוגרת את רשימת המועמדים עם 2% תמיכה בלבד. עם זאת, בהתמודדות בין טראמפ לקלינטון בלבד, חלק מהקולות עוברים לטראמפ והוא זוכה ל-41% תמיכה. בתרחיש כזה, המועמדת הדמוקרטית זוכה ל-51% תמיכה.

בכך, ממשיכה קלינטון במגמה איטית למדי של הגדלת היתרון בסקרים שביצעו שני כלי התקשורת האמריקאים בשבועות האחרונים. "הסיכויים של דונלד טראמפ לנצח בבחירות האלה התפוגגו", טען הסוקר הדמוקרטי פרד יאנג, ממכון המחקר "האטר". לדבריו, "הסקר הזה מראה את הכתובת שעל הקיר".

 

בבחינה של נתוני הסקר, שנערך בקרב אלף מצביעים רשומים, מתבהרת תמונת התמיכה הנשית בקלינטון. בקרב הנשאלות, קלינטון מחזיקה בשיעור תמיכה של 55%, לעומת 35% לטראמפ. אמנם טראמפ מחזיק ביתרון בקרב הגברים, אולם מדובר ביתרון של שלוש נקודות בלבד - 48% מול 45%. כמו כן, קלינטון מחזיקה ביתרון בקרב מצביעים לא לבנים וצעירים. טראמפ, מנגד, מחזיק ביתרון קל בקרב עצמאיים ומצביעים לבנים ללא תואר אקדמי.

הבוקר פורסם סקר נוסף, של העיתון "וושינגטון פוסט" ושל רשת ABC, לפיו קלינטון מובילה על יריבה הרפובליקני ב-4%. על פי הסקר, 47% יצביעו לקלינטון בבחירות שייערכו בעוד כשלושה שבועות, ו-43% יבחרו בטראמפ. בנוסף, 7 מתוך 10 נשאלים מאמינים שהמועמד הרפובליקני ככל הנראה התנהג באופן מיני כלפי נשים בניגוד לרצונן, אך הדבר לא משפיע באופן ניכר על התמיכה בו.